چطور باید از مشکلات پزشکی در پرواز جلوگیری کرد؟

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
 چطور باید از مشکلات پزشکی در پرواز جلوگیری کرد؟

حتی اگر پزشک مجوز سفر هوایی را صادر کند، بهتر است اقدامات بیشتری برای جلوگیری از مشکلات پزشکی پیش‌بینی‌نشده در پرواز انجام دهید.

سفر کردن با هواپیما به انسان‌ها اجازه می‌دهد از نقاط دور و دوستان و آشنایانی که فاصله زیادی با آن‌ها دارند دیدن کنند، اما پیشرفت‌های علم پزشکی نیز باعث شده است که بسیاری از بیماری‌ها درمان شوند و طول عمر افراد بیشتر شود و از زندگی بیشتر لذت ببرند.

در این میان فوریت‌های پزشکی ممکن است در هواپیما هم برای افراد اتفاق بیفتد. آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چطور باید از مشکلات پزشکی اورژانسی در پرواز جلوگیری کرد؟

از موارد اورژانسی پرهیز کنید: ابتدا اجازه بگیرید

در بیشتر موارد خطوط هوایی از مسافرانی که دارای بیماری و شرایط خاص هستند، گواهی پزشکی دریافت می‌کنند. این گواهی برای افرادی با شرایط زیر الزامی است:

  • بیماری جدی داشته‌اند یا مورد جراحی قرار گرفته‌اند؛
  • وضعیت پزشکی بی‌ثباتی دارند؛
  • برای نفس کشیدن، نیاز به اکسیژن اضافی دارند؛
  • در طول پرواز، نیاز به تجهیزات پزشکی دارند؛
  • برای درمان پزشکی مسافرت می‌کنند؛
  • حاملگی دشواری دارند.

اگر پزشک شما گواهی پزشکی ندهد به احتمال زیاد در بهترین حالت باید روش‌های سفر غیر هوایی را امتحان کنید.

مشکلات پزشکی در پرواز

چگونه در پرواز ممکن است فوریت‌های پزشکی اتفاق بیفتد؟

فوریت‌های پزشکی ممکن است هر جا و هرزمان اتفاق بیفتد، اما بودن در هواپیما ممکن است مشکل را دوچندان کند. برای نمونه، مشکلات تنفسی در پرواز مسئله‌ای جدی است. سطح اکسیژن استاندارد در هواپیما ترکیب شده و برای افراد سالم مناسب است، اما اگر شما دچار بیمار قلبی، بیماری ریه یا کم خونی هستید، ممکن است این سطح اکسیژن برای تنفس آسان شما کافی نباشد.

خطر بالقوه دیگر لخته شدن خون در پاها است. اگر شما برای یک بازه زمانی طولانی در هواپیما بنشینید و پاهایتان حرکت نکند و جریان خون به خوبی اتفاق نیفتد، این می‌تواند احتمال لخته شدن خون در پاها را افزایش دهد. برای افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند، این یک مسئله جدی است.

مشکلات پزشکی در پرواز

آماده سازی هوشمند برای مسافرت ایمن

اگر شرایطی دارید که امکان دارد در هنگام پرواز در حالت اورژانسی قرار بگیرید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • داروها: اطمینان حاصل کنید که تمام داروهای لازم را با خود به همراه دارید. داروها را در کیفی که به پرواز می‌برید، قرار دهید.
  • تجهیزات: اطمینان حاصل کنید که وسایل پزشکی مورد نیاز را قبل از رفتن به فرودگاه با خود به همراه ببرید.
  • نسخه پزشک: اگر با خود تجهیزات پزشکی مانند سرنگ حمل می‌کنید، از پزشک خود بخواهید اسم آن وسیله مخصوص را برای شما بنویسد و به همراه ببرید. ممکن است هریک از آن‌ها در پرواز برای مصرف داروهایتان نیاز شود.
  • درخواست اکسیژن: با شرکت هواپیمایی خود قبل از رفتن تماس بگیرید تا مخزن اکسیژن را در دسترس شما قرار دهند.
  • جوراب‌های فشرده: پیشنهاد می‌شود جوراب‌های فشرده مخصوص بپوشید، زیرا باعث کاهش احتمال لخته شدن خون در پاها می‌شود.
  • حرکت در پرواز: تا جایی که می‌توانید در کابین فعالیت کنید تا ریسک لخته شدن خون کمتر شود.

مشکلات پزشکی در پرواز

اگر در هواپیما بیمار شوید، چه باید بکنید؟

اگر در هنگام پرواز متوجه علائم اضطراری شدید، حتما کادر پرواز را مطلع کنید؛ آن‌ها آموزش دیده‌اند و برخی از مراقبت‌های پزشکی عمومی را برای مسافران انجام می‌دهند و در صورتی که مشکل جدی به وجود آید، از مسافران می‌خواهند اگر کسی پزشک است، به کمک شما آيد.

نوع تجهیزات پزشکی موجود در هواپیما بسته به نوع هواپیمایی که در حال پرواز است یا اینکه پرواز چقدر طولانی است و حتی براساس ایرلاین متفاوت است. بعضی از هواپیماها، به ویژه آن‌هایی که به مقصد دور بین‌المللی سفر می‌کنند، در حال حاضر دارای دفیبریلاتورها، برای کمک به افرادی هستند که در معرض حمله قلبی قرار دارند. هواپیما ممکن است دارای تجهیزات ارتباطی باشد که اجازه می‌دهد همراهان با متخصصان پزشکی در زمین صحبت کنند. با این حال به هیچ یک از هواپیماها تکیه نکنید؛ برخی از آن‌ها دارای حداقل امکانات هستند، بنابراین وسایل مورد نیاز را به همراه ببرید.

نکته نهایی

بیمار بودن یا شرایط پزشکی خاص، به تنهایی باعث نمی‌شود شما از سفر هوایی اجتناب کنید. خطوط هواپیمایی موظف هستند از مسافران خود محافظت کنند. این مراقبت آن‌ها شامل افرادی که بیماری دارند نیز می‌شود؛ بنابراین، با رعایت نکات گفته‌شده و هماهنگی با پزشک مورد نظر می‌توان سفرهای طولانی مدت را هم انجام دهید.

 برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع everydayhealth

دیدگاه