موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران میزبان برگزاری نمایش کتاب‌های داستانی کودک

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۵
موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران میزبان برگزاری نمایش کتاب‌های داستانی کودک

کتاب‌های داستانی کودک در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران به مناسبت روز جهانی کتاب به نمایش همگان در آمده است.

به مناسبت ۱۳ فروردین «روز جهانی کتاب کودک» موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و عرضه آثار خود، مجموعه‌ای از کتاب‌های داستانی موجود در گنجینه این موزه را در معرض نمایش عموم قرار داده است.

‍۱۳ فروردین، دوم آوریل، سالروز تولد هانس کریستین آندرسن، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر ملی نامدار دانمارکی است. به پاس قدردانی او در ایجاد آثار داستانی ارزنده کودکان، ۱۳ فروردین روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری شده است.

کتاب‌های داستانی هانس کریستیان آندرسن در این موزه به نمایش گذاشته شده که از میان آنها می‌توان به باغ بهشت، دخترک دریا، ملکه برف‌ها و دوشیزه یخ‌ها اشاره کرد. این کتاب‌ها بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲ در ایران ترجمه، تصویرگری و چاپ شده است.

۱۶۸ افسانه نو نوشته توسط اندرسن نوشته شده و ۱۵۰ زبان داستان‌هایش را ترجمه کرده است. میلیون‌ها نسخه از این داستان‌ها در سراسر جهان چاپ می‌شود.

در سال ۱۹۶۷ میلادی ازسوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان پیشنهاد شد که یک روز را با نام «روز جهانی کتاب کودک» نام‌گذاری کنند، این پیشنهاد عاملی برای افزایش فعالیت‌های دفتر بین‌المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان بود. دفتر بین‌المللی کتاب در این روز به منظور ارج نهادن به مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان جشنی را در کشورهای جهان درنظر می‌گیرد. تا به حال دو بار، نخست در سال ۱۳۵۵ و بار دوم در سال ۱۳۷۲، دفتر بین‌المللی کتاب این وظیفه را به شورای کتاب کودک ایران محول کرده است.

این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۸، تا پایان فروردین ۹۷، در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه