وقتی بلیط هواپیما، قراردادی علیه شما می‌شود

علیرضا حیدری
علیرضا حیدری یکشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
وقتی بلیط هواپیما، قراردادی علیه شما می‌شود

بلیط هواپیما یک برگه ساده نیست، بلکه قراردادی است که از جانب ایرلاین‌ها به‌صورت یک طرفه تنظیم می‌شود و در آن منافع ایرلاین بر منافع مسافران ارجحیت دارد.

در سفر با هواپیما همه چیز برنامه‌ریزی شده نیست و غافلگیری‌های زیادی ممکن است رخ دهد؛ اغلب واچری که در قبال تهیه بلیط هواپیما برای شما صادر می‌شود، خیال‌تان را آسوده می‌کند، اما آیا می‌دانید که همین بلیط برگ‌ برنده‌ای برای ایرلاین‌ها و به شکلی یک طرفه تامین‌کننده منافع آن‌ها است؟

اگر به‌دنبال تهیه یا رزرو بلیط هواپیما هستید، با کمک موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو می‌توانید در هر بازه زمانی ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصدهای خارجی و داخلی شامل بلیط‌های سیستمی، بلیط لحظه آخری و... را جست‌و‌جو کرده و از طریق فروشنده‌ها و آژانس‌های معتبر به آسانی تهیه کنید.

بلیط هواپیما

همه چیز عالی به نظر می‌رسد! بعد از چند ماه کار و البته پس‌انداز، حالا وقت تعطیلات رسیده و شما مانند چند سال گذشته، برای این تعطیلات پیش رو برنامه سفر آماده کرده‌اید، همه همسفرها آماده و اطلاعات مقصد جمع‌آوری شده است، هتل را رزرو کرده و البته پیش از آن بلیط هواپیما را تهیه کرده‌اید.

حالا شاید تنها نگرانی شما این باشد که آیا در طول سفر می‌توانید تمامی مکان‌های دیدنی را ببینید؟ اما صبر کنید! شاید مشکلات دیگری هم در انتظار شما باشد؛ در سفر با هواپیما متغیرهای زیادی دخالت دارند، ازاین‌رو بهتر است هیچ چیز را قطعی در نظر نگیرید تا غافلگیر نشوید!

به بیانی ساده‌تر، شما بلیط یک ایرلاین را از یک آژانس مسافرتی تهیه می‌کنید، در نهایت واچری برای شما صادر شده و یک صندلی به شما اختصاص می‌یابد. اما آیا صندلی اختصاص شده به شما اصطلاحا «قطعی» است و باید از این مسئله اطمینان داشته باشید؟ جواب این سوال به‌طور مختصر «خیر» است!

اما پیامدهای این جواب به این مختصری نخواهد بود! به‌خصوص اگر آمادگی چنین وضعیتی را نداشته باشید! حقیقت مسئله این است که ایرلاین‌ها در هر لحظه می‌توانند مواردی نظیر صندلی رزرو شده شما را تغییر دهند و انجام چنین کاری نباید شما را متعجب کند!

به‌خصوص اگر از قراردادی که با خرید یک بلیط بین شما و هواپیمایی منعقد می‌شود و مسائل حقوقی نهفته در آن آگاه باشید، متوجه خواهید شد که قراردادی که به‌طور یک طرفه و از جانب ایرلاین تنظیم می‌شود، قطعا تمامی سعی بر این بوده که منافع و شرایط خودشان را در نظر بگیرند و نه شما!

بلیط هواپیما

برای مثال، هواپیمایی دلتا که یک ایرلاین معروف آمریکایی است، در یکی از بندهای قرارداد با مشتریانش این تنکته را ذکر کرده است که: «تعویض یا تغییر هواپیما، حامل مسافران، صندلی و همچنین تاخیر  یا لغو پرواز ممکن است!» بله! به همین راحتی!

دلتا حتی از این هم فراتر می‌رود و در ادامه این قرارداد اضافه می‌کند: «محل توقف در پروازهای دارای ترانزیت هم می‌تواند در صورت لزوم تغییر کند یا حذف شود!»

در اینجا دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه کفه ترازو در چنین قراردادی، به‌شدت به نفع ایرلاین و ضایع‌کننده حقوق مشتری (در اینجا مسافر) است و شاید لازم باشد یک ناظر بیرونی و کنترل‌کننده به نفع مسافر ورود کرده و این قراردادها را متعادل‌تر کند.

اما نکته جالب‌تر آن است که حتی بسیاری از مسافران قدیمی سرویس‌های هوایی از چنین سازوکارهای قانونی یک جانبه بی‌اطلاع هستند و حداقل کار ممکن آن است که خطوط هوایی به‌شکل بارز و نمایان‌تری شرایط ضمن قرارداد و بندهای حقوقی آن را برای مشتری روشن کنند تا مشتری بدون اطلاع از چنین شرایطی بلیط تهیه نکرده و احتمالا غافلگیر نشود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه