کلمبو در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کلمبو در یک نگاه

کلمبو اغلب آخرین شهر در تورهای سریلانکا محسوب می‌شود. این شهر بزرگ که تا ساحل امتداد یافته‌ است، مملو از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های تاریخی است.

کلمبو شهری تجاری در سریلانکا، قاره آسیا است. این شهر که بزرگترین شهر سریلانکا محسوب می‌شود، در استان غربی قرار دارد و با سری جایاواردنپورا کوته که پایتخت رسمی سریلانکا محسوب می‌شود و دهیوالا ماونت لاوینیا همسایه است. این شهر با جاذبه‌های گردشگری متعدد سالانه میزبان توریست‌های بسیاری در سراسر جهان است و تورهای کلمبو یکی از جالب‌ترین تورها در میان گردشگران محسوب می‌شود.

کلمبو جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر و مساحتی با ابعاد ۳۷ کیلومترمربع دارد. از آنجا که سری‌جایاواردنپورا کوته یکی از حومه‌های شهر کلمبو به شمار می‌رود، پایتخت سریلانکا در اغلب موارد کلمبو معرفی می‌شود. اداره این شهر توسط شهردار و شورای شهر صورت می‌گیرد و این دو با رای‌گیری مردمی، هر ۵ سال یک بار انتخاب می‌شوند. طی ۵۰ سال اخیر، حزب اتحاد ملی با گرایشات سیاسی محافظه‌کارانه همیشه پیروز انتخابات بوده و شهر را مدیریت کرده است.

مسلمانان و بودایی‌ها با جمعیتی برابر، ۶۰٪ جمعیت کلمبو را تشکیل می‌دهند. بعد از آن‌ها، هندوها با جمعیت ۲۲٪ و مسیحیان کاتولیک با جمعیت ۱۰٪  در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. زبان غالب مردم کلمبو سینهالی است، اما در برخی نقاط زبان تامیل و مورس نیز کاربرد دارد.

بیش از ۲۰۰۰ سال قبل، کلمبو به سبب وجود بندرگاه طبیعی، میان تاجران هندی، یونانی، پارسی، عربی و چینی‌ مکانی شناخته شده به شمار می‌رفت. عرب‌ها برای اولین بار در قرن هشتم میلادی به این منطقه آمدند و جمعیت مورس‌های مسلمان سریلانکا بازماندگان آن‌ها هستند. در قرن‌های اخیر، پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و انگلیسی‌ها این شهر را در دوره‌هایی متفاوت تحت سلطه خود در‌آوردند و استقلال کلمبو سرانجام در سال ۱۹۴۸ به رسمیت شناخته شد.

کلمبو

شما می‌توانید سوغاتی‌های متنوع را با قیمت‌هایی متفاوت در کلمبو تهیه کنید. سنگ‌های قیمتی و جواهرات، ساری‌های سریلانکایی و برخی عتیقه‌جات از گران‌ترین سوغاتی‌های به شمار می‌روند. اگر به دنبال سوغاتی‌هایی با قیمت‌هایی مناسب‌تر هستید، می‌توانید سراغ ماسک‌های چوبی، سبد‌های حصیری، فیل‌های دست‌ساز، سازه‌های هنری سنگی، چای سیلون و چوب دارچین بروید.

کلمبو

«گاله فیس گرین» (Galle Face Green) یکی از جاذبه‌های کلمبو به شمار می‌رود. این محیط بزرگ، باز و باریک در سال‌های استعمار، توسط هلندی‌ها از درخت و ساختمان و ... پاکسازی شد تا فضایی مناسب برای توپ‌های جنگی بندر فراهم آید. گاله فیس گرین امروزه به مکانی برای پیاده‌روی و تفریح تبدیل شده است. در عصرهای یک‌شنبه این منطقه، مملو از بادباک‌بازها، خانواده‌ها و دستفروش‌ها می‌شود.

موزه ملی کلمبو یکی دیگر از دیدنی‌های کلمبو است. در ابتدای ورودی مجسمه‌ی بزرگ و سفیدی از بودا، متعلق به قرن نهم میلادی، با لبخندی اسرارآمیز به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گوید. در گالری‌های این موزه شما می‌توانید شاهد انواع آثار هنری، کنده‌کاری و مجسمه‌های سریلانکای باستان باشید. همچنین تفنگ، شمشیر و بسیاری از بازمانده‌های دوره‌های استعمار در این موزه نگاهداری می‌شود.

کلمبو

بازدید از معبد گانگارامایا را فراموش نکنید. این معبد یکی از مهم‌ترین معابد کلمبو محسوب می‌شود و ترکیبی از معماری مدرن با حال و هوای فرهنگی است. معماری این بنا تلفیقی از سبک‌های سریلانکایی، چینی، تایلندی و هندی است. معبد گانگارامایا همچون دیگر معابد بودایی علاوه بر معبد اصلی، شامل تعدادی معبد کوچک‌تر، موزه، کتابخانه، ساختمان‌های مسکونی و آموزشی و ... است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه