تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه؛ مجلس در حال بررسی است

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه؛ مجلس در حال بررسی است

در راستای رونق و ارتقای گردشگری کشور و استفاده از منابع بی‌نظیری که در این راستا در ایران وجود دارد، نیاز به یک وزارتخانه منسجم برای استفاده از فرصت‌ها ضروری است.

دولت و مجلس در تلاش هستند که با تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه گردشگری از بخش خصوصی در این بخش بیشتر استفاده کنند. امیر خجسته در واکنش به بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری گفت:

ایران با برخورداری از تمدن و سابقه بشری یکی از چند کشور غنی از منابع و جاذبه‌های تاریخی در جهان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد:

همچنین موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر و دسترسی به انواع منابع طبیعی موجب نمایش انواع فصول آب و هوایی در ایران شده، اما متأسفانه وقتی به بررسی وضعیت صنعت گردشگری ایران رسیدگی می‌شود، وضعیت قابل قبولی برای بیان نیست و نسبت به این صنعت سودآور و اشتغال‌زا ظلم شده است.

وی ادامه داد:

اگرچه مجلس در راستای اجرای سیاست‌های کلان نظام در جهت کوچک‌سازی دستگاه دولتی و حاکمیتی مخالف هرگونه ایجاد بخش به دولت است اما با توجه به تأثیر مهم این بخش در اقتصاد جهانی، تشکیل وزارتخانه‌ای منسجم و تخصصی برای ارتقای وضعیت گردشگری ایران لازم است.

خجسته در ادامه یکی از اهداف تشکیل این وزارتخانه جدید را حمایت از بخش خصوصی در صنعت گردشگری توصیف کرد و افزود:

اگر به دنبال رونق صنعت گردشگری باشیم باید زمینه‌های حضور بخش خصوصی در این حوزه را فراهم کنیم، برای تحقق این امر لازم است دولت صرفا به‌عنوان یک مرجع تخصصی نسبت به انجام سیاست‌های حمایتی اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:

البته مجلس نیز باید از طریق ابزارهای نظارتی مانع از بروز انحصارات شود، به همین دلیل با تشکیل این وزارتخانه دست دولت و مجلس برای کمک به بخش خصوصی باز می‌شود.

وی ضمن اشاره به رویداد همدان 2018، برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های بین‌المللی را گام مهمی برای رونق سایر شهرها و تمرکززدایی مرکزی در ایران دانست و خاطرنشان کرد:

استان همدان در سال جاری میزبان دو رویداد بین‌المللی در حوزه گردشگری است که می‌تواند نسبت به معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و همچنین کشورمان نقش بسزایی داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان اظهار داشت:

برگزاری این جشنواره و فستیوال‌ها موجب رونق و توسعه سایر شهرها شده و از طرفی موجب تمرکززدایی حضور خارجیان در مرکزیت کشور می‌شود، لذا لازم است بخش‌های مرتبط با گردشگری در دولت نسبت به حمایت از این صنعت سودآور اهتمام بیشتری خرج کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع icana

دیدگاه