بررسی آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد با حضور معاون میراث فرهنگی کشور

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵
بررسی آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد با حضور معاون میراث فرهنگی کشور

سومین نشست بررسی حادثه آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد زواره با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور عصر امروز برپا می‌شود.

فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت:

هم‌زمان با گزارش بروز آتش‌سوزی در عمارت چهلستون سرهنگ آباد، در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین، اولین نشست اضطراری با حضور مسئولان شهر زواره صورت گرفت و کار اطفای حریق و بررسی‌های کارشناسی درباره علل و چگونگی بروز آتش‌سوزی آغاز شد.

وی افزود:

در دومین روز از بروز آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ‌آباد با حضور تیمی از مدیران و مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و همچنین با حضور فرماندار و اعضای شورای تأمین شهرستان، موارد بررسی شد و پس از آن با همکاری‌های مسئولان قضائی و انتظامی شهر زواره، دو نفر از مظنونان که به‌عنوان نماینده مالکان در محل باغ کاخ سرهنگ‌آباد به‌صورت دائم مقیم بودند مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

الله‌یاری ضمن اشاره به وقوع برخی آتش‌سوزی‌های پراکنده در محل کاخ سرهنگ‌آباد در روز گذشته تصریح کرد:

با توجه به وجود سازه‌های چوبی در بدنه و سقف این بنای تاریخی و همچنین تغییر موقعیت اقلیمی منطقه و وزش بادهای شدید، وجود آتش پنهان در برخی از چوب‌های نیمه‌سوز در سقف‌ها و همچنین چوب‌های انبار شده در زیر‌زمین‌های کاخ که از سوی مرمتگران برای مراحل بعدی مرمت انبار شده بود، به‌صورت موضعی در برخی قسمت‌های کاخ مشتعل شده بود که افراد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان با همکاری پرسنل آتش‌نشانی شهر زواره با استفاده از کپسول آتش‌نشانی و به‌صورت دستی اقدام به اطفا حریق کردند، زیرا به‌دلیل تاریخی بودن و قدمت کالبد اصلی کاخ، امکان اطفای حریق با استفاده از فشار مستقیم آب وجود ندارد.

وی ادامه داد:

با توجه به اقدامات صورت‌پذیرفته و برای بررسی ابعاد حقوقی ماجرای آتش‌سوزی در این مجموعه تاریخی، عصر امروز سومین نشست بررسی چگونگی بروز آتش‌سوزی در عمارت سرهنگ آباد و ارائه گزارشی از روند اتفاقات رخ داده در دو روز گذشته، با حضور معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی کشور، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان و مسئولان شهرستان به‌ویژه نماینده مردم اردستان و زواره در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان اضافه کرد:

بدون شک تمام تلاش‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان هم‌اکنون در وهله اول معطوف به نجات کالبد اصلی کاخ از حریق بوده و حال پس از پایان مرحله اول تلاش می‌شود تا بدون وقفه به بررسی ابعاد حقوقی ماجرا پرداخته شده و در همین راستا تلاش شود تا با تدابیر اتخاذ شده از وقوع مجدد وقایع ناگوار نظیر این ماجرا در آینده جلوگیری به‌عمل آید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه