هیجان انگیزترین پل های معلق ایران را بشناسید

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
هیجان انگیزترین پل های معلق ایران را بشناسید

پل‌های معلق را شاید در صحنه‌های ترسناک فیلم‌ها دیده باشید، ولی به راستی پیاده‌روی روی این‌گونه پل‌های لرزان هیجانی بی‌نظیر را برای همه به ارمغان می‌آورد.

پل برای اتصال دو نقطه مختلف در دو سوی یک رودخانه یا دره یا چشم‌انداز طبیعی دیگر می‌تواند استفاده شود. ولی قرار نیست لزوما همیشه این گذرگاه هوایی بسیار محکم و ثابت باشد، بلکه می‌تواند یک پل لرزان و متحرک باشد که همان پل معلق نامیده می‌شود. در هنگام عبور از پل معلق شما به مقصد روبه‌روی خود فکر نمی‌کنید، بلکه تمام حواس‌تان به گذرگاه متحرکی است که از روی آن عبور می‌کنید. گذرگاهی که باعث می‌شود شما با احتیاط زیاد و با هیجان وصف‌ناپذیر در ارتفاعات حرکت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از هیجان انگیزترین پل‌های معلق ایران آشنا کنیم.

پل معلق مشگین شهر؛ طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه

مشگین شهر شهری در استان اردبیل است که جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر دارد. در چند سال اخیر نام مشگین شهر با جاذبه گردشگری جدید آن یعنی پل معلق مشگین شهر بر سر زبان‌ها افتاده است.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر که در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده است، با طول ۳۶۵ متر، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه به شمار می‌رود. عرض این پل ۲ متر است. این پل روی رودخانه «خیاوچایی» و در ارتفاع ۸۰ متری از آن ساخته شده و چشم‌انداز طبیعی اطراف آن بسیار زیبا است.

با طی کردن نیمی از مسیر پیاده‌روی روی این پل، بخش کوچکی از مسیر را خواهید دید که دارای کف شیشه‌ای است و از آنجا می‌توانید منظره بسیار زیبای زیر پای خودتان را تماشا کنید.

پل معلق مشگین شهر

در کل باید اشاره کنیم که عبور از پل معلق مشگین شهر بر فراز منطقه‌ای زیبا لذت و هیجان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و حتما باید بازدید از این منطقه توریستی را در برنامه خود قرار دهید.

پل معلق پیرتقی؛ تجربه‌ای مهیج و نسبتا ترسناک

اگر به‌دنبال پل معلقی هستید که کمی ترسناک‌تر از مشگین شهر باشد، می‌توانید در همان استان اردبیل و در دره‌های شهر هشتجین در شهرستان خلخال، روستای «پیرتقی» و پل معلق آن را جستجو کنید.

پل معلق پیرتقی

پل معلق پیرتقی، دارای ارتفاع ۶۰ متر بوده و طول ۱۶۵ متر و عرض یک متر دارد. این پل روی رودخانه خروشان و پرآب «قزل اوزن» ساخته شده و بسیار شبیه به آن تصاویر ترسناکی است که ممکن است در فیلم‌ها از پل‌های معلق دیده باشید، خصوصا که عرض کمتر آن نسبت به پل معلق مشگین شهر شاید هیجان آن را دوچندان کند.

پل معلق پیرتقی

برای رسیدن به این پل می‌توانید از شهر خلخال به‌سمت سه راه سرچم حرکت کنید و بعد از عبور از شهر کیوی و سه راه فیروزآباد با گذشتن از تونل نهم مسیر خاکی کنار جاده را در پیش بگیرید تا به این منطقه زیبای گردشگری برسید.

پل معلق دره خرینه؛ بلندترین پل معلق خاورمیانه

دره خزینه، نام یکی از زیباترین و کم‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که از شباهت بسیار زیادی با منطقه مشهور «گرند کانیون» در آمریکا نیز برخوردار است. این منطقه حیرت‌انگیز در میان جاده پلدختر به‌سمت اندیمشک و در مجاورت روستایی هم‌نام با خود واقع شده است. رودخانه کرخه با عبور از میان این دره یک منظره شگفت‌انگیز را پدید آورده است.

پل معلق دره خزینه

عکس: بهزاد صلاح ورزی

یکی از مهیج‌ترین پل‌های معلق ایران در همین منطقه واقع شده است. پل معلق دره خزینه با ۸۵ متر ارتفاع بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است. طول آن ۱۱۲ متر بوده و از به اتصال چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی ساخته شده است. جالب اینجا است که یک سمت این پل در استان لرستان واقع شده و سمت دیگر در استان ایلام قرار دارد. آیا تابه‌حال شده است برای عبور از یک استان به استان دیگر آدرنالین ترشح و کلی هیجان را تجربه کنید؟

پل معلق دره خزینه

شاید به جرات بتوان ادعا کرد که این پل به جهت ارتفاع زیادی که دارد، احتمالا از پل معلق پیرتقی نیز به مراتب ترسناک‌تر باشد.

متاسفانه در ششم فروردین سال ۱۳۹۷ در خبرها آمد که این پل معلق زیبا توسط افراد ناشناس تخریب شده است. خبری که باعث تاسف بسیاری بوده و امید می‌رود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرچه سریع‌تر اقدام به ترمیم این جاذبه گردشگری کم‌نظیر کند.

پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود؛ آدرنالین با طعم جنگلی!

یکی از بهترین نقاط تفریحی استان مازندران، بدون شک شهرک گردشگری نمک آبرود است. این شهرک در ۱۲ کیلومتری شهر چالوس قرار داشته و اغراق نیست اگر بگوییم یکی از کامل‌ترین و مجهزترین نقاط تفریحی در شمال ایران است. جالب است بدانید که این شهرک دارای دو خط تله کابین است. تله کابین خط یک که قدیمی‌تر است، مسافران را به قله سرسبز «مدوبن» را فراهم می‌کند.

اما اگر به‌دنبال تفریحات هیجان‌انگیز دیگری هستید، باید سوار خط دوم تله کابین شوید و به قله فوق‌العاده زیبای «دیوحمام» بروید. یکی از جذاب‌ترین امکانات تفریحی این شهرک یعنی پل معلق نمک آبرود در همین قله ساخته شده است. می‌توان ادعا کرد که وجود این پل معلق و زیپ‌لاین مجاور آن باعث شده که بیشتر مسافران این مجموعه خط دوم تله کابین را به خط یک آن ترجیح می‌دهند.

پل معلق نمک آبرود

هوا مه گرفته باشد، هیجانش بیشتر است!

این پل که دارای عرض کوتاهی بوده و فقط یک نفر از آن می‌تواند عبور کند، بر فراز طبیعت جنگلی بکر و دست‌نخورده این قله ساخته شده است و در واقع می‌توان گفت که منظره‌ای کاملا متفاوت‌تر از پل‌های قبلی دارد.

اگر تصمیم گرفتید که به شهرک گردشگری نمک آبرود سفری کنید، در کنار استفاده از امکانات تفریحی دیگر این مجموعه که کم هم نیستند، تجربه پرهیجان عبور از این پل معلق در دل طبیعت جنگلی را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه