موزه انبار هسته ای یورکشایر؛ جنگ سرد، کیک و هنر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۰
موزه انبار هسته ای یورکشایر؛ جنگ سرد، کیک و هنر

موزه انبار هسته‌ای یورکشایر در انگلستان واقع شده و بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر خاطرات جنگ، از گالری هنری این سایت نیز دیدن کنند.

کیک و چای و خاطرات جنگ سرد؛ همان چیزهایی است که بازدیدکنندگان می‌توانند با عبور از هال (Hull)، در محدوده روستای ساحلی هلمپتون (Holmpton) انتظارش را داشته باشند. این محل در گذشته به عنوان پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بوده و در میان آن خانه‌های ساده ییلاقی قرار دارد که یک سورپرایز بزرگ را در خود مخفی کرده است؛ یک انبار مهمات هسته‌ای که در حال حاضر به عنوان یک موزه به کار می‌رود و از این ماه، گالری هنری زیرزمینی خواهد بود.

موزه یورکشایر

این انبار قبلا در اختیار ارتش دیده‌بان سلطنتی بود که برای نظارت بر انفجار بمب هسته‌ای و اتفاقات ناشی از حملات هسته‌ای (در صورت وقوع) آموزش دیده بودند. جان سوئیفت (John Swift) که سابقا مدیریت موزه انبار هلمپتون RAF را بر عهده داشته است، می‌گوید: «یگان ناظر هسته‌ای (NRC) واقع در این انبار، آخرین اثر به جا مانده از این بخش در انگلستان است. جای بسی خوشحالی است که کارمندانی به صورت داوطلبانه مسئولیت NRC را بر عهده گرفته‌اند. هر آخر هفته آنها در این سایت حضور پیدا کرده و داستان‌هایشان را به اشتراک بگذارند

این پایگاه هسته‌ای در سال ۱۹۵۳ به عنوان یک ایستگاه راداری افتتاح شد و تا دسامبر ۲۰۱۴ هنوز در اختیار وزارت دفاع بود. از آن زمان به بعد به صورت یک موزه  تمام و کمال درآمد. بازدیدکنندگان از یکسری پله پایین می‌روند، بعد از یک تونل ۱۰۰ متری عبور کرده و به دری فولادی با ضخامت ۸ سانت می‌رسند. در داخل، اتاق‌های عملیاتی، خوابگاه‌ها و بخش‌های ارتباطی را خواهند دید، یک سالن بازی متعلق به دهه ۱۹۸۰، به همراه میز بیلیارد، دستگاه‌های بازی و جعبه گرامافون خودکار، این فضا را کامل کرده است.

موزه یورکشایر

گالری هنری، بخش جدید این سایت در سال ۲۰۱۸ است و هنرهای مربوط به جنگ و ارتش را در سالن سابق کامپیوتر به نمایش می‌گذارد، این سالن از سال ۱۹۷۴ که انبار نفس‌های آخرش را به عنوان ایستگاه رادار می‌کشید، خالی بوده است. این گالری هنری در اواسط مارس افتتاح خواهد شد و تا ماه نوامبر با هنرمندان گردشی به کار خود ادامه می‌دهد، چرا که این مرکز در زمستان بسته می‌شود.

سوئیف می‌گوید: «در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای هنرمندان شرکت‌کننده در سال ۲۰۱۹ هستیم. بازخوردها به حدی مثبت بوده است که امیدواریم، هنر به عنوان بخشی دائمی از این مجموعه درآید

در بالای پله‌ها، یک اتاق نگهبانی سابق وجود دارد که به یک شبه کافه تبدیل شده و نوشیدنی سرد و گرم و کیک‌های خانگی در آن به فروش می‌رسد. در ادامه بخشی برای کمک به قهرمانان قرار دارد که به عنوان خیریه انگلستان برای نیروهای مسلح و کهنه سربازهای ارتشی عمل می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه