کرمان، منشا ۳۳ درصد گرد و غبار داخل کشور

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
کرمان، منشا ۳۳ درصد گرد و غبار داخل کشور

کرمان یکی از استان‌های تحت تأثیر فرسایش و گرد وغبار است و منشأ ۳۳ درصد از گرد و غبارهای داخلی کشور این استان است. خشک‌سالی سال‌های اخیر یکی از دلایل بروز ریزگردها در این استان است.

۹۷۰ هزار هکتار از بیابان‌های شرق استان کرمان زیر فرسایش بادی قرار دارد و ۲۵۳ هزار هکتار نیز کانون‌های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می‌رود که تأسیسات شهری، روستایی، راه‌ها و سایر زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند.

۴۳۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی در استان کرمان وجود دارد که ۶۰ درصد کانون‌های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان از جمله ریگان قرار دارد.

کار تثبیت شن‌های روان در شرق استان کرمان از سال ۱۳۶۰ آغاز شد و تاکنون در بیش از ۲۲ هزار هکتار مالچ پاشی، ۴۷ هزار هکتار نهال‌کاری و سایر عملیات اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.

خشک‌سالی‌های چند سال اخیر در کرمان به‌ویژه شهرستان‌های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریز گردها شده است.

 مدیر کل دفتر امور گیاهان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد:

کرمان یکی از استان‌های زیر تأثیر فرسایش و گرد و غبار است و منشأ ۳۳ درصد از گرد و غبار داخل کشور مربوط به این استان است.

فرهاد سرداری روز دوشنبه گفت:

مشکل گرد و غبار و فرسایش بادی در کشور در سال‌های گذشته به سبب مسائل اقلیمی و کمبود بارش شدت پیدا کرده است.

وی بیان کرد:

حدود ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های استان‌های بیابانی کشور در سال ۸۹ زیر تأثیر فرسایش بادی قرار داشت اما در مطالعه امسال این میزان با رشد ۴۰ درصدی به ۳۰ میلیون هکتار رسیده که شرایط نامناسبی است.

سرداری ادامه داد:

در سال‌های قبل از مالچ پاشی نفتی برای مقابله با فرسایش بادی استفاده می‌کردیم که به دلایلی متوقف شد، اما سال ۱۳۹۶ دولت بودجه‌ای به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان برای عملیات مالچ پاشی در ۶ استان کشور اختصاص داد.

وی یادآور شد:

مقرر شده در سال جاری نیز ۳۲۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، مالچ رایگان توسط وزارت نفت در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به برگزاری کارگاه هم‌اندیشی کنترل گرد و غبار در کرمان افزود:

با توجه به اینکه در روند عملیات مالچ پاشی سال گذشته مشکلات و مسائلی پدید آمد، این کارگاه برای ارائه راهکارها پیش‌بینی شد.

مدیرکل دفتر امور گیاهان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری توضیح داد:

در برخی مناطق کشور به دلیل بالا بودن شدت فرسایش، استقرار گیاه ممکن نیست و عملیات مالچ پاشی برای کاشت گیاه ضرورت دارد.

وی ادامه داد:

در سال‌های گذشته حدود۲ میلیون جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی کشور ایجاد شده که ۲۲۵ هزار هکتار آن با عملیات مالچ پاشی ممکن شده است.

سرداری تصریح کرد:

با آزمایش‌های انجام شده بر اساس استانداردهای جهانی و تجارب گذشته، مالچ پاشی هیچ مشکلی برای محیط زیست گیاهی و جانوری و عرصه‌های طبیعی ایجاد نمی‌کند.

استان کرمان به‌ویژه مناطق شرقی آن و شهرستان‌های بم، فهرج و ریگان زیر تأثیر شدید پدیده گرد و غبار و فرسایش بادی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه