بزرگترین ریزکشورهای جهان کدامند؟

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
بزرگترین ریزکشورهای جهان کدامند؟

جدیدترین ریزکشور، با جمعیتی آینده‌نگر بالغ بر نیم میلیون نفر، با ارز مستقل و در حاشیه رود دانوب تشکیل شده است.

ریزکشور لیبرلند (Liberland) توسط اقتصاددان سابق و سیاستمدار کنونی ویت جدلیکا (Vít Jedlička) در سال ۲۰۱۵، با مالیات کم، ایده آزادی و شعار «زندگی کن و بگذار زندگی کنند» با جمعیت نیم میلیونی تأسیس شده است. تمامی  کسب و کارها توسط ایمیل انجام می‌شود، صد نماینده از کشورهای دیگر، به‌وسیله اسکایپ با این ریزکشور در ارتباط هستند، همچنین آن‌ها ارزهای بیت کوین، سرمایه‌گذاری و سودآوری با ارز دیجیتال را به صورت رسمی قبول دارند و شروع به توزیع ارزهای دیجیتالی در بین مردم کرده‌اند.

کلونی‌های مستقل انسانی جهان

اما برای به دست آوردن سرزمین مستقل با مقامات محلی دچار مشکل شده‌اند. این ریزکشور و نوار در مرز کرواسی و صربستان قرار دارد و توسط هر دو کشور تائید شده است. موانع قانونی بسیاری وجود دارد که کرواسی را از دست‌درازی به این منطقه بازدارد، اما مقامات کرواسی مانع بزرگی برای به ثبت رسیدن و اعلام استقلال این ریزکشور هستند.

  • در یک نگاه | لیبرلند
  • سال تأسیس: ۲۰۱۵
  • وسعت: ۵ کیلومتر
  • نام پول: مریت
  • جمعیت: نیم میلیون نفر

بنیان‌گذار این ریزکشور در مورد وضعیت کنونی لیبرلند می‌گوید: وضعیت سرزمین مستقل لیبرلند هنوز تثبیت نشده است و پلیس کرواسی کسانی که برای بازدید و حتی مهاجرت به این منطقه می‌آیند را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. او افزود آن‌ها به دنبال گرفتن مجوز آزادی کامل از دادگاه کرواسی هستند؛ اما برای اینکه ریزکشور بتواند آزادانه با بیرون ارتباط دوطرفه و تعامل داشته باشد، قسمتی از رود دانوب که از داخل ریزکشور عبور می‌کند تبدیل به دروازه‌ای برای بازدیدکنندگان و مهاجران شده است. روزانه عده بسیاری از این طریق وارد خاک لیبرلند می‌شوند.

ویت جدلیکا

بر اساس آمار، بسیاری از بازدیدکنندگان از کشور انگلستان هستند. کسانی که از پروژه لیبرلند استقبال و حمایت کرده‌اند، اشخاص سرشناسی همانند راجر ور، یکی از بنیان‌گذاران کسب و کارهای بیت کوینی و پاتریک شوماخر، مدیر ارشد برنامه‌های عمرانی زاحا حدید هستند. منطقه لیبرلند آینده و طرح‌های بالقوه زیادی برای عملی کردن دارد.

لیبرلند

جدلیکا می‌گوید:

ما همه جای دنیا می‌توانیم مناطقی همانند لیبرلد تأسیس کنیم. هم‌اکنون آمریکا و آفریقا بهترین پتانسیل را برای تشکیل این سرزمین دارند، اما این‌ها همه بستگی به دولت‌ها و سرزمین‌ها دارد. لیبرلند تنها و اولین سرزمین یا ریزکشور مستقل نیست، ریزکشور‌های زیادی در دنیا تأسیس شده و پایدار باقی مانده‌اند.

در اینجا به بررسی مهم ترین ریزکشور‌های مستقل خواهیم پرداخت.

ریزکشور رودخانه هوت (Hutt River)

لئونارد جورج کاسلی

شاه این منطقه مستقل و خودمختار که در غرب استرالیا قرار دارد، بعد از ۴۷ سال حکومت بر این منطقه، به علت کهولت سن و بیماری از دنیا رفت. شاه لئونارد با نام واقعی لئونارد جورج کاسلی نیم‌قرن پیش در سال ۱۹۷۰ اعتراض رسمی خودش را به سیاست های دولت در قبال کشاورزان اعلام کرد و مدتی بعد اعلام استقلال کرد. میراث رهبر ۹۱ ساله پس از مرگ به صورت کامل به پسرش رسید. هم‌اکنون پسرش مسئول اداره این کشور مستقل است.

این ریزکشور پول مخصوص خودش را دارد و آن را بین مردم توزیع می‌کند
  • در یک نگاه | رودخانه هات
  • سال تأسیس: ۱۹۷۰
  • طول نوار ریزکشور: (وسعت) ۷۶ کیلومترمربع
  • از سال ۲۰۱۷ مالیات در این ریزکشور برداشته شد
  • جمعیت: سی نفر ساکن همیشگی (۱۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ نفر مهاجر)

حومه رودخانه هات تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری استرالیا شده است. در سال چهل هزار گردشگر از این منطقه دیدن می‌کنند. منطقه‌ای که بالغ بر ۷۵ کیلومترمربع که سی ساکن اصلی دارد و در حدود سیزده تا هجده هزار مهاجر به آن رفت و آمد می‌کنند. این ریزکشور پول مخصوص خودش را دارد و آن را بین مردم توزیع می‌کند. حتی از سایر شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت می‌کنند، هرچند اداره مالیات استرالیا چندان موافق سرمایه‌گذاری بدون مالیات در زمین‌های استرالیا نیست.

درحالی‌که هیچ کشوری این ریزکشور را به رسمیت نمی‌شناسد، شاه در سال ۲۰۱۶ توانست به دیدار ملکه انگلیس برود. همچنین در تولد ۹۰ سالگی ملکه در جواب پیغام تبریک او، یکی از افسران ارشد می‌نویسد که از طرف ملکه بهترین آرزوها را برای شما و ساکنین ریزکشور رودخانه هات دارم. از طرف ملکه پیشاپیش ۴۶ سالگرد تأسیس رودخانه هات را تبریک می‌گویم.

پادشاهی رندوند (Redonda)

رندوند

این روزها چهار نفر ادعای پادشاهی این منطقه را دارند

پادشاهی کوچک رندوند در میان جزایر نویس و منتسرات قرار گرفته است. بر اساس افسانه‌ها این ریزکشور توسط متیو داودی در سال ۱۸۶۵ تأسیس شده است. پس از تأسیس متیو نام خودش را شاه رندوند گذاشت. این عنوان پس از خودش به پسرش رسیده است. پسرش زمانی که پانزده‌ساله بود به این مقام رسید و توسط اسقف بزرگ منطقه تاج‌گذاری شد. این روزها چهار نفر ادعای پادشاهی این منطقه را دارند. سفارت این ریزکشور در شهر ساوتهمتون سال ۲۰۰۷ میزبان نظامیانی بود که به قانون ممنوعیت سیگار اعتراض داشتند و در آن مکان پناهنده شده بودند.

سرزمین پادشاهی سیلند (Sealand)

سرزمین پادشاهی سیلند

این ساحل جنگ‌زده جنگ جهانی دوم، به طول ۱۲ کیلومتر، در ساحل سوفولک، سال ۱۹۶۷ توسط دزد شبکه‌های رادیویی پادی روی غصب شد. پادی به دنبال ایجاد کردن پایگاه رادیو خودش به صورت یک کشور مستقل بود، اما در جریان دادگاهی که در سال ۱۹۶۸ برای رسیدگی به شکایت او از چند قایقران در دادگاه بریتانیا برگزار شد، قاضی عنوان کرد که این دادرسی و ادعا خارج از محدوده بریتانیا است و ربطی به این دادگاه ندارد.

  • در یک نگاه | پادشاهی سیلند
  • سال تأسیس: ۱۹۷۸
  • طول نوار ریزکشور: (وسعت) ۰/۰۰۳ کیلومترمربع

این منطقه قانون اساسی مستقل، پرچم، سرود، نشان ملی، ارز و پاسپورت دارد و حتی از تلاش آلمانی‌ها برای تهاجم در سال ۱۹۷۸ جان سالم به در برده است. الکساندر اچنباخ مزدور آلمانی فرماندهی این عملیات را بر عهده داشت. زمانی که شاه در انگلیس بود، این حمله انجام شد و هلی کوپتر و کشتی‌های هلندی و آلمانی به‌قصد تصرف ساحل از دریا حمله کردند. آن‌ها توانستد پسر شاه را گروگان بگیرند، ساحل را به محاصره خودشان دربیاورند؛ اما پسرش توانست فرمانده عملیات را با سلاح‌های پنهان‌شده در منطقه اسیر کند و پس از اعلام پیروزی به تحویل دیپلمات‌های آلمان بدهد تا بقیه اسارت خودش را به عنوان زندانی در تبعید باشد.

پادشاه در سال ۲۰۱۲ فوت کرد و همه حکومت به فرزندش رسید.

جمهوری کونچ (The Conch Republic)

جمهوری کونچ

در سال ۱۹۸۲، ایست بازرسی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و دارو به داخل کشور در مرز فلوریدا ایجاد شد. این ایست بازرسی باعث تراکم رفت و آمد و بعدها کاهش عبور و مرور به این منطقه شد. شهردار کی وست، دنیس واردلو تصمیم گرفت تا از این ایستگاه مرزی، بهترین استفاده را کند و آن را به عنوان یک ریزکشور و منطقه مستقل اعلام کرد. او در ادامه اعتراضات خودش به جنگ‌افروزی آمریکا، محاصره اقتصادی شد و در عرض چند دقیقه از دولت درخواست کمک مالی کرد. این کار او باعث شد که استقلال منطقه از بین برود و چراغ‌های پیشرفتش خاموش شود. امروزه از این نام برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود.

جمهوری مولوزیا (Molossia)

مولوزیا

پادشاه بوت، این پادشاهی را کشور موز و دیکتاتوری می‌نامد، جایی که ماده اولیه در آن زیاد است و هیچ تهدیدی متوجه استقلال آن نیست

این جمهوری در سال ۱۹۷۷ به عنوان یک پروژه مدرسه‌ای شروع شد و در سال ۱۹۹۹ توسط کوین بوت و با یک‌خانه در منطقه مولوزیا به رسمیت شناخته شد. پادشاه بوت، این پادشاهی را کشور موز و دیکتاتوری می‌نامد، جایی که ماده اولیه در آن زیاد است و هیچ تهدیدی متوجه استقلال آن نیست. مولوزیا خودش را به رسمیت شناخته است و با ریزکشور‌های دیگر در جهان، ارتباط دارد و ادعا می‌کند که اولین کشوری است که استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت. همچنین در جریان جنگ سرد، به عنوان دشمنان آلمان شرقی بودند. بوت اعلام کرده بود که آلمان شرقی دیگر روی زمین نخواهد بود. تلاش های بوت منجر به رفت و آمد گردشگران به تک خانه حکومت مولوزیا شده است.

جمهوری اوزوپیس (Užupis)

 اوزوپیس

ین ریزکشور تبدیل به یک جمهوری شده است، کشوری با ارتش و سرود ملی که پرچم مخصوص هر فصل دارد

برخلاف جمهوری مولوزیا، جمهوری‌های دیگر هم وجود دارد که یک شهر ساختمان در آن‌ها قرار دارد. از جمله می‌توان به جمهوری اوزوپیس در لیتوانی اشاره کرد. این ریزکشور در سال ۱۹۹۷ استقلال خودش را اعلام کرد و شعارهایی همانند «سگ حق دارد سگ باشد»، «مردم حق‌دارند در کنار رودخانه زندگی کنند و رودخانه حق دارد مردم را با خودش ببرد»، «انسان می‌تواند تنها باشد» دارد. این ریزکشور تبدیل به یک جمهوری شده است، کشوری با ارتش و سرود ملی که پرچم مخصوص هر فصل دارد.

شهر آزاد کریستیانا (Christiania)

کریستیانا

یکی از موفق‌ترین کشورهای اعلام استقلال کرده شهر آزاد کریستیانا است. جمعیت این ریزکشور به ۸۵۰ نفر می‌رسد که در سال ۱۹۷۱ در منطقه کپنهاگ ایجاد شد. مقامات دانمارک این ریزکشور را به رسمیت شناخته و از آن استقبال کرده‌اند. منطقه برای گردشگران همیشه باز است. ویژگی این کشور دیوارنوشته‌ها و علاقه مردم آن به یوگا و مدیتیشن است.

پادشاهی دوست‌داشتنی (Lovely)

این پادشاهی در لندن و توسط کمدین انگلیسی دنی والاس تأسیس شد. این ریزکشور ابتدا توسط کارکنان بی‌بی‌سی سازماندهی می‌شد، اما به لطف اینترنت هم‌اکنون دارای پنجاه هزار ساکن است؛ پادشاهی که برای خودش پرچم و ارز ملی دارد. شعار این کشور، «روز خوبی داشته باشید» است. اگر به شرق لندن رفتید، حتما به این ریزکشور سر بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه