آغاز نقشه برداری ۲۰۰ هکتار از محوطه های باستانی نهبندان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۰
آغاز نقشه برداری ۲۰۰ هکتار از محوطه های باستانی نهبندان

نقشه‌برداری ۲۰۰ هکتار از محوطه‌های تاریخی باستانی شهرستان نهبندان شروع شد.

حسین شبانی مسئول میراث فرهنگی نهبندان، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، گفت:

برداشت ۲۰۰ هکتار از محوطه‌های تاریخی شهرستان نهبندان که بررسی‌های باستا‌ن‌شناسی این شهرستان در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صورت گرفته بود، آغاز شد.

وی اضافه کرد:

نقشه‌برداری این محوطه‌ها و بناهای تاریخی شامل ترازیابی، برداشت توپوگرافی، انجام استراتوگرافی، برداشت عوارض و بقایای معماری حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی و شناسایی نقاط خاص و برداشت با دوربین توتال می‌شود.

شبانی ادامه داد:

با توجه به این بررسی‌ها تعداد آثار تاریخی این شهرستان از ۱۵۴ اثر به ۳۲۹ اثر افزایش یافته و تهیه پرونده ثبتی این آثار بر اساس اولویت آغاز شده و در سال گذشته نقشه هفت محوطه به میزان ۱۵۰ هکتار، از جمله انجیرک چهارفرسخ، کرک‌های چهارفرسخ، محوطه تاریخی روستای گوند، محوطه عرب پشته، محوطه تاریخی چقات و... نقشه‌برداری شد. امسال نیز برداشت نقشه از ۲۰۰ هکتار از محوطه‌های تاریخی آغاز شده است که در مجموع نقشه ۱۵ محوطه از محوطه‌های تاریخی شهرستان تهیه شده و برای ثبت آماده می‌شود.

وی عنوان کرد:

نقشه‌برداری بناها و محوطه‌های تاریخی علاوه بر کمک به مشخص شدن حریم دقیق این آثار و تسهیل در امر حفاظت از آنان این امکان را فراهم می‌آورد تا شمای کلی از آثار و محوطه‌ها برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسانه به‌دست آید. میزان اعتبار هزینه ده در این خصوص ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی‌‌های استان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه