۵ درد عضلانی که ممکن است در پرواز با آن مواجه شویم

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
۵ درد عضلانی که ممکن است در پرواز با آن مواجه شویم

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اغلب افراد، به‌خصوص در سفرهای طولانی مدت، از آن رنج می‌برند، دردها و مشکلات عضلانی است. این مشکلات در پرواز به‌دلیل عدم تحرک کافی بیشتر می‌شود.

در حالی که مسافرت‌های تابستانی اغلب به‌معنای سرگرمی و هیجان فراوان است، اما ممکن است در ساعات پایانی یک روز پرهیجان شما در بدن‌تان درد شدید یا دردهای خفیف که به‌ندرت بیشتر و بیشتر می‌شوند، احساس کنید. این دردها ممکن است در ناحیه گردن یا نواحی تحتانی بدن بیشتر احساس شوند. به گفته خانم Dugas، مربی بدن‌سازی، تمام مشکلات عضلانی که در پرواز برای یک فرد ایجاد می‌شود، ناشی از یک چیز است؛ آن هم عدم تحرک کافی است. اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که در فاصله ۳۶۰۰۰ فوتی نیز بتوانید به‌راحتی انجام دهید و از لحظه لحظه سفر خود لذت ببرید.

سلامت در سفر

اگر در قسمت‌های بالایی کمر یا ناحیه گردن احساس درد می‌کنید

خانم Dugas می‌گوید:

اگر در هنگام بلند شدن هواپیما یا نشستن هواپیما کمر خود را خم کنید یا به‌سمت جلو حرکت کنید، ممکن است بعدا دچار درد ناحیه گردن یا کمر شوید. اگر شما طیف کاملی از حرکات مفاصلی انجام ندهید احتمال این دردها بیشتر می‌شود. اگر برای مدت زمان طولانی بنشینید و بدن را بدون حرکت قرار دهید، این مشکل بیشتر می‌شود.

برای حفظ حرکات مناسب پیشنهاد می‌شود هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، سه تا ۵ بار به شانه‌های خود نگاه کنید، ۳ تا ۵ بار به بالا و پایین نگاه کنید، ۳ تا ۵ بار سر خود را به چپ و راست بچرخانید، ۳ تا ۵ بار سر خود را به‌صورت دایره‌ای شکل در جهت‌های مختلف بچرخانید.

برای ناحیه‌های بالایی کمر ، اگر فضای نشستن شما محدود و کوچک است، در همان مکانی که نشسته‌اید دست‌ها را بالا ببرید و تا جایی که می‌توانید به طرفین خم شوید. اگر فضای کافی در مکان وجود دارد، دستان خود را خم کنید و از پشت به‌سمت شانه‌ها برسانید. این حرکات باعث می‌شود عضلات مرکزی و عضلات ستون فقرات فعال بمانند.

اگر در ناحیه پایینی کمر احساس درد می‌کنید

سلامت در سفر

احساس درد در ناحیه کمر به‌دلیل پر نشدن ناحیه گودی پایین کمر در حالت نشسته برای مدت زمان طولانی است.

خانم Dugas می‌گوید:

صاف نشستن بدون حمایت صندلی یا نشستن روی توپ‌های ورزشی، عضلات مرکزی شما را فعال نگه می‌دارند. صندلی‌های کوچک هواپیما از طرف دیگر باعث می‌شود عضلات مرکزی شما غیرفعال بمانند. با گذشت زمان و قرار دادن ستون فقرات و عضلات بدون تکیه‌گاه می‌تواند باعث کمردرد شود.

سعی کنید در هنگام نشستن‌های طولانی مدت، حداقل هر یک ساعت یک‌بار بلند شوید و قدم بزنید. یک نکته کلیدی برای جلوگیری از درد این است که کمر خود را برای مدت طولانی در یک حالت قرار ندهید. سعی کنید هر ساعت بلند شوید و کمی پیاده‌روی کنید و سپس بنشینید.

گرفتگی مفصل ران

خانم دوگاس می‌گوید:

هنگامی‌که می‌نشینید، عضلات ران شما در حالت ثابتی قرار می‌گیرند و این باعث قفل شدن و تنش عضلانی می‌شود.

برای رهایی از این دردها بایستید و دستان خود را در هم قفل کنید و روی یکی از زانوهایتان قرار دهید؛ این کار را ادامه دهید تا در ناحیه قفسه سینه فشار احساس کنید؛ صاف نگه داشتن پاها به شما بیشتر کمک می‌کند. این حرکت را سعی کنید ۳ ثانیه یا بیشتر نگه دارید و پاها را به‌طور متناوب عوض کنید.این حرکت باعث انعطاف بیشتر عضلات می‌شود.

اگر در قسمت نشیمن‌گاه دچار درد هستید

یکی از دلایل مهم کمردرد عدم کارایی ماهیچه سرینی بزرگ است. نشستن‌های طولانی مدت باعث از کار افتادن این ماهیچه‌ها می‌شود و به دیگر قسمت‌های بدن شما نیز آسیب وارد می‌کند. بدن شما هنگامی‌که ناراحت است و از چیزی رنج می‌برد یا در حالت بدی قرار گرفته است، به شما علامت می‌دهد و از شما می‌خواهد وضعیت خود را تغییر دهید.

بایستید و روی یک پایتان تکیه دهید، سپس سعی کنید انگشتان دست‌تان را به زانوها و سپس قوزک پایتان نزدیک کنید و در این حالت سعی کنید ستون فقرات‌تان را صاف نگه دارید. (پایی که روی آن تکیه نکرده‌اید را به پشت دراز کنید) سپس پاها را عوض کنید. برای فعال کردن عضلات مرکزی خود بهتر است به‌طور ساده پیاده‌روی کنید، پس از آن ماهیچه‌های سرینی بزرگ نیز بعد از انجام حرکت ذکر شده فعال می‌شود. اما نکته کلیدی در تمامی این تمرین‌ها، تکرار است.

سلامت در سفر

جلوگیری از خون گرفتگی در پاها

احتمالا اسم بیماری خطرناک ترومبوز وریدی عمیق (DVT) را شنیده‌اید، لخته خونی که معمولا در پاها ایجاد می‌شود، در حین پرواز ممکن است در بدن حرکت کند و به اندامی مانند ریه‌ها برسد. اگرچه ریسک اتفاق افتادن این بیماری پایین است؛ سعی کنید هر ۶۰ دقیقه چند قدمی بردارید و پاها را به‌سمت اطراف حرکت دهید . قدم زدن یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد جریان گردش خون در سراسر بدن است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه