ده رفتار اروپایی که باید قبل از سفر بدانید

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
ده رفتار اروپایی که باید قبل از سفر بدانید

زبان همیشه به تنهایی قادر به بیان کامل پیام نیست و از این‌رو، در بیشتر کشورها، به ویژه در اروپا، مردم از زبان بدن و حرکت‌‌های دست برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند.

یادگیری زبان کلیه کشورهایی که قصد سفر داریم، کاری غیرممکن است؛ از طرفی، کلام نیز در همه موقعیت‌ها قادر به ارسال کامل پیام نیست. بنابراین، زبان بدن و استفاده از حرکت‌ها یکی از بهترین ابزارها در مواقع خاص، به ویژه برای گردشگران، برای انتقال پیام و برقراری ارتباط است و حتی عدم اطلاع از این موارد در فرهنگ اروپایی و استفاده از آن‌ها ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم نیز شود.

از این‌رو، اگر قصد یادگیری زبانی خاص را پیش از سفر دارید، بهتر است علاوه بر کلمه‌ها و عبارت‌‌های کلیدی با برخی از حرکت‌‌ها، یا به عبارتی زبان بدن مردم آن ناحیه نیز آشنا شوید. در این رابطه، در ادامه به برخی از حرکت‌های رایج در زبان‌‌های اروپایی خواهیم پرداخت.

بوسه بر نوک انگشتان (bellissima)

زبان بدن

این حرکت بیشتر در کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا رواج دارد و به معنی خوشمزه بودن و کیفیت بالای غذا است.

کشیدن زیر چشم

زبان بدن

در این حرکت فرد پلک پایین چشم را با انگشت اندکی به پایین می‌کشد. در ایتالیا و اسپانیا این حرکت مفهومی دوستانه دارد و به معنی باهوش بودن فرد یا کسی است که شما را تماشا می‌کند؛ ولی در یونان و فرانسه معنی مثبتی ندارد و مفهوم «اشتباه کردن» از آن برداشت می‌شود.

ضربه زدن به بینی

زبان بدن

این حرکت به معنی «اشاره به یک راز» است و شما نباید صحبت درباره آن موضوع را ادامه دهید. البته در ایتالیا این حرکت به معنی «مواظب باش!» و در فرانسه و بلژیک به مفهوم فرد باهوش یا خطر جدی است. همچنین، ضربه انگشت به بینی می‌تواند مفهموم راز مشترک با فرد دیگری را نیز به همراه داشته باشد. البته ضربه با دو انگشت به زیر بینی در فرانسه به معنی آسان بودن چیزی است.

جفت کردن دست‌‌ها به سمت بالا

زبان بدن

در ایتالیا می‌توان اغلب مردم را در این وضعیت مشاهده کرد و مفهوم آن پرسش یا ابهام است. ولی دقت کنید اگر فرد شروع به تکان دادن دست‌ها از مچ به سمت بالا و پایین کرد، به معنی عصبانیت یا احمق خطاب کردن مخاطب است.

پنجه خرچنگ

زبان بدن

در فرانسه زمانی که مردم از چیزی می‌ترسند، دست‌های خود را با انگشت‌های خمیده (مانند پنجه خرچنگ‌ها) در جلوی بدن خود می‌گیرند.

تکان دادن دست‌ها به همراه مکیدن گونه‌ها

زبان بدن

در سراسر اروپا و به ویژه در اسپانیا، تکان دادن دست‌ها در امتداد شانه‌ها به همراه مکیدن گونه‌ها به معنی شگفت‌انگیز بودن چیزی یا گرانی بیش از حد است. البته این حرکت می‌تواند به عنوان پاسخی بی‌کلام یا عکس‌العمل در برابر داستان نیز باشد. در فرانسه، این حرکت واکنشی در برابر اخبار بد است.

بشکن زدن

زبان بدن

در اسپانیا، اغلب مردم در مکان‌های شلوغ از این روش برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند؛ برای این کار هم دست‌هایشان را تا بالای شانه‌‌ها بالا آورده و بشکن می‌زنند.

خاراندن چانه

زبان بدن

مفهوم این حرکت در اروپا اندکی پیچیده است، زیرا علاوه بر کشور، بسته به موقعیت نیز مفهوم آن تغییر می‌کند. برای مثال در ایتالیا و فرانسه، به معنی عدم علاقه، بی‌حوصلگی یا مزاحمت است؛ در حالی‌که در پرتغال به معنی «نمی‌دانم!» است.

حالت‌‌های چهره

زبان بدن

انتقال پیام بدن فقط به دست‌ها اختصاص ندارد و صورت نیز می‌تواند نقش مهمی در بیان مفاهیم ایفا کند. در اسپانیا، ضربه آهسته به گونه‌‌ها به معنی خجالتی یا عبوس بودن طرف مقابل است. در ایتالیا فشار دادن انگشت اشاره بر گونه‌‌ها به معنی خوب بودن اوضاع، باهوشی و زیبایی است؛ ولی در جنوب اسپانیا توهین تلقی می‌شود.

زبان بدن

در فرانسه، قرار دادن دست‌ها در کنار بینی و باز و بسته کردن آن‌ها به سمت عقب و جلو به معنی استشمام بوی بد است.

ضربه زدن به میز

زبان بدن

در اتریش و آلمان، دوبار ضربه زدن به میز به معنی آرزوی شانس و موفقیت برای فرد است. همچنین، یک یا دو ضربه آهسته روی میز به معنی احوالپرسی در مواقعی است که امکان دست دادن وجود ندارد. در محیط‌های آکادمیک ضربه روی میز به هنگام ورود استاد نشان از احترام و در پایان کلاس یا سخنرانی به معنی تشکر است.

 

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه