بنتوتا در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
بنتوتا در یک نگاه

بنتوتا با سواحل طلایی و دست‌نخورده، یکی از مقاصد مهم گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌رود. جنگل‌های انبوه، درختان نارگیل، استخرهای طبیعی و معابد بودایی بنتوتا را از دست ندهید!

بنتوتا شهری ساحلی در جنوب سریلانکا و در قاره آسیا است. این شهر در استان جنوبی و در همسایگی کلمبو و «گاله» (Galle) قرار دارد. سواحل طلایی این شهر بسیاری از گردشگران را شیفته‌ی خود کرده است و تورهای بنتوتا به یکی از پرطرفدارترین تورهای جهان تبدیل شده است.

جمعیت بنتوتا ۳۷ هزار نفر است و زبان رسمی این شهر سینهالی است؛ گرچه زبان تامیل نیز به صورت گسترده‌ای در میان مردم رواج دارد. بنتوتا توسط شورای شهر اداره می‌شود و شورای شهر مستقیما زیر نظر دولت محلی قرار دارد. دولت‌های محلی نیز تحت فرمانبرداری شوراهای استانی و در نهایت دولت مرکزی سریلانکا است.

از دیگر شهرهای مهم استان جنوبی، «ماتارا» (Matara) و «هامبانتوتا» (Hambantota) را می‌توان نام برد.

بنتوتا

بنتوتا یکی از شهرهای کهن محسوب می‌شود که توصیف آن در اشعار باستانی آمده است. در قرن ۱۷ پرتغالی‌ها قلعه‌ای را در دهانه رود بنتوتا بنا نهادند که در زبان سینهالی پارانگی کوتوا به معنای قلعه‌ی پرتغالی‌ها نامیده می‌شد. این قلعه بعدها به مکانی برای استراحت افسرهای هلندی درآمد که در میانه‌ی راه کلمبو به گاله از بنتوتا می‌گذشتند و در نهایت توسط انگلیسی‌ها اشغال شد و به آسایشگاهی ساحلی تغییر کاربری داد.

سوغاتی‌های بنتوتا شامل باتیک، وسایل دست‌ساز چوبی، سفالی‌جات، ظروف برنجی و وسایل تزیینی است. شما می‌توانید برای تهیه سوغاتی به «بازار بنتونا» (Bentota Bazaar) بروید و با قیمت‌هایی مناسب خرید کنید. سنگ ماه یا حجر القمر نیز یکی از سوغاتی‌های محبوب بنتوتا به شمار می‌رود که برای تهیه آن باید به «میتیاگودا» (Meetiyagoda) سر بزنید.

«باغ بریف» (Brief Garden) یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های بنتوتا، در فاصله ۱۱ کیلومتری از ساحل قرار دارد. این باغ با گیاهان انبوه و وحشی، محل سکونت بویس باوا، هنرمند معروف سریلانکایی بوده است.

بنتوتا

ساحل بنتوتا را از دست ندهید! این ساحل بزرگ با درخت‌های زیبای نخل و آب تمیز، توریست‌ها را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. سکوت و آرامش ساکن بر ساحل بنتوتا یکی از نکات قوت آن به شمار می‌رود و آب گرم اقیانوس برای شنا بسیار مناسب است.

اگر به حیوانات علاقه دارید به «مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا» (Kosgoda Turtle Hatchery) در ۱۱ کیلومتری جنوب بنتوتا سری بزنید. این مرکز برای جلوگیری از انقراض چند گونه‌ی در خطر از لاک‌پشت‌های دریایی ساخته شده است و شما می‌توانید در این مرکز تخم‌ لاک‌پشت‌ها و بچه لاک‌پشت‌های چند روزه را تماشا کنید.

بنتوتا

«معبد کاند ویهاری» (Kande Vihare Temple) که یکی از مشهورترین معابد بودایی در سریلانکا است، یکی دیگر از جاذبه‌های بنتوتا به شمار می‌رود. در این معبد شما شاهد بلندترین مجسمه از بودای گواتام خواهید بود و همچنین می‌توانید از درخت بودا و برخی اشیای باستانی دیگر دیدن کنید.

 یکی دیگر از دیدنی‌های بنتوتا «جزیره دارچین» (Cinnamon Island) است. باغی بزرگ و قدیمی از درختان دارچین در این جزیره وجود دارد که توسط نسل‌های متوالی از یک خانواده نگهداری و پرورش داده شده است. شما در این جزیره می‌توانید با فرآیند آماده‌سازی دارچین و انواع کاربردهای آن آشنا شوید.

از دیگر جاذبه‌های بنتوتا می‌توان به «خانه لونوگانگا» (Lunuganga) و «ساحل بریووالا» (Beruwala Beach) اشاره کرد.

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه