مسیرهای ریلی خطرناک، اما دیدنی جهان را بشناسید

امید جعفری
امید جعفری شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
مسیرهای ریلی خطرناک، اما دیدنی جهان را بشناسید

مسیرهای ریلی معمولا در همه جهان به عنوان کم خطرترین راه‌های مسافرت محسوب می‌شوند. اما در میان آنها هم مسیرهایی وجود دارد که علاوه بر زیبایی بصری، خطرناک هم هستند.

پرشیب ترین خط ریلی جهان واقع در سوئیس، مسافران خودش را از ساحل به بالای رشته‌کوه‌های آلپ می‌برد. مهندسان سعی کرده‌اند درصد بروز حادثه را در شیب ۴۷٫۷ تقریبا به صفر برسانند، ولی همین احتمال این خط را تبدیل به یکی از خطوط خطرناک اما دیدنی جهان کرده است. در ادامه به چند مسیر ریلی دیگر هم اشاره خواهیم کرد.

سوئیس

آرژانتین سالتا به لاپولوریلا

آرژانتین سالتا به لاپولوریلا

این مسیر یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی در آمریکای جنوبی است. قطار در هفته یکبار مسیر شانزده ساعته از شهر سالتا، آرژانتین را طی می‌کند. این مسیر در ابتدا برای دلایل اقتصادی طراحی و ساخته شد، اما بعد از مدتی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شد و حالا به نفع گردشگران سفر انجام می‌دهد. مسیری که قطار از آن عبور می‌کند، شامل ۹ پل، ۲۱ تونل و سیزده پل بلند از روی دره است. مقصد شهر لاپولوریلا در ارتفاع ۴۲۲۰ متر بالاتر از دریا است. در بعضی از قسمت‌های مسیر بهتر است که به پایین پل نگاه نکنید، قطار از میان ابرها راه خودش را باز می‌کند. برای کاهش خطرات معمولا قسمت زیادی از مسیر بین این دو شهر توسط اتوبوس انجام می‌شود.

آمریکا و کانادا، گذرگاه سفید و جاده یوکان

گذرگاه سفید و جاده یوکان

این مسیر بندر آلاسکا را که این روزها مقصد محبوب بیشتر کشتی‌های کروز است، به شهرهای کاراکاس و مرکز ایالت شمالی یوکان کانادا، شهر وایت هورس متصل می‌سازد. این خط ریلی در سال ۱۹۹۰ به دنبال پایان یافتن مسابقه یافتن طلا در این منطقه به پایان رسید. ازآنجایی‌که این خط ریلی از آلاسکا شروع می‌شود، مسیر دارای شیب زیاد به همراه چرخش‌های ناگهانی در صخره‌ها است. دره و تونل زیادی در طول مسیر منتظر دیدار شما هستند.

اکوادور، بینی شیطان

بینی شیطان

خط ریلی بینی شیطان بین دو شهر آلاسی و پالمیرا کشیده شده است. بیشتر مسیر قطار لرزش‌های شدیدی دارد ولی در مسیر، قسمت‌هایی وجود دارد که می‌توانید به قسمت سقف باز قطار بروید و از آتش‌فشان اکوادور دیدن نمایید. متاسفانه زمان این قسمت محدود است، اما اگر دوست دارید، می‌توانید یک‌بار دیگر با ماشین‌های مخصوص به قسمت بازگردید و با سقف باز کنار آتشفشان بروید. خط بینی شیطان، قسمتی از مسیر طولانی شیب‌دار اعصاب خوردکن در طول اکوادور است.

آمریکا، مسیر چرخشی جرج تاون

مسیر چرخشی جرج تاون

این مسیر بین دو شهر جرج تاون و سیلور پالم کشیده شده است. پیچ های شدید به دور کوه، ارتفاع بالا و زمین‌های کوهستانی زیبا همگی باعث شده‌اند که راه‌آهن بیشتر از مسافرین دو شهر، گردشگر با خود حمل کند. قطار در طول مسیر تا مقصد، ۲۰۰ متر از سطح دریا بالاتر می رود.

نروز، فلامسابانا

فلامسابانا

مسیر ۲۰ کیلومتری بین دو شهر فلام و میردال، در خط اسلو به برگین، شیب تند و سقوط ارتفاعی به‌اندازه ۲۰۰ متر دارد. علاوه بر این در طول مسیر، پیچ‌های شدیدی وجود دارد. پیچ‌هایی که اگر شما یک لیوان به بیرون پرت کنید، ممکن است از پنجره دیگر وارد قطار شود. قطارهای مخصوصی در این خط تردد می‌کنند، همه قطارها دارای ترمزهای چندگانه هستند تا بتوانند سراشیبی را بدون حادثه پایین بروند.

تایلند، مسیر مرگ

 مسیر مرگ

مسیر ریلی این خط، میان بانکوک و میانمار، به قدری ترسناک است که درون مایه فیلم پلی روی رودخانه کوای، ساخته دیوید لین و فیلم مرد قطاری ساخته کولی فاریث شد. بخش باقی‌مانده از ریل ها، تبدیل به مسیر دیدنی برا گردشگران شده است. قطار از کنار دره و صخره‌ها عبور می‌کند و پل‌های لرزان به آن کمک می‌کند که مسیر خودش را از روی رودخانه‌ها ادامه دهد.

آمریکا، چاما به کامبرس

چاما به کامبرس

این مسیر در طول تابستان مسافران را از میان کوه‌های راکی و شهر چاما به ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا و شهر کامبرس می‌رساند. این مسیر بالاترین ارتفاع را در میان خط ریلی آمریکا دارد. مسافران قبل از رسیدن به مقصد خودشان از داخل تونل‌های طولانی، دره‌های و پل‌های زیادی عبور می‌کنند که در کنار خطرناک بودن، جذابیت خاصی دارند.

سوئیس، برینا اکسپرس

برینا اکسپرس

مهندسان سازنده این خط بین دو شهر چار و تیرانو روزی فکرش را نمی‌کردند که مسیری که ساختنش کابوس شده بود، تبدیل به یک مقصد گردشگری شود. در تابستان به مسافران و گردشگران اجازه داده می‌شود تا سوار بر یک واگن برقی مخصوص شوند و از مناظر کوه‌های آلپ دیدن نمایند. این مسیر بلندترین خط ریلی کوه‌های آلپ است.

استرالیا، کوراندا

کوراندا

این مسیر در سال ۱۸۹۱ تکمیل شد و مابین دو شهر کوراندا و کایرنز قرار دارد. مدت زمان حرکت یک ساعت و ۴۵ دقیقه است. قطار از میان جنگل‌ها، پل‌های بلند، دریاچه مرجانی، آبشار و ۱۵ تونل عبور می‌کند. دیدنی‌های این مسیر ان قدر زیاد است که چشم بر روی هم نخواهید گذاشت.

هند، پل پامبن

شهر رمسارام، در جزیره پامین، به‌وسیله پل به خود هند وصل می‌شود. این شهر دارای بزرگ‌ترین زیارتگاه هندوها است. این مسیر نفس‌گیر، مسافران زیادی را از هند خارج می‌کند و به جزیره می‌برد. پل از روی دریا مخاطره بزرگ برای این سفر است. پل در سال ۱۹۱۴ ساخته و به اتمام رسید.

دورتر از شمال اسکاتلند

دورتر از شمال اسکاتلند

ریلی را تصور کنید که از میان تپه‌های برف عبور می‌کند و در طول سال، روزها و هفته‌ها برف روی آن می‌نشیند. این قسمت از راه‌آهن اسکاتلند، برای اکتشافات الماس و فلزات سنگین احداث‌ شده بود، اما در این روزها فقط گردشگران هستند که سرمای اسکاتلند را تحمل می‌کنند و از مسیر عبور می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه