امن ترین خطوط هوایی دنیا را بشناسید

الناز غفور
الناز غفور سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
امن ترین خطوط هوایی دنیا را بشناسید

سقوط هواپیما در عصر مدرن اتفاق عجیبی به نظر می‎رسد، ولی باید با این واقعیت روبرو شویم که برخی از خطوط هوایی امن‌‎تر از سایرین هستند.

انگلستان تعدادی از خطوط هوایی پرخطر را شناسایی کرده و از آن‎ها یک لیست سیاه ارائه داده است. این ????????? اصلا اجازه ندارند از اروپا عبور کنند. ما به برخی از خطوط هوایی قدیمی جهان نگاهی انداختیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی از آن‎ها به قدری امن هستند که هیچ سقوط مرگباری در کارنامه‎ی خود ندارند.

از زمانی که هواپیماهای پیشرفته به میدان آمده‎اند، یعنی از حدود ۷۷ سال پیش، برخی از خطوط هوایی هیچ مرگ و میری را ثبت نکرده‎اند. ما از هواپیمایی‌های امن لیستی تهیه کرده‎ایم. پس اگر به دنبال بهترین خطوط هوایی جهان هستید این مطلب را از دست ندهید.

امن ترین خطوط هوایی جهان

Qantas

این خط هوایی از سال ۱۹۲۱ مشغول به کار است و جز قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان محسوب می‎شود. داستین هافمن در فیلم مرد بارانی اعلام کرده بود که این خط هوایی هیچ تصادف مرگباری نداشته است، ولی این جمله صحت ندارد. این خط هوایی ۸ مورد تصادف مرگبار داشته که همگی پیش از سال ۱۹۵۱ رخ داده بودند. ۴ مورد از این اتفاقات در طول جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده بود و یکی از هواپیماها توسط دشمن هدف گرفته شده بود. از آن زمان دیگر «کانتاس» (Qantas) اصلا تصادف مرگباری نداشته است.

Hawaiian Airlines

این خط هوایی از سال ۱۹۲۹ مشغول به کار است و از آن زمان حتی یک تصادف مرگبار هم نداشته و هیچ سرنشینی در طول سفر دچار حادثه نشده است. فقط در سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۳ دو مورد گروگان‎گیری اتفاق افتاده که باز هم در امنیت مسافران خللی وارد نکرده است. این خط هوایی امروزه مرتبا از اقیانوس‎ها گذر می‎کند و مسافران را به نیوزیلند، استرالیا، آسیا و غرب آمریکا می‎رساند.

EasyJet

«ایزی جت» (EasyJet) تا به حال هیچ تصادفی نداشته و سابقه‎ی این خط هوایی به قدری خوب است که نتوانستیم حتی گزارش یک حادثه‎‎ی معمولی پیدا کنیم.

امن ترین خطوط هوایی جهان

Ryanair

این خط هوایی از سال ۱۹۸۵ مشغول به کار است. در مدت ۳۳ سال پرواز خطرناک‎ترین اتفاقی که برای سرنشینان رخ داد، به سال ۲۰۰۸ برمی‎گردد. در این واقعه تعداد زیادی پرنده با دماغه‎ی هواپیما، بال‎ها و موتور برخورد کردند.  در این حادثه هواپیما مجموعا با حدود ۹۰ پرنده تصادف کرد. هنگام فرود چرخ سمت چپ اصلا باز نشد و هواپیما با زمین برخورد کرد. این هواپیما به قدری آسیب دید که اصلا قابل تعمیر نبود و ۸ مسافر جهت درمان آسیب‎های جزئی به بیمارستان فرستاده شدند.

Atlantic، Virgin Australia و America

این خطوط هوایی به ترتیب از سال‌های ۱۹۸۴، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ مشغول به کار هستند. خطوط هوایی برند «ویرجین» (Virgin) همگی سابقه‏‌ی فوق‌العاده خوبی دارند و چندین دهه مسافران را بدون هیچ حادثه‎ای میان کشورها منتقل کردند. خطوط هوایی «ویرجین آتلانتیک» (Virgin Atlantic) و «ویرجین استرالیا» (Virgin Australia) جز ۲۰ خط هوایی امن دنیا هستند که وب‌سایت AirlineRating آن‎ها را معرفی کرده است.

British Airways

این خط هوایی از سال ۱۹۷۴ مشغول به کار است و از زمانی که به فرم فعلی فعال است، تنها یک حادثه‎ی مرگبار داشته است. این هواپیما در فرودگاه منچستر به خاطر مشکل موتور نتوانسته از زمین بلند شود و ۵۳ نفر از ۱۳۱ مسافر و دو نفر از خدمه در این حادثه فوت کردند. از سال ۱۹۸۵ هیچ حادثه‎ی دیگری در این خط هوایی رخ نداده، ولی در سال ۲۰۰۸ خلبان توانسته هواپیما را بدون هیچ موتور فعالی با موفقیت به زمین بنشاند. این خط هوایی جز ۲۰ خط هوایی برتر جهان است.

امن ترین خطوط هوایی جهان

Emirates

این خط هوایی از سال ۱۹۸۵ مشغول به کار است و حالا در طول هفته ۳۶۰۰ پرواز مختلف دارد. تا به حال هیچ تصادف مرگباری را گزارش نکرده است. تنها حادثه در این خط هوایی نشستن بویینگ ۷۷۷ در فرودگاه دبی بود. در این حادثه هواپیما آتش گرفت و پس از خروج مسافران منفجر شد. در این حادثه یک آتش‌نشان جان باخت.

Etihad

یکی دیگر از خطوط هوایی خاورمیانه با سابقه‎ای درخشان «اتیحاد» (Etihad) است. تنها حادثه‎ی جدی و کمی عجیب تصادف با هواپیمایی دیگر در فرودگاه فرانسه بود. این هواپیما در حال آزمایش روی زمین حرکت می‎کرد و ۹ نفر در این حادثه آسیب دیدند که حال ۴ نفر از آن‎ها وخیم گزارش شد.

Qatar airways

این خط هوایی از سال ۲۰۰۴ مشغول به کار است. البته دو حادثه‎ی مختصر برای دو هواپیما رخ داد که هر دو در فرودگاه بودند و یکی در ابوظبی و دیگری در دوحه اتفاق افتاد. به جز این دو مورد «قطر» (Qatar) کارنامه‎ی درخشانی دارد.

برای ۴ سال متمادی کانتاس امن‌ترین خط هوایی جهان معرفی شد، همینطور BA و Virgin امن‌ترین خطوط هوایی انگلستان معرفی شدند و بر اساس نظر مسافران «سنگاپور ایرلاینز» (Singapore Airlines) بهترین خط هوایی برای مسافرت‎های طولانی انتخاب شده است. برای سفرهای کوتاه‎تر ایرنیوزیلند، امارات، اتیحاد، KLM و لوفتانزا مورد پسند واقع شدند.

امن ترین خطوط هوایی جهان

آیا سن هواپیما با امن بودن آن ارتباطی دارد؟

به نظر «پاتریک اسمیت» (Patrick Smith) یکی از خلبانان آمریکایی ارتباطی وجود ندارد.  هواپیماهای تجاری به شیوه‎ای ساخته می‎شوند که بیشتر عمر کنند، به همین دلیل بسیار گران‌قیمت هستند. جت‎ها می‎توانند تا ۲۵ سال مورد استفاده قرار بگیرند. اسمیت معتقد است هر چقدر سن هواپیما بیشتر باشد، به همان اندازه بیشتر مورد بررسی‎ موشکافانه قرار می‎گیرد و با گذشت زمان بررسی کیفیت پیشرفته‎تر می‎شود.

اگر هواپیماها به شیوه‎ای ساخته می‎شوند که سال‎ها عمر کنند، چرا پس از ۳۰ سال بازنشسته می‎شوند؟

هواپیماها به فروش می‎رسند، ولی پیر و خراب نیستند، بلکه دیگر مصرف تجاری ندارند. این هواپیماها در اختیار بازارهای دیگر قرار می‎گیرد و باز هم مانند گذشته سودآوری دارند.

سال ۲۰۱۷ چقدر امن بود؟

در سالی که گذشت، ۱۰ مورد حادثه‎ی مرگبار هوایی ثبت شد که در این حوادث ۴۴ مسافر درگذشتند. به این ترتیب ۲۰۱۷ امن‎ترین سال هوایی در تاریخ بود!

مطالب مرتبط:

منبع تلگراف

دیدگاه