رکوردشکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
رکوردشکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

پدیده زیبای رنگین‌کمان همیشه چشم‌ها را در آسمان به خود خیره می‌کند. این بار رنگین‌کمانی در شهر تایپه، پایتخت کشور تایوان با نه ساعت درخشش، رکورد جهانی را شکست.

رنگین‌کمان‌ها بسیار زیبا هستند، ولی اکثر آن‌ها قبل از اینکه فرصت کنید از آن‌ها عکس بگیرید، ناپدید می‌شوند؛ ولی رنگین‌کمانی که در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) در پارک ملی یانگمی سوهان (Yangmingshan) در شهر تایپه در تایوان، به وجود آمد، به صورت بی‌سابقه‌ای به مدت ۸ ساعت و ۵۸ دقیقه در آسمان باقی ماند.

این پدیده با شکستن رکورد رنگین‌کمان وتربی، در شهر یورک شایر در کشور انگلستان (با ۶ ساعت ماندگاری در ۱۴ مارس ۱۹۹۴)، تبدیل به طولانی‌ترین رنگین‌کمان تاریخ جهان شد.

این رنگین‌کمان توسط دانشگاه چاینیز کالچر (Chinese Culture University) که در کوهپایه شمالی تایپه واقع شده، مانیتور شد.

رکورد شکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

ترکیب موقعیت دانشگاه، با وجود چندین نقطه مناسب برای مشاهده، و شرایط جوی معمول به همراه زاویه نور روزانه خورشید در انتهای ماه نوامبر، شرایطی عالی برای مشاهده رنگین‌کمان از زمین‌های مرتفع دانشگاه را برای بینندگان، فراهم کرد.

پشت این رکوردشکنی، حقایق علمی نهفته است.

به غیر از خلق یک چشم‌انداز عجیب و خارق‌العاده، آیا می‌دانید رنگین‌کمان چگونه ظاهر می‌شود و چرا این یکی، زمانی طولانی در آسمان، باقی مانده است؟

تشکیل یک رنگین‌کمان به شرایط آب و هوایی و چندین فاکتور، بستگی دارد؛ به خصوص حجم بخار آب حاضر در اتمسفر، جهت نور خورشید و موقعیت بیننده.

رنگین‌کمان، پدیده‌ای نوری است که زمانی که خورشید به قطرات باران می‌تابد، پس از فرآیند شکست و تجزیه نور، باعث ایجاد طیفی از رنگ‌ها در آسمان می‌شود.

در نتیجه، پرتوهای نور به رنگ‌های اصلی آن در زاویه انعکاس و یا انکسار گسترش می‌یابند (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش). زمانی که این فرآیند برای چندین قطره کروی باران در اتمسفر رخ می‌دهد، شعاع‌های نور منعکس شده با برخورد به چشم بیننده، این پدیده را خلق می‌کنند.

این پدیده فقط زمانی رخ می‌دهد که موقعیت بیننده بین حجم زیاد بخارات متراکم آب در هوا و خورشید در آسمان باشد. به همین علت است که رنگین‌کمان‌ها فقط زمانی رخ می‌دهند که شما نگاه‌تان را از خورشید بگیرید و به سمت قطرات باران نگاه کنید.

رکورد شکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

متاسفانه رنگین‌کمان‌ها به مدت طولانی در آسمان باقی نمی‌مانند، زیرا در زمان مشاهده آن‌ها، موقعیت خورشید در آسمان تغییر می‌کند و همچنین بخارات آب، از بین می‌روند. برای دیدن آن‌ها برای کمی زمان بیشتر، باید در موقعیت و شرایط عالی قرار گرفته باشید.

خوشبختانه دانشگاه چاینیز کالچر در شهر چینی تایپه، در شرایطی عالی واقع شده بود. در اواخر ماه نوامبر، باد و بارش‌های موسمی بخش شمال شرقی، بخارات آب دریا را به کوه‌های داتون (Datun Mountains)، جایی که کوه یانگمی سوهان قرار دارد، می‌آورد.

رکورد شکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

وجود یک لایه اینورژن (inversion)، باعث می‌شود قطرات کوچک زیادی بر تپه‌های بخش شمال شرقی دانشگاه چاینیز کالچر، متراکم و انباشته شوند، اما بخش جنوبی، هوایی صاف را تجربه می‌کند.

با توجه به بادهای ضعیف غالب، حجم بخار آب برای مدتی طولانی، در هوا باقی می‌ماند. سپس، زمانی که خورشید از میان ابرها می‌تابد، رنگین‌کمان‌ها شکل می‌گیرند.

رکورد شکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

افرادی که در سطح زمین بودند، نتوانستند برای کل مدت ۸ ساعت و ۵۸ دقیقه رنگین‌کمان را ببینند، زیرا زاویه رنگین‌کمان با تغییر موقعیت خورشید در آسمان در طول روز، تغییر می‌کرد.

خوشبختانه، این پدیده از زمین‌های دانشگاه که در ارتفاعات مختلف کوهستان واقع شده‌اند، مشاهده شد.

چندین دانشجو در موقعیت‌های مختلف، چندین رنگین‌کمان پیوسته از شمال غربی تا شمال شرقی، قبل از اینکه از بین برود، را مشاهده کردند.

رکورد شکنی رنگین کمان تایپه با ۹ ساعت ماندگاری در آسمان

حداقل یک رنگین‌کمان را می‌توان در هر زمان مشاهده کرد؛ تا چهار رنگین‌کمان در یک مورد، نیز گزارش شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه