تاثیر فناوری بر هتل در قرن ۲۱

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
تاثیر فناوری بر هتل در قرن ۲۱

هتل‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و پیشرفت فناوری کمک زیادی به این تغییرات کرده و نه تنها باعث شده که آن‌ها همپای مسافران مدرن حرکت کنند، بلکه به تسهیل کار آن‌ها نیز کمک شایانی کرده است.

از زمان‌های بسیار قدیم، فناوری مسئول ایجاد تغییرات در جامعه بوده است؛ گاهی این تغییرات نتایج بدی را با خود به همراه می‌آوردند، اما بیشتر وقت‌ها نتایج خوبی بودند. از آموزش گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، بخش‌های زیادی هستند که در قرن بیست و یکم از فناوری تاثیر پذیرفته‌اند. هتلداری هم از این قضیه مستثنی نیست. این مقاله، نگاهی به فناوری‌های برتری می‌اندازد که انقلابی در فضای هتل در قرن ۲۱ پدید آورده‌اند.

با وجود تردیدهایی که هتلداران در ابتدای کار داشتند، همه‌ی آن‌ها در نهایت تحولات فنی را با آغوش باز پذیرفتند تا همگام با خواسته‌های مشتریان خود پیش بروند.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده

گزارشی از ادوبی دیجیتال اینسایتس (ADI) منتشر شده است که اعلام می‌کند حداقل هشت مورد از مطرح‌ترین هتل‌ها در سطح جهان، نوعی از واقعیت مجازی (VR) را طی شش ماه گذشته تجربه کرده‌اند. بیشتر این تجربیات به دستگاه‌های تلفن همراه مشتری مربوط هستند و شرایطی را مهیا می‌کنند که با استفاده از تورهای مجازی از امکانات هتل‌ها دیدن کنند. این فناوری‌ها، فضاهای موجود استفاده نشده را با استفاده از ابتکار و نوآوری به فضای پرجنب و جوش و تعاملی تبدیل می‌کنند.

تلفن همراه و تحرک‌پذیری بیشتر

حتما از خبرهای زیادی که در مورد چگونگی تاثیرگذاری منفی تلفن همراه بر بازارهای جهانی منتشر شده‌اند، خسته شده‌اید. صنعت هتلداری هم از این قضیه مستثنی نیست.

  • امروزه، ۲٫۷ میلیارد کاربر گوشی‌های هوشمند در جهان حضور دارند که هر کدام بیش از ۲۰ بار در روز به پورتال‌های رسانه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند.
  • از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، میزان رزروهایی که در زمان سفر از طریق موبایل انجام می‌شوند تا ۱۷۰۰ برابر افزایش و ۱۸٪ از درآمد آنلاین را به خود اختصاص داد.
  • ۴۰٪ از فروش صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷ از طریق تلفن همراه انجام شده است و تصور می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ این میزان به ۵۰٪ برسد.
  • ۸۸٪ از مسافران تفریحی اگر از یک اپلیکیشن راضی نباشند، آن را عوض می‌کنند و سراغ یک اپلیکیشن دیگر می‌روند.
  • بیش از ۵۰٪ از مسافران، در ابتدای برنامه‌ریزی برای سفر هنوز مقصد مشخصی را انتخاب نکرده‌اند و ۶۰٪ هم مقصد بعدی سفر خود را با استفاده از تلفن همراه خود جستجو می‌کنند. 
  • تا سال ۲۰۱۹، یک مورد از هر سه کارت پرواز با استفاده از تلفن همراه تحویل داده خواهد شد.

تلفن‌های همراه تقریبا بر تمام جنبه‌های زندگی مسافران، از تحقیق گرفته تا رزرو هتل‌ها، سایه افکنده است. آن‌ها همواره در حال اصلاح و بهتر شدن هستند تا بتوان از آن‌ها به عنوان یک کارت-کلید استفاده کرد؛ چون امن‌تر و شخصی‌تر هستند.

می‌توان از تلفن‌های همراه به عنوان وسایلی همه‌کاره و تعاملی استفاده کرد. همین موضوع را می‌توان به خدمات مربوط به فضاهای غیر تهاجمی نیز تعمیم داد و تلفن‌های هوشمند را به دستگاه کنترل از راه دوری برای کنترل تلویزیون، درجه‌ی حرارت محیط و نیز روشنایی آن تبدیل کرد. بسیاری از خدمات مربوط به مشتری‌ها هم از طریق تلفن همراه ارائه می‌شود.

پهنای باند

فناوری ‍‍

موفقیت شما در ادغام فناوری با خدمات هتل تا حد زیادی بستگی به چگونگی اتصال شما به اینترنت دارد. اگر در اتصال تلفن همراه به اینترنت اختلال وجود داشته باشد، نمی‌توان از مهمانان انتظار داشته باشید که از اقامت خود لذت ببرند.

پهنای باند اینترنت در حال حاضر، مسئله‌ی مهمی در بیشتر هتل‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که مهمانان به طور غریزی انتظار دارند که دسترسی سریع و نامحدودی به وای‌فای داشته باشند و اگر کنفرانس و رویدادهای دیگری در هتل برگزار شود، نیازهای اطلاعاتی جمعیت حاضر در آن‌ها بیشتر هم می‌شود. برای اطمینان از این که مهمانان‌تان از اتصال اینترنت خود راضی هستند، مطمئن شوید که در پهنای باند خود خست به خرج نداده‌اید.

فناوری مورداستفاده توسط کارکنان هتل

کارمند شاد برابر است با مهمان شاد. این شعار قدیمی امروز نیز صادق است. با این حال، بسیاری از هتل‌ها بیشتر تمرکز خود را به صورت وسواس‌گونه روی فناوری مهمانان معطوف می‌کنند، در حالی که کارمندان‌شان هنوز گرفتار همان سیستم‌های ضعیف و تنبل هستند.

یک هتل بدون کارکنانش وجود نخواهد شد، بدون کارمند، هتل تنها یک فضای مرده است و طراحی‌های نوآورانه و زیبا هم هیچ اهمیتی نخواهد داشت. اگر کارکنان هتل مجهز به ابزار مناسب نباشند، فرصت‌های لازم برای تمرکززدایی سیستم‌ها و تسهیل‌سازی عملیات را از دست خواهند داد.

اول کارکنان خود را مجهز به تجهیزات نوآورانه کنید، سپس نتایج آن را در مهمانان‌تان ببینید. ارزش این کار را زمانی متوجه می‌شوید که سیستم‌های مختلف را با هم ادغام کنید و نرم‌افزارتان این اجازه را به شما بدهند که ویژگی‌های جدید را بدون لغو ویژگی‌های قبلی، به آن بیفزایید.

هوش مصنوعی و رابط‌های کاربری چت

فناوری

تقریبا همه‌ی هتل‌ها دارای یک وب‌سایت پاسخگو یا مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها اقدام به رزرو فوری اتاق و سوئیت کرد. ربات‌های چت باعث آسان‌تر شدن این فرآیند می‌شوند و تعاملات انسانی را شبیه‌سازی می‌کنند.

تاکنون، پرکاربردترین هوش مصنوعی برای پاسخگویی به مشتریان در صنعت مسافرت، دستیاران مجازی و ربات‌های چت هستند که معمولا در پلت‌فرم‌های پیام‌رسان تعبیه شده‌اند. رویایی که ده‌ها استارت‌آپ امیدوار (و بازیکنان این صنعت تثبیت‌شده) در سر می‌پرورانند، حذف بعضی از مشکلات موجود در برنامه‌ریزی و رزرو آنلاین در اینترنت است تا مصرف‌کنندگان بتوانند با کارگزاران مسافرتی مجازی ارتباط برقرار کنند، نه این که از چندین وب‌سایت مختلف بازدید کنند. با این که دستیاران مجازی، فناوری جدیدی در سفر محسوب نمی‌شوند، اما آن دسته از دستیارانی که در زمان برقراری ارتباط با کاربران خود هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند، در حال بیشتر شدن هستند.

گوگل

گوگل به عنوان یک پلت‌فرم وب برای جلوه‌گری و تعیین موفقیت کسب و کارها با استفاده از الگوریتم‌های به روز شده شکل گرفت. ما همیشه از Google استفاده می‌کنیم، ولی در بیشتر مواقع عملکرد آن را درک نمی‌کنیم. این شرکت جایگاه منحصربه‌فردی برای هتلدارانی دارد که می‌خواهند از این فناوری برای بهتر کردن سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. عده‌ای به هر قیمتی مشغول دست‌کاری سرویس‌های مختلف آن، از SEO گرفته تا وب‌سایت‌های بهینه شده هستند و همین باعث افزایش تمایل کاربران برای استفاده از قابلیت‌های آن به عنوان موتور جستجوی برتر می‌شود.

تجزیه و تحلیل‌ها

تجزیه و تحلیل‌ها اکنون تبدیل به بعد مهمی از عملیات‌های هتل‌ها شده‌اند. به معنای واقعی کلمه، هیچ فرآیند کسب و کاری وجود ندارد که بدون نظارت بر جریان داده‌ها با استفاده از معیارهای مناسب بتواند انجام شود و به همین خاطر باید روی نرم‌افزار تحلیل‌گر مناسبی سرمایه‌گذاری شود که بتواند این کار را به شکل بسیار کاربردپذیری برای برای شما انجام دهد.

هوش مصنوعی هم بعد مهمی از یک موتور تحلیل‌گر است. «EasyJet»، با استفاده از هوش مصنوعی تلاش می‌کنند تا قبل از برخاستن هواپیما از روی زمین، غذاها و نوشیدنی‌های مناسب را برای هواپیما تهیه و ذخیره کند. نوع خلاصه‌شده‌تر هوش مصنوعی، اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) است که قواعد هوش مصنوعی را برای کمک به افزایش کارایی برنامه‌های سازمانی، مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت زنجیره‌ی تامین، به کار می‌برد.

اینترنت اشیاء (IoT) و سنسورها

اینترنت اشیا

در نهایت، نوبت به IoT می‌رسد که مورد بحث‌ترین و عجیب‌ترین ایده‌‌ی مطرح شده برای هتل‌داران و چیزی فراتر از تجربه‌های مرسوم مشتریان است. هتلداران، خطوط هوایی و دیگر شرکت‌های مسافرتی، همگی، برای بهبود کارایی عملیاتی مانند مصرف انرژی و آب از سنسور استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، هنگامی که سنسورهای کافی نصب شدند، جریان اطلاعات آن‌ها را با استفاده از «تحلیل» و «یادگیری ماشین» با چیزی که «IoT شناختی» نامیده می‌شود، ترکیب می‌کنیم. «IoT شناختی» با محو کردن مرز بین محیط مجازی و فیزیکی، فضایی ایجاد می‌کند که رفتار مشتری را در زمان واقعی یاد گرفته و با آن همسان می‌شود. بیشترین توجه IoT روی امنیت شبکه و محاسبات ابری برای بازنگری در مورد شیوه‌ی کار در فضای هتل است که تا به امروز، فضایی کاملا فیزیکی تلقی می‌شد.

مطالب مرتبط:

منبع 4hoteliers

دیدگاه