زندگی پنهان زیر یخ های قطب جنوب

امید جعفری
امید جعفری یکشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
زندگی پنهان زیر یخ های قطب جنوب

آب‌های سرد و تاریک قطب جنوب زیستگاه بسیاری از گونه‌های کمیاب موجودات دریایی است. پی بردن به راز چگونگی تحمل شرایط سخت توسط این جانداران، کشف بزرگی برای بشر خواهد بود. 

کاوشگران استرالیایی ساکن در قطب جنوب با استفاده از کاوشگر یخ‌های جنوبگان، به یافته‌های جدیدی در مورد جانداران ساکن در این شرایط سخت زندگی دست یافته‌اند. نوع جدیدی از شقایق دریایی، باعث شده است که این تحقیقات تبدیل به یکی از پررنگ‌ترین جستجو در قطب جنوب شود.

قطب جنوب به‌عنوان یکی از ناشناخته‌ترین نقاط روی زمین برای انسان‌، محل زندگی امنی برای گونه‌های نایابی از جانداران دریایی است، از این گونه‌ها می‌توان به اسفنج‌های دریایی، عنکبوت‌های دریایی، خیارهای دریایی، توتیا و ستاره‌های دریایی اشاره کرد.

ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب

این جانداران در زیر لایه‌های یخی که گاهی ضخامت آن‌ها به چندین متر می‌رسد، بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه می‌دهند. در اقدامی تحقیقاتی و چالش‌برانگیز، محققان استرالیایی ساکن در قطب جنوب از زیردریایی مجهز به دوربین و جستجوگر کنترل از راه دور، برای کاوش در لایه‌های زیرین یخ‌های قطب جنوب استفاده کردند.

محل دقیق این کاوش‌ها، لایه‌های زیر سطح یخی واقع در زیر ایستگاه تحقیقاتی کیسی (Casey) و آب‌های خلیج اوبرین (O'Brien) است. ویدیوهای ارسالی از کاوشگر زیر یخ‌های قطب جنوب، دنیایی شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد که در کمال تعجب در دمای منهای یک درجه سانتی‌گراد و پنج‌دهم متر زیر یخ‌ها، زنده و پویا است.

موقعیت پایگاه تحقیقاتی استرالیا در قطب جنوب روی نقشه

دنیای شگفت‌انگیز زیر یخ

در ادامه یکی از ویدیوهای ارسالی از کاوشگر را مشاهده نمایید:

دانلود ویدیو

کشف گونه جدیدی از شقایق دریایی (Sea Anemone)

در حین کاوش در زیر یخ‌ها، محققان به گونه جدید شقایق دریایی که تاکنون در این مناطق نمونه‌ای از آن‌ها مشاهده نشده بود، برخورد کردند. نکته جالبی که در مورد این شقایق‌های دریایی وجود دارد، مقاومت بالای آن‌ها در برابر سرما و تاریکی این محیط است که به آن‌ها امکان حیات در این قسمت از یخ‌ها را داده است.

شقایق دریایی

محققان امیدوار هستند با استفاده از بررسی مکانیسم‌های حیاتی این موجود، راز مقاومت در برابر سرما را کشف کنند. کشف این راز، به زندگی بشر بر روی کرات دیگر همانند ماه که پوشیده از یخ است، کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه ویدیوی از نحوه مشاهده و جمع‌آوری این گونه کمیاب از شقایق‌های دریایی مشاهده خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه