کازان در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کازان در یک نگاه

کازان پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان (Republic of Tatarstan) در غرب کشور روسیه است و از مناطق آسیایی-اروپایی سرزمین روسیه به شمار می‌رود.

برای کسانی که تور جام جهانی 2018 روسیه یا تور ترکیبی روسیه را انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند مسابقات جام جهانی 2018 را از نزدک ببینند، آشنایی مختصر با شهرهای میزبان جذاب خواهد بود. در نگاهی کوتاه، با کازان بیشتر آشنا شوید.

شهر کازان ششمین شهر پرجمعیت روسیه بوده و یکی از قطب‌های تجاری و بازوی اقتصادی این کشور محسوب می‌شود که در مجاورت نقطه تلاقی دو رود بزرگ ولگا (Volga) و کازانکا (Kazanka) ساخته شده است. برخی مورخان پیدایش این شهر را به اقوام بلغار که در قرون وسطی در بخش‌هایی از حاشیه رود ولگا زندگی می‌کردند، نسبت می‌دهند و در برخی منابع تاریخی اقوام تاتار که در سال‌های میانی قرن پانزدهم در این منطقه سکونت داشته‌اند؛ به عنوان اولین ساکنان شهر کازان یاد شده‌اند.

در سال ۱۵۵۲، تزار روسیه مشهور به ایوان مخوف، این منطقه را به تصرف درآورد. بخش زیادی از جمعیت قوم تاتار ساکن در شهر قتل عام شدند و تمام بردگان روس که تعدادشان به ۸۰۰۰ نفر می‌رسید، آزاد شدند. این دوره آغاز سلطه روسیه بر منطقه تاتارستان بود. در دوران حکومت پتر کبیر در قرن هجدهم میلادی، کازان به مرکز صنعت کشتی‌سازی در کشور روسیه تبدیل شد.

کازان

این شهر از سال ۲۰۰۹ به طور رسمی پس از مسکو و بندر سن پیترزبورگ، به عنوان پایتخت سوم روسیه محسوب می‌شود. شهر کازان در مجموع، ۷ منطقه شهری (District) دارد که شامل منطقه آویاستروتلنی، واخیتوفسکی، کروفسکی، مسکوفسکی، نوو ساوینوفسکی، پریووژسکی، سووتسکی می‌شود.

شهر کازان ۱٫۶۵۰٫۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است که نزدیک به ۴۹ درصد از جمعیت شهر از نژاد روس و حدود ۴۸ درصد آن‌ها از اقوام تاتار هستند. اکثریت غالب جمعیت کازان را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهند و بعد از آن‌ها مسیحیان ارتدوکس، کاتولیک و پروتستان و یهود از اقلیت‌های مذهبی در منطقه به شمار می‌روند. زبان رسمی و رایج در شهر زبان روسی است، اما زبان قومی و محلی تاتار نیز به میزان بالایی همچنان تکلم می‌شود.

کازان

شهر کازان دارای سیستم آب و هوای اقلیم قاره‌ای مرطوب است که ویژگی این اقلیم داشتن اختلاف دمای بسیار میان فصل‌ها و داشتن تابستان‌های گرم یا داغ و اغلب مرطوب و زمستان‌های سرد و گاهی خشن است.

جاهای دیدنی کازان عبارتند: از منطقه ارگ تاریخی کرملین (Kazan Kremlin Fortress)، برج سویمبیکا (Soyembika)، مسجد قل شریف (Qol-Şarif mosque)، صومعه و برج تاریخی اسپاسکایا (Spasskaya)، کاخ ریاست جمهوری تاتارستان (Palace of the President)، کلیسای سنت پیتر و پائول (Saint Peter Cathedral)، محله چوبی (Wooden Kazan)، موزه هرمیتاژ کازان (Kazan State Hermitage Museum)، صومعه تاریخی رایفا (The Raifa Monastery) و... .

کازان

سوغات شهر کازان، صنایع دستی و محصولاتی است که نمایش‌دهنده فرهنگ و ارزش‌های قوم تاتار هستند، نظیر کلاه‌های سنتی مشهور به Tubeteika، محصولات چرم، لباس و کفش ملی تاتارها، مجسمه‌ی گربه‌ی کازان، اشیا و ظروف با تصاویر دیدنی‌های کازان، شیرینی چاک چاک و... که می‌توانید به عزیزان خود هدیه دهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه