Blockchain؛ فاکتور جدید موثر بر صنعت گردشگری

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
Blockchain؛ فاکتور جدید موثر بر صنعت گردشگری

تکنولوژی جدید ارز دیجیتال روی بازار صنعت گردشگری نیز تاثیرگذار شده است.

تصور می‌شود که بلاک چین (Blockchain) در ارتباط با بیت کوین (Bitcoin) است، در صورتی که پتانسیل بلاک چین بیش از یک ارز دیجیتال است.

بسیاری از مردم در مورد پتانسیل بلاک چین کنجکاو بوده و پروژه‌هایی را که می‌توان از بلاک چین استفاده کرد، دنبال می‌کنند و البته که صنعت گردشگری نیز از این قائده مستثنی نیست. سال گذشته ویندینگ تری (Winding Tree) حرکتی با نام اینترنت برای صنعت گردشگری را آغاز کرد. آن‌ها توکنی را عرضه کردند و در این امر از مشارکت هواپیمایی لوفتهانزا بهره می‌بردند. این امر آغازی کوچک برای حرکتی بزرگ بود.

حالا شرکت دیگری برای رقابت، وارد بازار شده و قصد در تغییر توزیع گردشگری دارد.  پروژه‌ی تراتوک (Tratok) سعی بر حذف ناکارآمدی‌های بازار قبل از پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی دارد.

چرا بلاک چین مهم شد است؟

بردلی تاسک (Bradley Tusk) مدیر سابق انجمن مایکل بلومبرگ (Michael R. Bloomberg) در مصاحبه‌ای خبری به نیویورک تایمز در پاسخ به این سوال می‌گوید:

بلاک چین قابلیت‌های زیادی دارد.

آقای تاسک طرفدار بلاک چین بوده و از پروژه‌های زیادی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، حمایت می‌کند. او ادامه می‌دهد:

من عاشق این مسئله هستم که می‌توانید داده‌ها و اطلاعات را به گونه‌ای منتقل کنید که به سختی بتوان آن را هک کرد. هک کردن این داده‌ها تقریبا غیرممکن است.

یکی از قول‌هایی که بلاک چین داده، همین امنیت در دنیای مجازی برای نقل و انتقال داده‌ها است.

برای جلوگیری از دستکاری داده‌ها از روش انتقال داده‌ها به صورت شبکه‌ی پیر تو پیر (peer-to-peer) استفاده شده است. امنیت بالا و هزینه‌های کم به معنی یک برد برای مشتری‌ها است. تراتوک ارائه‌ی توکنی برای افزایش پول را شروع کرده و در هدف دارد که از منابع مالی برای توسعه‌ی اپلیکیشنی که تمام مسافرت‌ها و خدمات گردشگری را پوشش دهد، استفاده کند.

محمد التاجیر (Mohammed Altajir) مشاور پروژه توضیح می‌دهد:

با مطالعات عمیقی که در مورد امکان‌پذیری این امر داشتیم، متوجه شدیم که استفاده از تراتوک می‌تواند هزینه‌های مشتری را ۳۰ درصد کاهش دهد و همین طور سود ارائه کنندگان این خدمات را نیز افزایش دهد.

این گروه گرد هم آمده و مشکلاتی را که بر سر راه خود می‌بینند با جزئیات بررسی کرده و راهکارهایی با توجه به توانایی‌هایی که این تکنولوژی نوآورانه برای آنها ارزانی داشته است ارائه دادند.

یکی از هزینه‌هایی که این اپلیکیشن کاهش خواهد داد، هزینه‌های خرید خدمات و در واقع هزینه‌های معامله است. این گروه در نظر دارد خرید و فروش اتاق‌های هتل، پرواز‌ها و اجاره‌ی خودرو را برای ارائه‌کنندگان این خدمات و همین طور برای کسانی که این خدمات را می‌فروشند بدون هزینه انجام دهد.

در استفاده از این اپلیکشین نیاز به هدر دادن زمان برای پر کردن فرم‌های متعدد جهت پرداخت اجرت نخواهد بود. اپلیکیشن قادر خواهد بود که با اتصال به کیف پول دیجیتالی شما این فرم‌ها را پر کرده و در واقع اطلاعات شما را از این طریق دریافت خواهد کرد.

این گروه باور دارند که بلاک چین نقاط قوت بارزی بر بازار سنتی دارد. این ایده‌ها کاملا نوآورانه بوده و حرکت «اینترنت برای صنعت گردشگری» می‌تواند بازار را زیر و رو کند. تنها چیزی که در این حرکت هم به آن نیاز است یک آژانس مسافراتی است.

بر خلاف اینکه مدیران تراتوک دوست دارند که دست انسان را از این روند کوتاه کنند و همه‌ی موارد به صورت دیجیتالی پیش برود، ولی باید قبول کرد که هیچ عنصری مانند یک انسان قادر نخواهد بود که اطلاعات و مشاوره‌ی خوبی در این زمینه به مشتری ارائه دهد.

متیو آپچرچ (Matthew Upchurch) به تازگی این جمع‌بندی را در سمپوزیوم ویرچوسو (Virtuoso Symposium) ارائه کرده است:

تعریف درست لوکس بودن این است که من کسی را به نمایندگی انتخاب می‌کنم تا کارم را انجام دهد.

او ادامه می‌دهد:

بدون شک مردم توانایی تحقیق کردن در مورد نیاز‌های خود را دارند، چه این نیاز مربوط به سفر باشد یا خیر. دلیل اینکه آنها به مشاور ویرچوسو مراجعه می‌کنند این امر است که آنها کسی را می‌خواهند که در این زمینه آنها را یاری کند. آنها به کسی احتیاج دارند که به خوبی آنها را بشناسد و بتواند نیاز‌های شخصی آنها را شناسایی کرده و پیشنهاد تجاربی متناسب با شخصیت آنها را ارائه دهد و این موضوع نیاز به متخصص را بالا می‌برد.

او اضافه می‌کند:

جادویی وجود دارد که در ترکیب آژانس، مشاور و شبکه‌ی ویرچوسو رخ می‌دهد و این جادو شیوه‌ی سفر کردن مشتری‌های ما را تغییر می‌دهد. این تجربه بسیار سطح بالا بوده و جور دیگری نمی‌توان آن را با کلمات توصیف کرد.

 

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه