دو نمایشگاه از چراغ های آکاری، اثر ایسامو نوگوچی
ایسامو نوگوچی، هنرمند ژاپنی - آمریکایی، بخشی از شهرت خود را مدیون فانوسهای آکاری است که با نگاهی به سنتهای ژاپن ساخت.
مقاله مرتبط:
دو نمایشگاه جدید در شهر نیویورک افتتاح شده است که به کار ایسامو نوگوچی، مجسمهساز و هنرمند ژاپنی، اختصاص داده شده است و بازدیدکنندگان را به سفری در عمق فرآیندهای خلاقانهای میبرد که در پس فانوسهای معروف او نهفتهاند.
این نمایشگاهها که تا ژانویهی ۲۰۱۹ در موزهی نوگوچی دایر هستند، با عنوان «آکاری: مجسمههایی با ابزار دیگر» و «آکاریهای نمایش داده نشده: مجموعهای از YMER & MALTA» برگزار شدهاند. نمایشگاه «آکاری: مجسمههایی با ابزار دیگر» مختص فانوسهای کاغذی انعطافپذیر این هنرمند و شامل بیش از ۱۰۰ اثر منحصربi فرد و آثار آرشیوی وی هستند که از سال ۱۹۵۱ تا پایان عمر خود مشغول ساختن آنها بود. در حالی که نمایشگاه «آکاریهای نمایش داده نشده: مجموعهای از YMER & MALTA» شامل ۲۳ عدد از طرحهای مربوط به فانوسهایی است که با الهام از آکاریها و توسط استودیوی طراحی نوآورانهی فرانسوی ساخته شده است.
ایسامو نوگوچی در حال کار روی یک آکاری در ژاپن، ۱۹۶۸
نمایشگاه اول، در گالریهای طبقهی دوم موزه برگزار شده و شامل سه منطقهی جداگانه و متمایز از یکدیگر هستند که انعطافپذیری و تنوعپذیری فانوسها را نشان میدهد. یک منطقه متشکل از ابرهای آکاری هستند که از کف تا سقف ساختمان را فرا گرفتهاند، در حالی که دیگری شامل یک مکعب هشت فوتی است که از سیزده پانل آکاری ساخته شده است. نمایشگاه دیگر شامل آثاری است که توسط پنج نفر از طراحان YMER&MALTA و برای کشف چگونگی عملکرد احتمالی نوگوچی در صورت استفاده از مواد امروزی ساخته شدهاند.
«edaLight» اثر بنیامین گریندورگ، نمایشگاه «آکاریهای نمایش داده نشده»
مجسمههای فانوسهای آکاری فلزی، بامبویی و کاغذی برقی نوگوچی، در اصل راهی برای ادغام هنر با زندگی روزمره است که با الهام از اصالت ژاپنی این هنرمند انجام شده است. در سال ۱۹۵۱، شهردار شهر گیفو سیتی (Gifu City) از این هنرمند خواست که با ایجاد یک فانوس مدرن کاغذی با استفاده از کاغذهای سنتی واشی که برای صادرات به کشورهای دیگر مناسب باشند، به احیای صنعت فانوس محلی کمک کند.
نوگوچی، با الهام از فانوسهایی که شبهای رودخانهی ناگارا را روشن میکردند، با همکاری یک شرکت محلی اقدام به ترکیب عناصر فانوسهای سنتی کاغذی با برق کرد. او به قدری به کار خود ادامه داد که بیش از ۲۰۰ مدل از فانوسهای آکاری را تولید کرد که شامل کل آثاری است که در نمایشگاه وی به نام آمریکن پاویلیون (American Pavilion) در دوسالانهی ونیز ۱۹۸۶ به نمایش درآمد و موفق به پنج ثبت اختراع در آمریکا و ۳۱ ثبت اختراع در ژاپن شد.
مجموعهای از آکاریهایی از ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۷
جنیفر لورچ، مدیر عامل موزهی نوگوچی میگوید:
آکاریهای نوگوچی، سمبلیکترین و معروفترین آثار او هستند که هنوز هم در حال تولید هستند. در این نمایشگاه، آکاریها را میتوان از روی چیدمانهای تاریخی و نوآورانهای کاوید که با استفاده از گنجینهای از مواد آرشیوی تکمیل شدهاند که نمایشگاهها و پیشرفتهایی را که مربوط به اوایل دههی ۱۹۵۰ به بعد هستند را ثبت کردهاند.
اطلاعات بیشتر در مورد این دو نمایشگاه را میتوانید در وب سایت موزهی رسمی نوگوچی مطالعه کنید.
دیدگاه