گردشگری، شاه کلید رونق اقتصادی فارس

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
گردشگری، شاه کلید رونق اقتصادی فارس

استان فارس در چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی به میراث گران‌بهایی که دارد، از رونق‌های اقتصادی‌اش کاسته شده است و به نظر کارشناسان، استفاده از میراث تاریخی و گردشگری در فارس می‌تواند جای خالی صنایع از کارافتاده این استان را پر کند.

اکنون به دلیل خشک‌سالی، کشاورزی در استان فارس از رونق همیشگی خود برخوردار نیست و بازگشایی صنایع بزرگ و صنایع جدید از زمان‌های قدیم تاکنون رونق نداشته و چه‌بسا کارخانه‌هایی که در این استان بسته شدند.

استان فارس در طول سالیان دراز رکورددار تولید گندم در کشور بوده و شغل بسیاری از مردمان محلی این استان کشاورزی بوده است، اما به دلیل خشک‌سالی در چند سال اخیر بسیاری از کشاورزان این منطقه به فعالیت نمی‌پردازند.

با همکاری بخش خصوصی و دولتی، گردشگری جایگزین مناسبی برای صنایع و کشاورزی ازدست‌رفته در این استان است.

تأثیر توسعه گردشگری بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما مانند تمامی عرصه‌ها این عرصه نیز خالی از مشکل نیست. عدم وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در شهرهای گردشگرپذیر این استان و برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی برای صنعت گردشگری از جملات مشکلات مهم استان فارس در حوزه گردشگری است.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. بر اساس گزارش‌های جهانی کشور ما، ایران رتبه دهم از لحاظ دارا بودن جاذبه‌های میراثی و تاریخی و رتبه پنجم به لحاظ تنوع اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی جهان را دارا است، اما تنها توانسته حدود یک درصد از سهم درآمد جهانی را از صنعت توریست به خود اختصاص دهد.

در استان فارس بیش از دو هزار و ۸۹۱ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و چهار آثار تاریخی در فهرست آثار ثبت‌شده یونسکو وجود دارد.

گردشگری فارس

تأثیربخش خصوصی و دولتی در گردشگری

فعال حوزه گردشگری در شیراز می‌گوید:

در صنعت گردشگری بخش‌های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آن‌ها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می‌شود، لذا باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور و استان فارس باشیم.

بهادر رستمی ادامه داد:

در این میان برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت به همراه برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری را فراهم آورد.

وی بر اینکه در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است، تأکید کرد:

مدیریت کلان و متخصص در صنعت گردشگری حرف اول را می‌زند و باید فرصت‌ها را در کشور شناسایی کرد و آن‌ها را در طرح جامع گردشگری گنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری خصوصی را در زیرساخت‌های سخت مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌ها مهیا کرد و دولت نیز زمینه توسعه زیرساخت‌های نرم مانند آموزش، فرهنگ و ایجاد امنیت را در کشور گسترش دهد.

این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد:

نقش زیرساخت‌های گردشگری به‌عنوان عاملی مؤثر در توسعه این صنعت بسیار بااهمیت است.

نقش دولت در گردشگری

آقای رستمی بیان کرد:

دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد و سختی راه را برای آن‌ها هموار کند.

او ادامه داد:

دولت باید با انجام سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت درزمینه توسعه صنعت گردشگری و فعالیت‌های وابسته به آن زمینه‌های ورود گردشگر خارجی و بالطبع درآمدزایی به کشور را مهیا کند.

البته در سال‌های گذشته تعاملات سازنده‌ای از طرف دولت با سایر کشورها صورت گرفته است که باعث افزایش رونق گردشگری در استان فارس شده است و اثرات آن به‌وضوح دیده می‌شود اما کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردان های ایران گفت:

در سال‌های اخیر توسعه گردشگری ایران مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

ابراهیم پورفرج افزود:

در سال‌های اخیر پروازها و قطارهای گردشگری زیادی از کشورهای آمریکا، سوئیس، روسیه، مجامع فرهنگی و دانشگاه‌های خارجی را به ایران آورده‌ام که این خود دلیلی بر افزایش توجه در کشور نسبت به این صنعت است.

وی به تجربه شخصی خود اشاره کرد و ادامه داد:

بسیار دیده‌ام که تصورات ذهنی گردشگران خارجی در روزهای نخست ورود به ایران با روزهای پایانی سفر آن‌ها بسیار متفاوت است.

پورفرج اضافه کرد:

متأسفانه رسانه‌های خارجی تصورات غلطی را در ذهن شهروندانشان ایجاد کرده‌اند که در سفر آن‌ها به ایران تغییر تصورات گذشته آن‌ها از ایران به‌وضوح قابل‌مشاهده است، به‌گونه‌ای که اغلب آن‌ها تمایل دارند که دوباره به کشور ما سفر کنند.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردان های ایران ظرفیت‌های گردشگری کشور را بسیار و میزبانی ایرانیان را خوب توصیف کرد و گفت:

بدون اینکه به ایرانی‌ها آموزش داده شود با گردشگرها رفتار بسیار مناسبی دارند که این مسئله در رونق صنعت گردشگری بسیار تأثیرگذار است.

وی که نخستین هواپیمای گردشگری حامل گردشگران برزیلی را وارد کشور کرده است در ادامه افزود:

حمایت بخش دولتی از فعالان خصوصی حوزه گردشگری کشور می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در مسیر توسعه این صنعت داشته باشد به‌عنوان مثال وقتی گردشگران برزیلی وارد شیراز شدند مسئولان فرودگاه این شهر همکاری بسیار خوبی درزمینه صدور سریع روادید انجام دادند که اگر این مدل رفتار از جانب دیگر سازمان‌ها نیز صورت گیرد صنعت گردشگری کشور رشد چشمگیری خواهد یافت.

پورفرج بر لزوم رفع مشکلات زیرساختی صنعت گردشگری کشور تأکید کرد:

لازم است در کشور نسبت به حجم ورود توریست در زمان اوج جذب گردشگر امکانات زیرساختی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در اغلب کشورها به‌صورت فصلی است و حتی تغییرات فصلی، گرما و سرمای هوا در این صنعت تأثیرگذار است، ادامه داد:

کیفیت پذیرایی از گردشگر خارجی بسیار با اهمیت است و باید در سطح بالایی باشد که متأسفانه امکانات زیرساختی کشور ما در این زمینه کم و پایین است.

پورفرج با اشاره به اینکه تعداد هتل‌های مناسب گردشگر خارجی در ایران کم است اظهار کرد:

اینکه برخی مسئولان و هتل داران می‌گویند که مسافران و گردشگران از این هتل‌ها استفاده نمی‌کنند صحت ندارد، ما اغلب در فصل‌های ورود گردشگر به کشور با مشکل کمبود تخت و هتل باکیفیت روبه‌رو هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردان های ایران ساخت هتل باکیفیت در شهرهای توریستی را لازمه صنعت گردشگری ایران دانست و گفت:

متأسفانه در اصفهان که یکی از شهرهای مورد توجه توریست‌ها است تنها یک هتل پنج ستاره وجود دارد که این مسئله برای صنعت توریسم کشور فاجعه است.

پورفرج افزایش تعداد هتل‌های باکیفیت را به‌رغم ایجاد حس رقابت باعث افزایش کیفیت خدمات، تنوع و کاهش هزینه دانست و بیان کرد:

وضعیت شهر شیراز در خصوص بهره‌مندی از هتل‌های باکیفیت به‌مراتب از اصفهان بهتر است چون در سال‌های اخیر چند هتل پنج ستاره در این شهر احداث شده هر چند که این تعداد نیز کافی نیست.

وی که مدیرعامل شرکت پاسارگاد تورز هم هست اظهار کرد:

فصل بهار و پاییز اوج سفر گردشگران به ایران است و در حال حاضر تمام برنامه‌های شرکت ما نیز تکمیل و پر است.

پورفرج افزود:

بنابراین مسئولان باید امکانات حوزه گردشگری را به‌ویژه در شهرهای گردشگر پذیری نظیر کرمان، شیراز، اصفهان، تهران، تبریز و یزد متناسب با فصل بهار و پاییز در نظر بگیرند.

پورفرج ادامه داد:

متأسفانه دولت‌مردان و مسئولان سازمان‌ها و نهادهای کشور در فصل اوج ورود گردشگر خارجی به کشور به فکر برگزاری نمایشگاه، همایش، سمینار می‌افتند درحالی‌که کشورهای اروپایی همایش‌ها و مراسم از این دست را در فصل سرد سال که ورود گردشگر به کشورشان با کاهش روبه‌رو است برگزار می‌کنند و چون تابستان در اروپا فصل ورود گردشگر است برای حمایت از این صنعت برگزاری همایش‌های غیرضروری ممنوع اعلام می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردان های ایران به کم بودن امکانات باکیفیت در شهرهای گردشگر پذیر اشاره و بیان کرد:

اغلب هتل‌های باکیفیت یا متعلق به ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی یا نهادهای وابسته است و به همین دلیل در فصل‌های شلوغ گردشگری مسئولان هتل‌ها، ادارات و سازمان‌ها را به بخش خصوصی ترجیح داده و ما نیز با مشکل تأمین اتاق برای گردشگران خارجی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره بر لزوم تصویب آیین نامه‌ای در هیئت دولت مبنی بر برگزار نکردن کنفرانس و نمایشگاه غیرضروری در فصل‌های ورود گردشگر به کشور خصوصا در شهرهای گردشگر پذیر ادامه داد:

متأسفانه اغلب همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در ایام بهار و فصول گردشگری و در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، شیراز و اصفهان گشایش می‌یابد و بخش خصوصی اغلب نگران است که آیا می‌تواند از هتل‌هایی که در ماه‌های آینده در این شهرها رزرو کرده استفاده کند یا خیر.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه