شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی

سودا سلیمی
سودا سلیمی شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی

شکاف عمیقی به‌تازگی در جنوب غربی کنیا، به طول چندین کیلومتر به وجود آمده است.

شکاف عمیقی که به سرعت هم در حال رشد است سبب تخریب کامل بزرگراه نایروبی – ناروک (Nairobi-Narok) شده است. به وجود آمدن این شکاف با زمین‌لرزه‌هایی همراه بوده است.

کره‌ی زمین، سیاره‌ای همیشه در حال تغییر است که در بعضی مواقع این تغییرات برای ما محسوس نخواهد بود. حرکت لایه‌های زمین یکی از موارد است. گاهی اوقات این حرکات باعث وقوع اتفاق‌های ناخوشایندی می‌شود و یکی از این اتفاقات ممکن است دو نیم شدن قاره‌ی آفریقا باشد.

لیتوسفر کره‌ی زمین (تشکیل شده از پوسته و گوشته) در تعدادی از لایه‌های زمین شکاف برداشته است. اینکه چه مکانیزم یا مکانیزم‌هایی سبب این تغییرات شده است، هنوز در دست بررسی است ولی این مکانیزم‌ها به‌طور حتم شامل لایه‌های مرزی و نیرو‌های منتقل شده بین لایه‌های زمین است.

این نیروها به‌راحتی قادر نخواهند بود لایه‌های زمین را جابه‌جا کنند و بعضی مواقع سبب تخریب لایه‌ها می‌شوند که این امر می‌تواند منجر به تشکیل لایه‌ای جدید شود. لایه‌ی زمین آفریقای شرقی نمونه‌ای از این لایه‌ها است.

دره‌ی آفریقای شرقی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر از خلیج آدن (Gulf of Aden) در شمال زیمبابوه امتداد داشته که صفحه‌ی لایه‌ی زمینی آفریقا را به دو بخش نامساوی، صفحات سومالی و نوبیان (Nubian)، تقسیم می‌کند.

فعالیت لایه‌ی زمینی شرقی در اتیوپی، کنیا و تانزانیا زمانی که این شکاف بزرگ شد کاملا مشهود است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه