مکزیک، مقصدی مناسب برای دوستداران شکلات

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان جمعه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
 مکزیک، مقصدی مناسب برای دوستداران شکلات

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به شکلات دارند و به دنبال طعم واقعی شکلات های با کیفیت می گردند، سعی کنید مکزیک را از دست ندهید.

اگرچه غذاهای محلی، قلب مکزیک محسوب می‌شود، اما شکلات روح مکزیک است. تقریبا از ۴۰۰۰ سال پیش قبایل بومی این کشور یکی از اولین‌ها در جهان بودند که کشت کاکائو را انجام دادند و از دانه‌های تلخ، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای تولید کردند. در دهه ۱۹۷۰ یک مغازه شکلات‌فروشی محبوب به اسم آزتک (Aztec) برپا شد. البته این علاقه‌مندی به شکلات دنباله‌دار بود و کشورهای رقیب تولیدکننده کاکائو در آمریکای مرکزی و جنوبی طی ۲۰ سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند تا توجه عموم مردم را جلب کنند و با ارائه کاکائوهای باکیفیت بازار جهانی شکلات را در دست بگیرند.

شکلات مکزیک

در حال حاضر مکزیک در تلاش است تا این هدیه خوراکی خوشمزه را به جهانیان بازگرداند و با تولیدکنندگان کاکائو در ارتباط است تا بهترین و جدیدترین نسل از شکلات‌ها را تولید کند و به انقلاب شکلات‌ها بازگردد. امروزه بهترین راه برای کشف شکلات‌های خوشمزه راهی نیست جز دنبال کردن بوی شکلات‌ها. نویسنده این مقاله می‌گوید:

در سفر شیرینی که به Hacienda Cacaotera Jesús María داشته‌ام با ۵۰ هکتار مزرعه کاکائو و کارخانه شکلات در Tabasco مواجه شدم. این ناحیه در جنوب شرقی مکزیک قرار دارد. در این سفر جذاب، Florencio Sánchez Rodriguez، بازدیدکنندگان مزرعه را راهنمایی می‌کند و نحوه تولید کاکائوها از مزرعه تا کارخانه را شرح می‌دهد. او از من خواست تا طعم تند دانه‌های سفید را بچشم، سپس مرا به اعماق جنگل راهنمایی کرد، جایی که دانه‌های کاکائو در زیر سایه دوشت‌داشتنی درختان انبه و موز چشم‌نوازی می‌کردند؛ مانند تمام معتادان به شکلات و کاکائو من تاکنون از نزدیک مواد خام شکلات‌ها را ندیده بودم.

Florencio می‌گوید:

درختان مانند انسان‌ها هستند نیاز به عشق دارند.

شکلات مکزیک

Jesús María یک مزرعه بسیار زیبا از کشت کاکائو است (شهری در ۵۶ کیلومتری تاباسکو یکی از سی و یک ایالت مکزیک که ۱۷ شهر دارد و مرکز آن ویلاهرموسا است) و مفتخر است که میزبان عموم مردم برای شکلات‌های مکزیکی است.

در طول دهه گذشته، تولید کاکائو مکزیکی ۵۰ درصد کاهش یافته و بخشی از آن به دلیل درختان پیر و مریض است، کشاورزان مزارع خود را پاک می‌کنند تا از طریق آن به تولید روغن نخل یا ذرت بپردازند، درنتیجه این باعث شده است که مهد کاکائو، اکثریت کاکائوهای خود را از آفریقا وارد کند و عمدتا از آن‌ها برای مواد اولیه نوشیدنی‌ها استفاده کند، اما نشانه‌هایی از رنسانس شکلات در مکزیک وجود دارد. Jesús María در تلاش است تا از گونه‌های قدیمی و بسیار گران‌قیمت کاکائو محافظت کند و آن‌ها را به شکلات‌های خوراکی تبدیل کند؛ همچنین نزدیک Hacienda La Luz یک مزرعه نفیس با باغچه‌های تفکیک شده و حیاط زیبای کاشی شده وجود دارد که به دلیل کیفیت بالای شکلات‌ها، برنده جایزه بین‌المللی شده است.

شکلات مکزیک

در ویلاهرموسا اپراتورهای تورها و هتل‌ها برای بازدیدکنندگان از مزارع کاکائو، برنامه‌هایی را سازمان‌دهی می‌کنند، اما جاده‌ها نیز در حال حاضر به خوبی نشانه‌گذاری شده‌اند و می‌توان به‌صورت مستقل و با ماشین نیز از این مزارع دیدن کرد؛ واضح است که بازدید از این طریق دوست‌داشتنی‌تر است. این سفر ممکن است کمی هیجان‌انگیز باشد، اما چشم‌انداز این منطقه مانند یک تصویر زیبا است. جاده‌ها از درختان و گل‌های زیبای زرد و صورتی پوشیده شده است و دست‌فروشان به فروش میوه‌های گرمسیری می‌پردازند و در تمام مسیر نوشیدنی‌های کاکائویی حاضر است.

شکلات مکزیک

بزرگ‌ترین مصرف کنندگان شکلات در سال (ارقام مربوط به سال ۲۰۱۵ است)

Tabasco بهشتی برای دوستداران غذا است. Cocina Chontal یک کابین لذت‌بخش چوبی در جنگل است که در آن آشپزخانه‌ای سرباز وجود دارد و به سرو غذاهای خوشمزه و قابل اعتماد می‌پردازد. مؤسس آن Nelly Cordova Morillo مصمم است تا غذاهای محلی تابسکو را سرو کند و شکلات‌هایی بسازد که از صفر تا صد آن به وسیله خودش تهیه شده است و از آن‌ها برای غنی کردن سس‌های خود استفاده کند. در شهر کوملکالکو، شهری که تحت تأثیر گردشگری قرار گرفته است، یک رستوران وجود دارد که شما در آن می‌توانید غذاهای خوشمزه محلی و سس‌ها و دسرها شکلاتی را تجربه کنید.

شکلات مکزیک

شهر بعدی در این مأموریت شکلاتی اوآخاکا (اوآخاکا یکی از سی و یک ایالت مکزیک است. این ایالت دارای ۵۷۱ بخش است و مرکز آن اوآخاکا د خوارز است) است. کاکائو در اینجا رشد نمی‌کند، اما موقعیت این مکان در یک جاده باستانی قرار دارد؛ بدین معنی که شکلات بخش اساسی زندگی روزمره است و تکنیک‌های سنتی همچنان برای تهیه نوشیدنی‌های مرسوم هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک روستا به فاصله ۴۵ دقیقه‌ای از این شهر وجود دارد که در آن غذاهای اوآخاکایی سرو می‌شود و نحوه تهیه شکلات‌ها و نوشیدنی‌های ویژه را به گردشگران آموزش می‌دهند.

۱۰ تولیدکننده برتر شکلات در جهان (آمار مربوط به سال ۲۰۱۶)

  • آلمان، ۴٫۵ میلیارد دلار
  • بلژیک، ۲٫۹ میلیارد دلار
  • هلند، ۱٫۸ میلیارد دلار
  • ایتالیا،  ۱٫۷ میلیارد دلار
  • ایالات متحده، ۱٫۶ میلیارد دلار
  • لهستان، ۱٫۶ میلیارد دلار
  • کانادا، ۱٫۵ میلیارد دلار
  • فرانسه، ۱٫۴ میلیارد دلار
  • انگلیس، ۸۷۸٫۸ میلیون دلار
  • سوئیس، ۸۰۲۳۸ میلیون دلار

در یک روستای کوچک به فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از اوآخاکا همچنان به ترویج روش‌های سنتی تولید شکلات می‌پردازند. کارخانه‌ها به شیوه ماشینی شکلات تولید می‌کنند، اما همچنان به ترویج شیوه‌های سنتی برای گردشگران می‌پردازند. یکی از محلی‌های آن منطقه، Genoveva روی دستان و زانوهایش دانه‌های کاکائو دارچین بادام و شکر را به زحمت می‌سابد، کاری که از ۵۰ سال پیش انجام می‌دادند. او این کار را از نسل‌های قبل از خود مانند مادرش یاد گرفته است. Genoveva ، معتقد است: شما در تمام لحظات مهم زندگی‌تان شکلات می‌خورید.

شکلات مکزیک

در هیچ جایی از مکزیک مانند اوآخاکا شانس تست کردن شکلات‌های مختلف را ندارید. شمش شکلات فراورده‌های قندی مکعب مستطیلی است که حاوی ترکیبات افزوده مانند: دانه‌های آجیل، دارچین یا بیسکویت است؛ این محصول شکلاتی معمولا دانه دانه به فروش می‌رسند. در غرفه‌های خیابانی و غرفه‌های بازار شما می‌توانید مجموعه‌ای از نوشیدنی‌های سرد و گرم کاکائویی با ترکیبات مختلف مانند توت‌فرنگی یا خامه میل نمایید.

یک بازار در ??????? ? ?????، بنیتو جورز (Benito Juárez Market)، بهترین مکان برای خرید خمیرهای غلیظ غنی شده با کاکائو است. در میان خیابان مینا، در مرکز معماری خیره‌کننده اوآخاکا بوی شکلات مغازه‌ها شما را به سمت خود می‌کشاند.

در اوآخاکا شما می‌توانید شکلات‌های مورد علاقه خو را به‌صورت عمده خریداری کنید و حتی می‌توانید شکلات‌های مورد نظر خود را سفارش دهید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه