نصف شدن بارش های ایران نسبت به میانگین درازمدت

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
نصف شدن بارش های ایران نسبت به میانگین درازمدت

کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به برخی سدهای کشور وجود دارد.

محمد حاج رسولیها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به عدم بارش‌های مناسب کشور از ابتدای سال آبی جاری، گفت:

در روز ۱۴ فروردین عدد بارش‌های کشور سه رقمی شده و به ۱۰۰ میلی‌متر رسیده است که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و کاهش ۵۰ درصدی نسبت به میانگین درازمدت دارد.

او ادامه داد:

وضعیت ورودی آب به سدهای کشور بسیار نامطلوب است، به طوری‌که ورودی آب به سدها حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و برخی از استان‌ها دارای شرایط بحرانی هستند که بایستی با حساسیت بیشتری آب موجود در آن استان ها مدیریت شود.

حاج رسولیها بیان کرد هم‌اکنون مشکل اساسی در بسیاری از شهرها مسئله آب شرب است که بایستی تمهیدات خاصی را در این زمینه به کار گرفت؛ وی همچنین اضافه کرد:

ورودی برخی از سدهای کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته و سدهای درودزن، ملاصدرا، ‌زاینده رود، سدهای استان خوزستان، ‌سدهای شمیل و نیان، سد دوستی، سد چاه نیمه‌ها و سد کوثر دارای شرایط بحرانی هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن اشاره به برنامه‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران در رابطه با اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی، خاطرنشان کرد:

برای کمک به دبیرخانه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، پیشنهادها استان‌ها را جمع‌بندی و به دبیرخانه‌ای که در ستاد وزارت نیرو تشکیل می‌شود، ارائه خواهیم کرد و به عنو‌‌ان بازوی فنی در پروژه‌های اجرایی در کنار این دبیرخانه بوده و با آن همکاری خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه