برگزاری پنجمین جشنواره سمنو آشتیان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
برگزاری پنجمین جشنواره سمنو آشتیان

جشنواره مردمی سمنو شهرستان آشتیان برای پنجمین دوره برگزار خواهد شد.

سیدمحمد حسینی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، امروز ۱۰ اردیبهشت، گفت:

سمنو ارمغان بهار یا شیرینی سفره هفت‌سین است که البته در بعضی مناطق، یکی از خوراک‌های عمده نذری است و برای سفره‌های نذری تهیه می‌شود.

وی ادامه داد:

جشنواره مردمی سمنو شهرستان آشتیان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷، برای پنجمین دوره برگزار خواهد شد و در آن ده‌ها دیگ سمنو توسط اقشار مختلف پخته می‌شود و با این رسم، اهالی آشتیان بهار را جشن می‌گیرند و شیرینی بهار را به همشهریان خود عرضه می‌کنند.

حسینی افزود:

آرد گندم، شیره جوانه گندم و آب مواد تشکیل دهنده اصلی سمنو هستند. روش پخت آن به‌گونه‌ای است که کمی گندم را به جوانه می‌رسانند و پس از جوانه زدن گندم‌ها، آن‌ها را می‌کوبند و شیره جوانه را استخراج می‌کنند. سپس این شیره بسیار شیرین را با آب مخلوط کرده و به جوش می‌آورند. بعد از این مراحل، آرد بو داده گندم را اضافه می‌کنند و آن‌قدر روی حرارت هم می‌زنند تا به غلظت دلخواه برسد. این شیرینی اکثرا به‌عنوان پس غذایی شیرین یا میان وعده مصرف می‌شود و تاریخی کهن در تمام ایران دارد.

او بیان کرد:

اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی از عموم مردم دعوت می‌کند تا در این جشنواره حضور پیدا کنند تا با مشارکت هرچه بیشتر عموم اقشار بتوانیم گامی کوچک در جهت ایجاد و تقویت روحیه شادی و امید در جامعه برداریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه