کشف رد پای بزرگترین دایناسور جهان در اسکاتلند

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کشف رد پای بزرگترین دایناسور جهان در اسکاتلند

رد پایی متعلق به کمیاب‌ترین و بزرگ‌ترین حیوان خلق شده، یعنی بزرگترین دایناسور جهان، به تازگی در اسکاتلند کشف شده است.

به تازگی فسیلی مربوط به ۱۷۰ میلیون سال پیش که متعلق به ساروپادی (sauropod) است، در جزیره‌ی اسکای (Skye)، تالابی گلی، کشف شده است.

ساروپاد‌ها حداقل تا ارتفاع ۱۵ متر رشد می‌کرده‌اند و وزنی بیش از ۱۰ تن داشتند. جای پایی از اجداد آن‌ها یعنی تروپادها (Theropod) که قدی حدود ۲ متر داشتند نیز در گذشته کشف شده بود.

تا به این زمان جای پای تروپاد‌ها قدیمی‌ترین فسیل کشف‌شده در اسکاتلند بود. یک سری جای پای دیگر در سال ۲۰۱۵ میلادی در اسکاتلند کشف شده بود که مقداری جوان‌تر و کوچک‌تر بود.

زمین‌شناسان به اهمیت این آثار کشف شده از میانه‌ی دوران ژوراسیک اقرار کرده‌اند و اشاره کرده‌اند که چنین فسیل‌هایی در جهان بسیار نادر هستند.

کشف فسیل

کشف فسیلی در منطقه‌ی جزر و مدی در ساحل شمال شرقی جزیره‌ی اسکای

این کشف باعث شده است که شواهد تاریخی در مورد خزنده‌هایی که در اسکای وجود داشته‌اند، افزایش یابد.

این فسیل‌ها مشخص کرده‌اند که دایناسورهای زیادی در این منطقه گیر افتاده‌اند و برای پیدا کردن غذا در این منطقه‌ی تالابی در نزدیکی آب زیست می‌کرده‌اند.

دکتر استیو بروسات (Steve Brusatte)، استاد دانشگاه ادینبورگ می‌گوید:

این فسیل که اخیرا کشف شده، بسیار مهم است؛ زیرا از این دوره از تاریخ فسیل‌های کمی کشف شده و اطلاعات ناچیزی داریم.

او ادامه می‌دهد:

این فسیل نشان می‌دهد که که دایناسورهای گردن دراز و گوشت‌خوار، در یک زمان و در کنار هم در این منطقه می‌زیسته‌اند. این فسیل مربوط به زمانی است که اسکاتلند مقداری گرم‌تر بوده و دایناسورها در کنار هم و در ساحل می‌زیسته‌اند.

او  توضیح می‌دهد:

فسیل‌های کشف شده از جای پای دایناسورهای گردن دراز در اندازه‌ی چرخ یک اتوموبیل بوده، در حالی که فسیل‌های کشف شده از جای پای گونه‌های گوشت‌خوار به اندازه‌ی یک توپ بسکتبال هستند.

دکتر بروسات اضافه می‌کند:

 

هر چه بیشتر در جزیره‌ی اسکای جستجو می‌کنیم، تعداد فسیل بیشتری کشف می‌کنیم.

محققان بیش از ۵۰ فسیل را در منطقه‌ی روبهانام براتریان (Rubha nam Brathairean) در شبه‌جزیره‌ی تروترنیش (Trotternish) کشف و بررسی کرده‌اند.

این فسیل‌ها در منطقه‌ای جزر و مدی پیدا شدند و به همین علت مطالعه‌ی آن‌ها دشوار بود. محققان از عکس‌های هوایی برای مطالعه‌ی بهتر منطقه و فسیل‌ها بهره گرفته‌اند. قدیمی‌ترین فسیل کشف‌شده در انگلیس متعلق به ۲۰۰ میلیون سال پیش و برای دایناسور تیرکس بوده است که در ساحل ولش (Welsh) و در سال ۲۰۱۶ میلادی کشف شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه