با معروف ترین دسرهای اروپایی آشنا شوید (قسمت اول)

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی یکشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
با معروف ترین دسرهای اروپایی آشنا شوید (قسمت اول)

دسرها یکی از محبوب‌ترین بخش‌ها در هر وعده غذایی هستند؛ در این میان در سفر به اروپا باید از دسرهای معروفی که در هر کشور وجود دارد، چشید و با مزه آن‌ها آشنایی پیدا کرد.

امروزه دسرها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در وعده غذایی هستند که طرفداران بسیاری دارند. دسر کلمه‌ای از ریشه فرانسوی desservir و به معنی «جمع کردن روی میز» است و در اصطلاح به وعده غذایی گفته می‌شود که پس از غذای اصلی صرف می‌شود. این وعده غذایی شامل غذاها و نوشیدنی‌های شیرینی مانند کیک، کلوچه، میوه، ژله، بستنی، فالوده، پودینگ، ماست و .... می‌شود که برحسب ذائقه مردم در کشورهای مختلف متغیر است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین و معروف‌ترین دسرها در قاره سرسبز یعنی اروپا بپردازیم؛ ما را در این سفر خوشمزه همراهی کنید.

معروف ترین دسر اروپا

کروکمبوش (Croquembouche)؛ فرانسه

کروکمبوش (Croquembouche) – فرانسه

کروکمبوش در واقع کیکی سنتی در فرانسه است که شکلی هرم مانند دارد و از قرار گرفتن نان خامه‌ای‌های متعدد در کنار هم و با چسباندن آن‌ها با کارامل یا آبنبات درست می‌شود. این دسر خوش‌طعم را در سفر به فرانسه حتما باید امتحان کرد.

مدوویک (Medovik)؛ روسیه

مدوویک (Medovik) – روسیه

این کیک با ظاهر جذاب و هوس‌انگیزی که دارد، یکی از دسرهای معروف کشور روسیه است. برای تهیه‌ی این کیک لایه‌ای، از ۵ تا ۱۵ لایه‌ی نازک کیک استفاده می‌کنند و سپس بین لایه‌ها از شربت و انواع مغزها پر می‌شود و اجازه می‌دهند چند ساعتی بماند تا شربت کاملا به خورد کیک برود. نتیجه‌ی نهایی، کیکی لطیف و سبک و البته بسیار شیرین است که محال است به این راحتی بتوان از آن گذشت.

کیک گوگلوپف (Gugelhupf)؛ فرانسه، اتریش

کیک گوگلوپف (Gugelhupf) – فرانسه ، اتریش

این کیک یکی از کیک‌های حلقه‌ای طرحدار است که داخل آن با کشمش، بادام و دیگر آجیل‌های متنوع پر می‌شود. این کیک شیرینی سنتی قسمت شمال شرقی کشور فرانسه، ناحیه آلزاس است. این کیک را اغلب در روزهای یکشنبه می‌پزند؛ گفته می‌شود این کیک موردعلاقه ماری آنتوانت (واپسین ملکه پیش از انقلاب کبیر فرانسه) بوده که هنگام ازدواج این کیک را از اتریش با خود به فرانسه آورده‌است. اغلب این کیک را با پودر قند تزیین می‌کنند.

کانولیس (Cannolis)؛ ایتالیا

کانولیس (Cannolis) - ایتالیا

یکی از نمادهای شیرینی‌پزی در ایتالیا کانولیس است که در تمام طول سال پخت می‌شود. این دسر لذیذ با لایه نازکی از خمیر تردد تهیه می‌شود و سپس داخل آن با خامه تازه پر می‌شود و داخل آن با تکه‌های شکلات و خلال بادام و پسته پر می‌شود. این شیرینی اغلب با آب پرتقال سرو می‌شود و یک گزینه عالی برای عصرگاه است.

پوویتیکا (povitica)؛ اسلوونی

پوویتیکا (povitica) - اسلوونی

پوویتیکا یکی از کیک‌های رایج در اروپای شرقی است که خاستگاه آن کشور اسلوونی است. این کیک را در مناسبت‌های خاص و جشن‌ها سرو می‌کنند و اغلب دستورات متنوعی برای آن وجود دارد که حتی خانه به خانه نیز متفاوت است. پودر کاکائو و آجیل‌هایی همچون گردو از اساسی‌ترین ترکیبات این کیک است.

Krumkake؛ نروژ

Krumkake – نروژ

این دسر لذیذ، دسری پرطرفدار است که با لایه‌های پن‌کیکی تهیه می‌شود. برای فیلینگ این دسر از مواد مختلفی مثل خامه‌ی فرم گرفته و انواع میوه‌ها استفاده می‌کنند. این غذا در تابه‌های دوطرفه‌ی مخصوصی پخته می‌شود. در بسیاری از قنادی‌های نروژ می‌توانید این دسر لذیذ را پیدا کنید.

وافل بلژیکی (Belgian waffle)؛ بلژیک

وافل بلژیکی (Belgian waffle) – بلژیک

همچنان که از نام دسر نیز پیدا است، این شیرینی متعلق به کشور بلژیک است و در جای‌جای این کشور یافت می‌شود. این دسر به‌صورت گرم و به‌همراه پودر شکر یا نوتلا سرو می‌شود و گاهی با خامه و ترکیب آن با میوه‌های مختلف نیز سرو می‌شود.

کیک شاهزاده خانم؛ سوئد

کیک شاهزاده خانم – سوئد

کیک شاهزاده خانم یا کیک پرنسس یکی از کیک‌های اصیل و سنتی کشور سوئد است که از لایه‌های کیک اسفنجی، تمشک و خامه تازه تهیه می‌شود. پس از آماده شدن، این کیک را با خمیر بادام یا همان Marzipan که به رنگ سبز درآورده‌اند، می‌پوشانند و در نهایت آماده سرو کردن است.

Pastel de nata؛ پرتغال

Pastel de nata – پرتغال

این شیرینی که یکی از دسرهای محبوب در کشور پرتغال است، یک تارت محلی است که با نوعی کاستارد پر می‌شود و در همه‌ی قنادی‌ها می‌توان آن را پیدا کرد و از طعم فوق‌العاده آن لذت برد. اگر از علاقه‌مندان به چشیدن طعم‌های جدید باشید، این شیرینی را در کشور پرتغال نباید از دست دهید.

تارت استرهازی (Esterházy torte)؛ مجارستان

تارت استرهازی (Esterházy torte) – مجارستان

تارت استرهازی نوعی کیک و تارت در کشور مجارستان است که شامل چهار یا پنج لایه است و از کرم کره که با وانیل طعم‌دار شده، تشکیل شده است. دور این کیک اغلب با خلال بادام پر می‌شود و طعم و مزه آن بی‌نظیر است.

Runeberg Torte؛ فنلاند

Runeberg Torte – فنلاند

این کیک کوچک گرد که با آیسنگ و مربا تزیین می‌شود، یکی از شیرینی‌های سنتی فنلاند است که معمولا در روزهای آغاز سال آن را همه جا می‌فروشند. این شیرینی را از سوپرمارکت‌ها هم می‌توانید بخرید، ولی بهتر است که نوع خانگی آن را در کافه‌ها نوش جان کنید.

تارت تاتین (Tarte Tatin)؛ فرانسه

تارت تاتین (Tarte Tatin) – فرانسه

«تارت تاتین»، در واقع حدود سال ۱۸۸۰ میلادی، بر اثر اشتباهی در هتل تاتین فرانسه تهیه شد و بعدها به نام خواهران «استفانی و کارولین تاتین» به ثبت رسید. این تارت لذیذ در واقع قرار بود تارت سیب باشد، اما سیب‌ها بیش از اندازه پخته می‌شود و او برای جبران اشتباه خود، تلاش می‌کند تا روی آن خمیر شیرینی‌پزی بریزد. در همین زمان بود که این شیرینی خوشمزه و محبوب خلق شد و به نام تارت تاتین، شهرت پیدا می‌کند.

پای سیب هلندی؛ هلند

پای سیب هلندی – هلند

پای سیب هلندی یک عصرانه عالی و سالم است که طعمی فوق‌العاده دارد و طعم سیب با عطر عالی دارچین شما را مدهوش می‌کند. این دسر لذیذ و فوق‌العاده را در همه جای هلند می‌توانید پیدا کنید. از مارمالاد، انواع مرباجات و آجیل نیز برای تزیین آن استفاده می‌شود.

Karydopita؛ یونان

Karydopita – یونان

یکی از کیک‌های معروف کشور یونان این کیک است که در واقع کیک گردو است و پس از پخت، شربت غلیظی روی آن ریخته می‌شود و برای مدتی به آن استراحت می‌دهند تا کاملا وارد بافت آن شود. طعم و مزه این کیک فوق‌العاده است و با چای عصرانه خوش‌طعمی خواهد شد.

Quesada Pasiega؛ اسپانیا

Quesada Pasiega – اسپانیا

Quesada Pasiega در واقع یک چیزکیک لیمویی است که در کشور اسپانیا پخته می‌شود. این دسر لذیذ از ترکیب آرد، شیر، تخم‌مرغ و کره تهیه می‌شود و در نهایت و با توجه به ذائقه مقدار کمی لیمو یا دارچین نیز به آن افزوده می‌شود.

Varenye؛  روسیه

Varenye – روسیه

Varenye در واقع نوعی مربا است که از ترکیبات توت‌ها یا میوه‌های مختلف تهیه می‌شود که در کشورهای ناحیه بالکان و روسیه طرفدارن بسیاری دارد. اغلب این مربا را به‌همراه چای و به‌جای قند میل می‌کنند.

لوکومادس (Loukoumades)؛ یونان

لوکومادس (Loukoumades) – یونان

این توپ‌های کوچک هم لوکما و هم لوکومادس نامیده می‌شوند. این شیرینی کوچک از خمیر سرخ‌شده درست شده، و در شربت، عسل یا شکلات و گاها کنجد غلتانده می‌شود که واقعا خوشمزه است. این شیرینی مانند دیگر غذاهای یونانی بسیار لذیذ است.

پودینگ استیکی تافی (Sticky toffee pudding)؛ انگلستان

Wikipedia

پودینگ استیکی تافی (Sticky toffee pudding) – انگلستان

پودینگ استیکی تافی دسری خوشمزه و اصالتا اسکاتلندی است که در هر کجای انگلستان قابل دسترس است. این دسر از کیک اسفنجی خیس با خرمای ریزشده تهیه می‌شود که در آخر روی آن را با سس تافی می‌پوشانند و با کاستارد یا بستنی وانیلی سرو می‌کنند.

کرم بروله (Crème brûlée)؛ فرانسه

کرم بروله (Crème brûlée) – فرانسه

کرم بروله محبوب‌ترین دسر در جای‌جای فرانسه محسوب می‌شود و دارای ترکیبی غنی از کرم کاستارد با رویه‌ای کاراملی نازک، ترد و شکننده است. این کرم بی‌نظیر یکی از دسرهای معروف در جهان است.

تیرامیسو (Tiramisu)؛ ایتالیا

تیرامیسو (Tiramisu) – ایتالیا

تیرامیسو یکی از لذیذترین و معروف‌ترین دسرها در ایتالیا است که با طعم قهوه محبوبیت بسیاری دارد. این دسر را از بیسکوییت لیدی فینگر که در قهوه فرو برده شده، همراه با کرمی متشکل از تخم‌مرغ، شکر و پنیر ماسکارپونه که به‌ صورت لایه‌لایه چیده می‌شوند، تهیه می‌کنند. بافت و طعم این دسر بی‌نظیر است و در بسیاری از کشورها تهیه می‌شود.

کیک جنگل سیاه (Black Forest gateau)؛ آلمان

کیک جنگل سیاه (Black Forest gateau) – آلمان

این کیک لذیذ، گونه‌ای از کیک گیلاس است که خاستگاه آن منطقه جنگل سیاه در جنوب آلمان است. این کیک یک دسر محبوب در آلمان، اتریش و دیگر کشورها است. این کیک معمولا از چند لایه شکلات و خامه تشکیل شده که در میان آن‌ها گیلاس یا آلبالو گذاشته می‌شود.

شیرینی دانمارکی (wienerbrød)؛ دانمارک

شیرینی دانمارکی (wienerbrød) – دانمارک

شیرینی دانمارکی از لایه‌های نازک خمیر به‌همراه کره، دارچین شکر یا کاسترد تهیه می‌شود و از شیرینی‌های محبوب دانمارک و بسیاری از کشورها است. بعضی خانواده‌ها آب‌میوه هم به صبحانه‌ی خود اضافه می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه