بهترین زمان سفر به کراکوف؛ فلورانس لهستان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به کراکوف؛ فلورانس لهستان

کراکوف دومین شهر بزرگ در لهستان است و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌شمار می‌آید. برای یافتن بهترین زمان سفر به این شهر تاریخی نیاز به اطلاعات آب و هوایی و فصول است.

کراکوف جزو شهرهایی است که قبل از اینکه جذابیت آن در تک تک بخش‌هایش به چشم شما بیاید، باید کمی در آن به اکتشاف بپردازید.

اگرچه شهر ورشو به عنوان پایتخت سیاسی کشور شناخته می‌شود، اما بسیاری از افراد، این شهر جنوبی را پایتخت فرهنگی حقیقی لهستان می‌دانند.

وقتی برای اولین بار در میدان بازار اصلی قرون وسطایی آن قدم می‌زنید و متوجه می‌شوید که بیشتر سفرتان را در اینجا سپری خواهید کرد، لبخندی گرم بر لبان شما می‌نشیند.

رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها و بارها با فضایی پویا و زنده در این محیط و مناطق اطراف آن، به زیبایی قرار گرفته‌اند.

کراکوف

بهترین راه برای اینکه در شهر کراکوف گم نشوید و به راحتی همه جا را پیدا کنید، تقسیم شهر به سه بخش است. میدان بازار اصلی در مرکز بخش قدیمی شهر، استاره میاستو (Stare Miasto) واقع شده که خود در مرکز شهر کراکوف است.

بیشتر جاذبه‌های گردشگری که توریست‌ها را به سمت خود می‌کشانند، در نزدیکی بخش قدیمی شهر و جنوب شهر در منطقه قدیمی کاژیمیژ (Kazimierz) قرار دارند. از گردشگاه‌های شایان توجه در نزدیکی شهر کراکوف می‌توان از معدن نمک شهرک ویلیچکا (Wieliczka) و موزه و بنای یادبود آشویتس برکناو (Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum) نام برد.

بهترین زمان سفر به کراکوف بر اساس آب و هوا

کراکوف

بهترین زمان سفر به کراکوف، بین ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر) است. در این دو فصل کوتاه پاییزی و بهاری، آب و هوا بسیار دلپذیر و شهر خالی از گردشگران تابستانی شده است.

دما در ماه‌های آگوست و جولای تا ۲۱٫۱ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، در حالی که میانگین حداقلی دما در ماه ژانویه ۶٫۷- درجه سانتی‌گراد است.

اگرچه، باید بدانید تقریبا هر زمانی از سال برای بازدید از شهر کراکوف، زمان مناسبی به شمار می‌آید. فصل تابستان میزبان چندین فستیوال جذاب و پویا است و در حالی که فصل زمستان می‌تواند بسیار سرد باشد، زیبایی‌های شگفت‌انگیز شهر و قیمت‌های مقرون به صرفه مکان‌های اقامتی کاملا این ضعف را جبران خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به کراکوف بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

کراکوف

کراکوف در اوایل فصل بهار کماکان در کمای زمستانی قرار دارد؛ پس انتظار شهری پر =انرژی را نداشته باشید. دمای میانگین در روز در فصل بهار در محدوده ۴٫۴ تا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد قرار دارد و همین امر گشت و گذار و پیاده‌روی در شهر را بسیار دلپذیر می‌کند. بارش باران در انتهای فصل بهار، بسیار شایع است؛ پس حتما چتر به همراه داشته باشید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

کراکوف

فصل تابستان، فصل داغ گردشگری کراکوف به شمار می‌آید و دلیل آن کاملا واضح است. آب و هوای گرم در دمای ۱۰ تا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد به شما اجازه می‌دهد تا انتهای شب در میدان بازار اصلی به گشت و گذار بپردازید. بعلاوه این فصل شاهد بهترین فستیوال‌های شهر است.

از معایب سفر در فصل تابستان می‌توان به قیمت بالای هتل‌ها، بارش باران و طوفان‌های بسیار و جمعیت زیاد گردشگران در جاذبه‌های برتر گردشگری کراکوف، اشاره کرد. اما شرایط فصل داغ گردشگری کراکوف در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی مانند پاریس و رم، نسبتا معتدل‌تر است.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر) 

کراکوف

فصل پاییز زمانی عالی برای بازید از کراکوف است. دمای هوا کماکان در این فصل، دلپذیر و معتدل است، اما برای مقابله با آب و هوای کمی خنک عصرگاهی، یک کت سبک یا ژاکت به همراه داشته باشید.

احتمال بارش باران در پاییز کاهش می‌یابد و با جلو رفتن این فصل، قیمت مکان‌های اقامتی نیز کم می‌شود.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

کراکوف

دمای میانگین در فصل زمستان ۶٫۷- تا ۴٫۴ درجه سانتی‌گراد است، اما قیمت ارزان مکان‌های اقامتی می‌تواند این سرما را جبران کند. بعلاوه، چشم‌انداز میدان بازار اصلی پوشیده از برف در حین کریسمس، بسیار دیدنی است.

بهترین زمان سفر به کراکوف بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال میستریا پاشالیا (Misteria Paschalia)

کراکوف

فستیوال میستریا پاشالیا، یک فستیوال موسیقی اروپایی است که به اجراهای موسیقی رنسانس و سبک باروک اختصاص دارد. این فستیوال موسیقی از سال ۲۰۰۴، هر سال در ماه مارس تا آوریل (در طول جشن عید پاک) در شهر کراکوف برگزار می‌شود.

برگزارکننده این فستیوال، دفتر مرکزی جشنواره‌ها در کراکوف است. اجراهای جذابی توسط استادان و مفسران موسیقی در طول این فستیوال برگزار می‌شود.

فستیوال عکاسی کراکوف (Krakow Photomonth)

کراکوف

فستیوال عکاسی کراکوف، یک فستیوال بین‌المللی عکاسی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای کشور لهستان در باب هنرهای تصویری است. این فستیوال از سال ۲۰۰۳ به صورت سالیانه در ماه آوریل برگزار می‌شود.

فستیوال فیلم کراکوف

کراکوف

فستیوال فیلم کراکوف یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای اختصاصی سینمای مستند، انیمیشن و دیگر گونه‌های فیلم کوتاه در اروپا است. این جشنواره از سال ۱۹۶۱ تاکنون هرساله در ماه می تا ژوئن در شهر کراکوف لهستان برگزار می‌شود.

فیلمسازان لهستانی همچون کریستوف کیشلوفسکی، وویچخ ویشنیوفسکی، بودان دزیفورسکی و مارتسل ووزینیسکی فعالیت سینمایی خود را در کراکوف شروع کردند.

در حال حاضر، افزون بر کارگردانان برجسته آثار مستند و انیمیشن، نام کارگردانان سرشناس فیلم‌های سینمایی بلند نیز در فهرست شرکت‌کنندگان و برندگان جوایز این جشنواره دیده می‌شود.

جایزه‌های جشنواره کراکوف، شامل جایزه‌های اژدها و اسب چوبی (Hobby Horse) که توسط هیئت دوارن بین‌المللی و لهستانی به برگزیدگان اعطا می‌شوند و نیز جوایز جانبی شامل جایزه‌های Prix UIP کراکوف، فیپرشی و اف‌آی‌سی‌سی (FICC) هستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال عکاسی کراکوف (Krakow Photomonth)

فستیوال فیلم کراکوف

فستیوال فرهنگی یهودیان (Jewish Culture Festival)

کراکوف

فستیوال فرهنگی یهودیان، یک رویداد فرهتگی سالیانه است که از سال ۱۹۸۸ در بخش یهودی‌نشین کازمیر در شهر کراکوف، سازماندهی شد. هدف اصلی این جشنواره آموزش مردم درباره فرهنگ، تاریخ و ایمان (یهودیت) یهودی در لهستان قبل از هولوکاست (دوره شکوفایی یهودیت) و همچنین آشنایی با فرهنگ مدرن یهودی و فراهم کردن سرگرمی برای علاقه‌مندان است.

هر جشنواره در اواخر ژوئن یا اوایل ماه جولای برگزار می‌شود و از روز شنبه تا یکشنبه به مدت نه روز طول می‌کشد. از برنامه‌های این فستیوال می‌توان به کنسرت، نمایشگاه، نمایشنامه، سخنرانی، کارگاه آموزشی، تور و غیره اشاره کرد.

این فستیوال در گذشته معمولا در یکی از هفت صومعه کراکوف با اجراهای موسیقی کانتورال (cantoral) برگزار می‌شد، اما در سال‌های اخیر محل برگزاری آن به خیابان Ulica Szeroka، در منطقه کازمیر در فضای آزاد، تغییر یافته است.

۲۸امین فستیوال فرهنگی یهودیان در تاریخ ۲۳ ژوئن تا ۱ جولای ۲۰۱۸ (۲ تا ۱۰ تیر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال تابستانی جاز

کراکوف

فستیوال تابستانی جاز، بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی جاز در اروپا است که هر سال در ماه‌های ژوئن تا جولای در شهر کراکوف برگزار می‌شود. در طول یک ماه، هر روز، کنسرت‌های متعددی با این سبک موسیقی در جای جای شهر، علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود می‌کشانند.

فستیوال موسیقی زنده کراکوف

کراکوف

فستیوال موسیقی زنده کراکوف، یک فستیوال موسیقی در شهر کراکوف است که از سال ۲۰۰۶ به صورت سالیانه در ماه آگوست برگزار می‌شود. از سال ۲۰۱۴، اسپانسر رسمی این فستیوال، کمپانی کوکا کولا است.

فستیوال موسیقی زنده کراکوف ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آگوست (۲۶ و ۲۷ مرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال موسیقی ساکروم ساکروم پروفانوم (Sacrum Profanum)

کراکوف

فستیوال موسیقی ساکروم ساکروم پروفانوم، یک فستیوال موسیقی کلاسیک معاصر است که هر سال در ماه سپتامبر تا اکتبر در کراکوف برگزار می‌شود.

فستیوال موسیقی آنسوند (Unsound Krakow)

کراکوف

فستیوال موسیقی آنسوند، یک فستیوال موسیقی سالیانه است که در ماه اکتبر به صورت سالیانه به مدت یک هفته برگزار می‌شود. اولین فستیوال آنسوند در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک رویداد محلی در بارهای زیرزمینی کراکوف برگزار شد. این فستیوال که در ابتدا بر مخاطبین لهستانی تمرکز داشت، در سال‌های اخیر به سرعت در حال تبدیل شدن به رویدادی برجسته در اروپا است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

بازار کریسمس کراکوف

کراکوف

بازار کریسمس کراکوف یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارهای کریسمس در لهستان است. این بازار به مدت شش هفته در ماه‌های نوامبر تا دسامبر در میدان اصلی بخش قدیمی شهر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

بازدید از کراکوف در این زمان از سال را به هیچ وجه از دست ندهید.

فستیوال موسیقی شانتیز (Shanties Festival)

کراکوف

کراکوف در ۳۶ سال گذشته میزبان فستیوال دریایی شانتیز در ماه فوریه بوده است. این فستیوال در سال‌های اخیر نه تنها مهم‌ترین فستیوال موسیقی دریایی در لهستان بوده، بلکه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌ها در اروپا شده است.  

بهترین زمان سفر به کراکوف بر اساس هزینه هتل‌ها

کراکوف

بهترین زمان سفر به کراکوف بر اساس هزینه هتل‌ها، فصل زمستان یعنی ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)، و همچنین ماه مارس (در ابتدای بهار) و ماه نوامبر (در انتهای پاییز) است.

کراکوف؛ آب و هوا و اقلیم

کراکوف

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در کراکوف

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۰۲٫۸
فوریه۱٫۱۲٫۸
مارس۷٫۲۳٫۶
آوریل۱۲٫۸۴٫۶
می۱۹٫۴۴٫۶
ژوئن۲۲٫۲۹٫۴
جولای۲۴٫۴۱۱٫۲
آگوست۲۲٫۸۹٫۱
سپتامبر۱۸٫۹۶٫۱
اکتبر۱۳٫۳۴٫۸
نوامبر۶٫۷۳٫۸
دسامبر۲٫۸۳٫۶

میانگین ماهیانه دما و بارش در کراکوف

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۰٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۱٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۲٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
فوریه۰٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۰٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
مارس۵٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۴٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲٫۶ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
آوریل۱۱٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر۱۰ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۸٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر۷٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر
می۱۷٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۱۶٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
ژوئن۲۱٫۵ سانتی‌گراد- ۸٫۲ سانتی‌متر۲۰٫۸ سانتی‌گراد- ۷ سانتی‌متر۲۰٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر۱۹٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
جولای۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۱۰٫۸ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۱۰٫۳ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۹٫۹ سانتی‌متر۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۹٫۴ سانتی‌متر
آگوست۲۲٫۴ سانتی‌گراد- ۸٫۶ سانتی‌متر۲۲ سانتی‌گراد- ۸٫۱ سانتی‌متر۲۱٫۶ سانتی‌گراد- ۷٫۵ سانتی‌متر۲۱٫۲ سانتی‌گراد- ۷ سانتی‌متر
سپتامبر۱۷٫۹ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۱۶ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر۱۵ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر
اکتبر۱۱٫۹ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۱۰٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۹٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر۷٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر
نوامبر۵٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۳٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر۱٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۰٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
دسامبر۱٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۰٫۹ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۰٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۱٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در کراکوف

چه زمانی به کراکوف برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۴-۱--۲۳
فوریه۳-۳۲۳-۳۴۲۱
مارس۱-۸۱۶-۲۲۱۷
آوریل۴۱۴۷-۲۷۱۵
می۹۲۰۳-۳۱۱۷
ژوئن۱۳۲۲۳۳۳۱۷
جولای۱۵۲۵۷۳۸۱۷
آگوست۱۵۲۵۵۳۷۱۴
سپتامبر۱۰۱۹۱۳۰۱۴
اکتبر۶۱۴۵-۲۷۱۳
نوامبر۲۹۱۰-۱۶۱۶
دسامبر۳-۲۲۰-۱۷۲۰

حداقل و حداکثر دما در کراکوف

هزینه روزانه توریستی در کراکوف

هزینه یک روز اقامت در کراکوف حدودا ۳۲۹ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به کراکوف سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در کراکوف انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه