سن پترزبورگ در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
سن پترزبورگ در یک نگاه

سن پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته ‌است و به عنوان یکی از شهرهای روسیه می‌تواند با جاذبه‌های متعددی نظیر موزه‌ی آرمیتاژ، کاخ بزرگ و... اوقات به یادماندنی را برای گردشگران رقم بزند.

سن پترزبورگ در استان سن پترزبورگ قرار دارد و دومین شهر بزرگ روسیه و به نوعی نماد مقاومت و سرسختی در میان مردم روسیه به شمار می‌رود. سن پترزبورگ در سال ۱۷۳۰ میلادی به دستور پتر کبیر ساخته شد و در فاصله‌ی سال‌های ۱۷۲۸–۱۷۱۳ و ۱۹۱۸–۱۷۳۲ میلادی، پایتخت امپراتوری روسیه بود. این شهر برای مدتی پتروگراد نام داشت، اما پس از فروپاشی سلطنت تزارها، به افتخار لنین (رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی)، لنینگراد نامیده شد.

سن پترزبورگ

بعدها اما با فروپاشی شوروی دوباره به همان نام قدیمی یعنی سن پترزبورگ نامیده شد. سن پترزبورگ شمالی‌ترین شهر پرجمعیت جهان است. موقعیت جغرافیایی این شهر باعث می‌شود تا در اوایل تابستان، طولانی شدن تابش آفتاب مانع از تاریکی هوا شود و اغلب اوقات شبانه‌روز هوا یا روشن است یا حالتی گرگ و میش دارد. به همین خاطر این شب‌ها را شب‌های سفید می‌نامند که یکی از ویژگی‌های جذاب سن پترزبورگ به شمار می‌رود. برخلاف باور خیلی‌ها نام شهر سن پترزبورگ برگرفته از موسس آن، یعنی پتر کبیر، نیست. نام این شهر برای گرامیداشت روحانی «کشیش پیتر» (Saint Peter) یا همان «شمعون» (Simon) (یکی از ۱۲ یار عیسی مسیح ) انتخاب شده است.

این شهر اروپایی که در شمال غرب روسیه واقع شده، دارای ۴۲ جزیره و ۴۰ رودخانه است؛ از این رو‌ به «ونیز شمال» نیز معروف است. سن پترزبورگ از اصلی‌ترین بندرهای روسیه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل از مهم‌ترین مراکز تجاری نفت، گاز، مواد شیمیایی و دیگر صنایع به شمار می‌رود. امروزه سن پترزبورگ به نوعی پایتخت فرهنگی کشور روسیه محسوب می‌شود. سالانه بیش از ۲۰ فستیوال فرهنگی و ۸۰ جشنواره‌ی تئاتر و موسیقی در این شهر برگزار می‌شود.

سن پترزبورگ

این شهر مساحتی بالغ بر ۱,۴۳۹ کیلومترمربع دارد و ۴,۶۶۱,۲۱۹ نفر (طبق آمار سال ۲۰۰۲) در این شهر ساکن هستند که ۲۱٫۳ درصد از جمعیت کل روسیه را تشکیل می‌دهد. دین غالب مردم شهر سن پترزبورگ مسیحیت است. طی سال‌های اخیر با تنوع ملل، پیروانی از اسلام، یهود و بودا نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

هوای سن‌پترزبورگ معتدل‌تر از آن است که از عرض جغرافیایی‌اش انتظار داریم. اما هنوز هم برای بسیاری از مردم، از ماه مه تا سپتامبر، این شهر مطلوب‌ترین آب و هوا را دارد. زمستان‌ها هوا سرد و آزاردهنده می‌شود، اما تابستان‌های این شهر مطلوب و مقداری مرطوب هستند.

سن پترزبورگ

جاهای دیدنی سن پترزبورگ شامل پل کاخ، جزیره یلاگین (Yelagin Island)، موزه‌ی آرمیتاژ (Hermitage Museum)، کاخ بزرگ (Grand Palace)، خیابان نوفسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)،  کاخ و پارک پاولوسک (Pavlovsk Palace and Park)، سالن تئاتر مارینسکی (Mariinsky Theatre)، کلیسای جامع سنت آیزاک (Saint Isaac's Cathedral)، سوارکار برنزی، قلعه پیتر و پائول (The Peter & Paul Fortress)، باغ وحش لنینگراد (Leningrad Zoo) و... می‌شود که باید در تور سن پترزبورگ از آن‌ها دیدن کنید.

از مراکز خرید این شهر می‌توان به مرکز خرید Gostiny Dvor، اوت‌لت Rumba، اوت‌لت Babochka، گراند پلاس (Grand Palace)، بازار Vladimirsky Rynok و... اشاره کرد.

برای سوغاتی نیز می‌توانید اجناسی نظیر عروسک‌های ماتروشکا، جعبه‌های لاکی روسی، تخم مرغ‌های فابرژه (Fabergé egg)، جواهرات کهربایی، نقاشی‌های شمایلی روسی، چترهایی با مناظر و جاذبه‌های سن پترزبورگ را تهیه کنید.

در پایان یادآور می‌شویم که هر زمان قصد سفر به سن پترزبورگ یا هرکدام از شهرهای روسیه را دارید، کجارو برای مقایسه قیمت تور سن پترزبورگ و تورهای روسیه و انتخاب ارزان‌ترین گزینه در کنار شما است. ما به مسافران کمک می‌کنیم تا فهرست متنوعی از تورهای آژانس‌ها را مشاهده و از میان آن‌ها ارزان‌ترین تور به مقصدشان را خریداری کنند.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro wikipedia

دیدگاه