دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2

در دبی، به راحتی می‌توان آرزوی چیزهای جدید را کرد؛ از آسمان خراش‌ها گرفته تا ماشین‌های اس‍پورت. بنابراین شاید تعجب کنید که آخرین هتل لوکس این شهر، قدیمی‌ترین هتل آن است.

«ملکه الیزابت دوم» (QE2)، معروف‌ترین کشتی اقیانوس‌پیمای جهان که عمر آن به دهه‌ی ۱۹۶۰ برمی‌گردد، در ماه آوریل درهای خود را یک بار دیگر به روی مهمانان خود گشود. اما عمر اقیانوس نوردی آن دیگر سر آمده است – این کشتی این بار در شهر بندری مینا رشید، خانه‌ی جدید خود در کشور امارات متحده‌ی عربی، مستقر خواهد شد.

حمزه مصطفی، مدیر عامل شرکت هتل‌های PCFC، شرکت دولتی اداره‌کننده‌ی کشتی، معتقد است که عمر این کشتی را می‌توان یک مزیت عالی در بازار هتل دبی در نظر گرفت. او به CNN گفت:

این کشتی ارزش‌های تاریخی زیادی دارد. دبی شهر جدیدی است و این کشتی، یکی از قدیمی‌ترین داشته‌های آن است.

در حقیقت، این اقیانوس‌پیما که توسط ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۶۷ به آب انداخته شد، فقط چهار سال مسن‌تر از خود امارات است.

حفظ تاریخ کشتی

qe2

ارزش تاریخی کشتی نکته‌ی مهمی است که در زمان فروش باید به آن دقت شود، برخلاف نقاط دیگر شهر هیچ زمین تنیس مرتفع، آکواریوم یا زمین اسکی در ‌آن وجود ندارد. در عوض، جاذبه‌های اصلی آن ریشه در گذشته دارند: موزه‌ای که ۳۹ سال خدمت QE2 را نشان می‌دهد، فرصتی برای راه رفتن روی همان عرشه‌ای که «نلسون ماندلا» و «دیوید بووی» روی آن گام برداشته‌اند، و برای برخی از مهمانان بسیار ویژه که فقط با دعوتنامه وارد این کشتی-هتل می‌شوند این فرصت وجود دارد که در سوئیت‌های سلطنتی بخوابند که «ملکه الیزابت دوم» و مادرش زمانی در آن استراحت می‌کردند.

در حال حاضر ۲۲۴ اتاق در بخش تجاری آماده استفاده است و تا زمان افتتاح این هتل عظیم در ماه اکتبر، تعداد آن‌ها حداقل به ۶۰۰ اتاق خواهد رسید. قیمت هر اتاق از ۱۵۰ دلار برای اقامت در هر شب شروع می‌شود. اتاق‌ها، درست به همان سبک و سیاقی که در دهه‌ی شصت داشتند، دارای پانل‌های چوبی تیره هستند.

مصطفی می‌گوید:

QE2 برای ما خیلی عزیز است، او یکی از معروف‌ترین اقیانوس‌نوردانی است که تا به حال در جهان وجود داشته است. ما QE2 را تحسین می‌کنیم و می‌خواهیم آن را به قدرت سابق آن باز گردانیم. ما روی موضوعاتی تمرکز کرده‌ایم که آن را معروف می‌کند...

می‌خواهیم که ‌‌ QE2در وهله‌ی اول یک موزه و سپس، یک هتل باشد. وقتی که شما روی عرضه راه می‌روید، احساس می‌کنید که گویی به درون یک ماشین زمان وارد شده‌اید – گویی اکنون سال ۱۹۶۹ است و این اولین سفری است که QE2 انجام می‌دهد. به این صورت، می‌توانید گذشته‌ی تاریخ را دریابید.

سفر در طول زمان

qe2

جمعیتی عظیم که در استرالیا به استقبال این اقیانوس‌پیمای بزرگ آمده‌اند

QE2 در فاصله‌ی ۵۰۰۰ مایلی از دبی و در کارخانه‌ی کشتی‌سازی کلایدبانک، اسکاتلند، متولد شد. او، بیش از ۳۰ سال گل سرسبد «Cunard Line» بود و در عصر طلایی اقیانوس‌پیماها و آغاز دنیای امروز کشتی‌های کروز، یک نشانه به حساب می‌آید.

هنگامی که این کشتی ۲۹۳٫۵ متری به دبی فروخته شد، ظرفیت حمل ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ (۲٫۵ میلیون) مسافر را داشت و در انتهای عمر کاری خود، موفق شد که ۸۱۲ بار از اقیانوس اطلس عبور کند و ۲۵ بار دنیا را دور بزند. او بیشتر از هر کشتی دیگری سفر کرد – طبق گفته‌های «Cunard Lines»، او تقریبا ۶٬۰۰۰٬۰۰۰ (۶ میلیون) مایل سفر کرده است.

مردم در همه جا اخبار QE2 را دنبال می‌کردند. بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ (یک میلیون) نفر به آب انداختن آن را در سال ۱۹۹۰ در سواحل لیورپول تماشا کردند. او، توجه همه‌ی تماشاگران را در بنادر مختلف جهان - از استرالیا گرفته تا ژاپن و سنگاپور و هنگ کنگ - به خود جلب کرده بود.

شهرت او زمانی به اوج خود رسید که افراد مشهوری مانند رینگو استار و جورج هریسون از گروه بیتل‌ها و هنرپیشه‌های سوپر استاری مانند الیزابت تیلور و جان تراولتا از آن بازدید کردند. او حتی در سال ۱۹۸۲ هم که به عنوان یک کشتی جنگی در جنگ فالکلند حضور داشت و عرشه‌های آن تبدیل به خوابگاهی برای ۳۰۰۰ سرباز بریتانیایی شده بود، باز هم جذاب بود و دل می‌ربود.

اریک فلاندرز، یکی از مقامات مطبوعاتی Cunard می‌گوید که QE2 تبدیل به یک سفیر برای بریتانیا شده بود. به همین دلیل است که شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد که قرار است عمر این کشتی غول پیکر در خلیج فارس به پایان برسد. فلاندرز می‌گوید:

هیچ ارتباطی بین این کشتی و دبی وجود ندارد.

همچنین او به این نکته هم اشاره می‌کند که:

ولی کشورهای کمی بودند که تمایل به سرمایه‌گذاری روی این کشتی داشتند.

در وهله‌ی اول، هزینه‌ی خرید کشتی و در وهله‌ی دوم، هزینه‌ی تبدیل آن به هتلی که مردم تمایل به اقامت در آن را داشته باشند، حائز اهمیت است. فکر نمی‌کنم که در انگلیس هزینه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده باشد.

عاملی برای تقویت گردشگری

qe2

QE2 و چراغ‌های روشن دبی

دبی تا کنون هزینه‌ی زیادی را صرف کشتی مذکور کرده است. QE2 به قیمت ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۱۰۰ میلیون) دلار خریداری شده است و بازسازی‌های PCFC که نیاز به ۲٬۷۰۰٬۰۰۰ (۲ میلیون و ۷۰۰ هزار) ساعت کار دارد، بر این هزینه‌ها خواهد افزود.

اما، امارات متحده عربی، به طور کلی علاقه‌ی زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارد. از همه مهم‌تر، طبق آمار رسمی منتشر شده توسط دولت، سهم کل بخش سفر و گردشگری در امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۴۳٬۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون) دلار رسیده است که برابر با ۱۲٫۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی است. این بخش همچنین، ۵٫۴٪ از کل اشتغال این کشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت گردشگری و بازاریابی بازرگانی دبی، دبی با ۱۶٬۰۰۰٬۰۰۰ (۱۶ میلیون) گردشگر در سال ۲۰۱۷، مهم‌ترین جاذبه‌ی امارات است. مصطفی معتقد است که QE2 می‌تواند باعث جذابیت بیشتر آن هم بشود – به ویژه به این دلیل که آن دارای جذابیت‌هایی برای انگلیسی‌ها است که سومین منبع بزرگ گردشگر در دبی هستند. او می‌گوید:

افزودن این جاذبه به دبی عاملی دیگری برای اقامت بیشتر گردشگران در دبی است و برای شهری پویا که بر گردشگری تمرکز کرده است، همه چیز به جاذبه‌های گردشگری آن ختم می‌شود و به همین دلیل است که شما به این شهر می‌آیید.

qe2

از نظر راب لایتبادی، یکی از طرفداران پر و پا قرص QE2 و بنیانگذار وب سایتی برای علاقه‌مندان QE2، فقدان ارتباط تاریخی این اقیانوس‌پیما و محل اقامت فعلی آن، باعث نمی‌شود که او دلسرد شود. QE2 همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است و او همچنان منتظر فرصتی برای بازگشت به عرشه‌ی آن است. او می‌گوید:

به محض این‌که بتوانم هزینه‌ی آن را جمع کنم، به آن‌جا خواهم آمد.

موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگری برای لایتبادی مهم است آن است که این کشتی هنوز هم مانند همان روزی است که او در ۱۴ سالگی در سال ۱۹۸۷، برای اولین بار پا بر روی آن گذاشت. او می‌گوید:

آن هنوز همان کشتی است که می‌شناختیم.

و با رضایت از این موضوع که طرح‌های ابتدایی که پر از دودکش‌های شیشه‌ای و سوئیت‌های پنت هاوس بودند به سرانجام نرسیده‌اند، ادامه می‌دهد:

فکر می‌کنم همه‌ی طرفداران از این موضوع خیلی خوشحال باشند.

کریس فریم، مورخ وقایع دریایی، که مطالب زیادی درباره‌ی QE2 نوشته است، با این گفته موافق است. او هتل جدید را «جایگزین محترمانه‌ای» می‌نامد که ماهیت کشتی را حفظ می‌کند و در عین حال، کابین‌ها را طوری بازسازی کرده است که شامل امکانات مدرن، مانند تلویزیون‌های صفحه تخت، وای فای و دستگاه‌های قهوه‌ساز باشد.

فریم می‌گوید:

مشاهده‌ی این که QE2 بعد از یک دهه از کارافتادگی باز هم به زندگی برگشته است، فوق‌العاده است. امیدوارم که این کشتی در جایگاه یک هتل بتواند عملکرد موفقی داشته باشد؛ او نمادی جهانی است و باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه