اقدامات زیست محیطی هاوایی برای حفاظت از اقیانوس ها

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۵
اقدامات زیست محیطی هاوایی برای حفاظت از اقیانوس ها

کرم‌های ضد آفتاب از اقلام ضروری برای محفاظت از پوست ما هستند، اما می‌توان از جایگزین‌های سازگار با محیط زیستی استفاده کرد تا آسیبی به صخره های زیبای مرجانی نرسانیم. 

هاوایی، از مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا برخوردار است که بخش مهمی از آن مدیون اقیانوس‌های شفاف و سواحل شنی طلایی آن است. اکنون، این کشور برای محافظت از ثروت طبیعی خود، دو طرح سازگار با محیط زیست را در دست انجام دارد.

کرم ضد آفتاب یکی از غیرقابل باورترین عاملان تقصیری است که نقشی تاثیرگذار در کمرنگ کردن مرجان‌ها دارد؛ این اتفاق ناخوشایند در سال‌های اخیر در همه‌ی نقاط جهان رشد ترسناکی داشته است. ماده‌ی شیمیایی اکسیبنزون، اثرات سمی روی مرجان‌های جوان می‌گذارد و این‌گونه برآورد می‌شود که هر سال، ۱۴٬۰۰۰ تن کرم ضد آفتاب در آب‌های اقیانوس‌ها از بدن شناگران شسته می‌شود. گروه هتل‌های «Aqua-Aston» که هر سال، میزبان میلیون‌ها مسافر در هاوایی است، کرم‌های ضدآفتاب سازگار با محیط زیست را به صورت رایگان در میان مهمان‌های خود توزیع می‌کند. این گروه هتل‌ها، همچنین، بطری‌های آب قابل استفاده و کیسه‌های خرید چند بار مصرف را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

آن‌ها، در ابتدا، نمونه‌های رایگانی از کرم‌های ضد آفتاب رایگان «Raw Elements» را به مهمانان خود می‌دادند، اما اکنون دستگاه‌های محافظ ضد آفتاب نصب کرده‌اند و در مورد اثرات احتمالی آفتاب به مردم آموزش می‌دهند. آکواریوم وایکیکی در هونولولو نیز این دستگاه‌ها را در اماکن خود نصب کرده است.

طرح دیگر که برنامه «از تور (ماهیگیری) تا انرژی» نامیده می‌شود، بقایای زباله‌ها و پسماندهای اقیانوسی را به برق تولید می‌کند. این برنامه که از سال ۲۰۰۲ در حال اجرا است تا کنون ۸۰۰ تن از تورهای ماهیگیری رها شده در ساحل‌ها و آب‌ها را به انرژی تبدیل کرده است. به تازگی، این برنامه به دلیل بیشتر شدن میزان زباله‌هایی که در اثر تغییر در جریان‌های اقیانوسی به ساحل آورده می‌شوند، رونق بیشتری گرفته است.

صندوق حیات وحش هاوایی، ۱۲ تن زباله را تنها در ماه مارس جمع‌آوری کرده است که مقدار زیادی برای این مدت کوتاه است. تورهای جمع‌آوری شده، سوزانده می‌شوند و تبدیل به جریان‌های بخاری می‌شود که توربین تولید برق را می‌چرخانند. این تورها توسط ماهیگیران، غواصان یا انجمن‌های محلی جمع‌آوری می شوند و به صورت رایگان، به «اوهو» منتقل می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه