برنامه سفر جاده ای ۷ روزه از کرمان به چابهار

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
برنامه سفر جاده ای ۷ روزه از کرمان به چابهار

چابهار، شهر شگفتی‌های طبیعی با برخورداری از جاذبه‌های منحصربه‌فرد و بی‌همتا در ایران و حتی جهان، با هوایی بهاری در هر چهار فصل، یکی از بهترین و جذاب‌ترین مقاصد سفر در جنوب شرقی ایران است.

بدون تردید چابهار یکی از منحصربه‌فردترین شهرهای ایران است؛ زیرا در اطراف آن جاذبه‌هایی وجود دارد که واقعا شما را حیرت‌زده می‌کند و آنچه را با چشمان خود می‌بینید، به‌راحتی نمی‌توانید باور کنید. در واقع می‌توان چابهار را شهر عجایب طبیعی دانست و مناظری را در آن‌ها می‌بینید که حتی در فیلم‌های علمی، تخیلی و فانتزی هم شاهد آن‌ها نیستید. در ضمن چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است، دارای زیباترین و تمیزترین سواحل در کشور بوده و تماشای طلوع و غروب در آن‌ها، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

چنانچه قصد سفر جاده‌ای از کرمان به این شهر را دارید، در ادامه همراه ما باشید؛ زیرا ما همچنین تصمیم و قصد داریم در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای از کرمان به چابهار از سوی وب‌سایت کجارو تهیه و تدوین شده است؛ از کرمان به‌سمت بم و پس از آن به‌سمت جیرفت، از جیرفت به ایرانشهر و در نهایت به چابهار سفر کنیم و علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر مقصد، از شاخص‌ترین جاذبه‌های این مسیر طولانی نیز بازدید کنیم و شما را با آن‌ها آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مخاطبان عزیز سودمند و جذاب باشد و به لذت‌بخش‌تر شدن سفر شما کمک کند. خوشحال می‌شویم که شما نیز در سفر به شهر شگفتی‌های ایران با ما هم‌سفر باشید.

اگر به‌دنبال تور چابهار هستید و می‌خواهید خودتان به‌صورت جداگانه برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از میان تورهای ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، پکیج موردنظرتان را انتخاب کرده و با کمترین قیمت تهیه کنید.

اطلاعات کلی سفر

نوع سفر: جاده‌ای

فاصله بین مبدا و مقصد: ۱۰۰۲ کیلومتر

فاصله زمانی بین مبدا و مقصد: ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه

شهرهای بین مسیر: بم، جیرفت، ایرانشهر

یکی از مسیرهای دیگر این سفر، مسیر کرمان به بندرعباس و از بندرعباس به چابهار است. فاصله این مسیر ۱۱۶۲ است و طی کردن آن ۱۴ ساعت و ۲۲ دقیقه طول می‌کشد؛ البته توصیه می‌کنیم مسیر کوتاه‌تر را برای سفر خود انتخاب کنید.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم | روز هفتم

روز اول

جاده

توصیه می‌کنیم ساعت ۷:۳۰ صبح حرکت خود را از کرمان به‌سمت بم آغاز کنید. فاصله کرمان تا بم ۱۹۰ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۲ ساعت (۲ ساعت و ۱۰ دقیقه) طول می‌کشد. اگر بم را بدون بازدید از یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران، یعنی ارگ بم ترک کنید، قطعا پشیمان می‌شوید.

ارگ بم

ارگ بم که توجه جهانیان را به خود جلب کرده، موجب شده است بم به یکی از گردشگر‌‌پذیرترین شهرهای جنوب ایران تبدیل شود و حتی گردشگران خارجی زیادی را نیز به خود جذب کند. بم در صدر فهرست شهرهای توریستی استان کرمان است و به جرئت می‌توان گفت که ارگ بم همانند تخت جمشید یکی از نمادهای شاخص ایران است و حتی تصاویر آن نیز هر گردشگری را شیفته خود می‌کند.

ارگ بم

ارگ بم

ارگ بم که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، بزرگ‌ترین مجموعه خشتی جهان بوده و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش (احتمالا سلسله ساسانیان) می‌رسد. متاسفانه این مجموعه تاریخی عظیم خشتی در زلزله بم در سال ۱۳۸۲ تقریبا به‌طور کامل نابود شد و ۸۰ درصد سازه آن از بین رفت؛ اما خوشبختانه به‌دلیل اینکه این بنا در فهرست میراث جهانی ثبت شده بود، با همت و تلاش کارشناسان ایرانی و خارجی از فرانسه، ایتالیا و ژاپن بازسازی شد و بازدید مردم از این دژ مستحکم سال گذشته پس از ۱۴ سال دوباره آغاز شد.

ارگ بم

این بنا که تا بیست قرن و تا زمان قاجار سکونتگاه مردم بم بوده، در فضایی به وسعت ۱۸۰ هزار متر مربع در دو بخش شاه‌نشین و مردم نشین ساخته شده است. بخش شاه‌نشین بر فراز صخره‌ای در شمال ارگ ساخته شده و از بخش‌های مهم آن می‌توان به عمارت شاه‌نشین، اصطبل با گنجایش ۲۰۰ اسب، دژ نظامی و سربازخانه اشاره کرد.

ارگ بم

بخش رعیت‌نشین این مجموعه تاریخی نیز از ۴۰۰ خانه با معماری مختلف تشکیل شده است. در واقع ارگ بم که تماما از خشت و گل ساخته شده و در ادوار مختلف تاریخی به‌تدریج توسعه داده شده، یک شهر کامل بوده و از تمام بخش‌های لازم برای یک شهر برخوردار است. این مجموعه که در طول دوره‌های مختلف تاریخی یکی از مهم‌ترین مقرهای نظامی بوده، دارای ۶۷ برج است و با دیوارهایی به ارتفاع ۷ تا ۸ و طول ۱۸۵۰ متر احاطه شده است.

  • نشانی: شمال شرقی بم، جنوب رودخانه پشت رود
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

پیشنهاد ناهار

ارگ جدید بم

توصیه می‌کنیم ناهار را در یکی از رستوران‌های فار، آمیرزا و نخل سبز در مجموعه گردشگری ارگ جدید بم با چشم‌اندازی زیبا میل کنید.

ارگ جدید بم یکی از بهترین مراکز تفریحی و توریستی در کشور است که می‌توانید علاوه بر صرف ناهار در این مجموعه از دیگر امکانات تفریحی آن مانند رانندگی با موتورهای چهارچرخ در پیست مخصوص یا دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری نیز لذت ببرید. همچنین این مجموعه دارای یک دریاچه مصنوعی با آب‌نماهای زیبا، آبشار و ۲ اسکله تفریحی است و امکان قایق‌سواری نیز در آن فراهم شده است. در ضمن فضای سبز بسیار وسیع این مجموعه نیز آن را به نگین سبزی در دل کویر تبدیل کرده است؛ این مجموعه که دارای ۲۶۰ هکتار فضای سبز و ۵۲۰ هزار اصله نخل است، در کیلومتر ۱۰ جاده بم - زاهدان واقع شده است. در صورت بازدید از این مجموعه حداقل ۲ ساعت در آن توقف کنید.

ارگ جدید بم

البته فاصله این مجموعه تا ارگ بم کمی زیاد است و در صورتی که عجله دارید، می‌توانید ناهار را در باغ رستوران البرز واقع در بلوار امام خمینی یا رستوران دشت بهشت واقع در خیابان طباطبایی، بلوار مدرس میل کنید؛ اما اگر عجله دارید، بازدید از ارگ جدید بم را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید؛ هر دو رستوران دارای فضای زیبا و سنتی و غذای باکیفیتی هستند. فاصله زمانی ارگ بم تا ارگ جدید بم ۲۲ دقیقه (۱۷٫۸ کیلومتر)، تا رستوران باغ البرز ۱۰ دقیقه (۳٫۵ کیلومتر) و تا رستوران دشت بهشت ۱۳ دقیقه (۴٫۴ کیلومتر) است. 

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، به‌سمت روستای بسیار زیبا و سرسبز دهبکری حرکت کنید.

روستای دهبکری

روستای دهبکری

وقتی وارد این روستا می‌شوید، از وجود چنین روستای سرسبزی در دل کویر حیرت‌زده می‌شوید؛ البته روستاهای دیگری نیز در ایران وجود دارند که این‌چنین هستند؛ یکی از این روستاها روستای کویری ازمیغان طبس است که در آن وجود شالیزار و نخلستان منظره بی‌همتایی در ایران به وجود آورده و وجود چشمه‌های متعدد در آن، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

روستای دهبکری

در روستای دهبکری درختان انبوه و تنومند درختان گردو و سپیدار و باغات هلو، زردآلو و آلبالو مناظر زیبایی را خلق کردده‌اند و وجود چند آبشار در بخش جنوبی روستا، زیبایی آن را دو چندان کرده است. همچنین وجود رودخانه‌ای در میان روستا و کمربند سبز ۲۵ کیلومتری در امتداد آن متشکل از درختان مثمر و غیرمثمر، از دیگر جذابیت‌های این روستا است. زیبایی این روستا در فصول پاییز و زمستان تحسین‌برانگیز است

دهبکری در ۵۰ کیلومتری غرب بم و در مسیر جاده بم و جیرفت واقع شده است. این جاده از بخش غربی روستا عبور کنید و اشراف آن بر جاده باعث شده است که حتی هنگام رانندگی نیز از مناظر زیبای روستا لذت ببرید

  • نشانی: ۵۰ کیلومتری غرب بم
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و سی دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک ساعت و ۵ دقیقه (۷۲٫۸ کیلومتر)

چنانچه علاقه‌مند به مکان‌های باستانی و تاریخی هستید، می‌توانید از تل آتشین دارستان بم نیز بازدید کنید که قدمت آن به هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد و نشانه‌هایی از دوران نوسنگی نیز در آن یافت شده است. در این روستای باستانی که یک آتش‌سوزی مهیب آن را کاملا نابوده کرده، بقایایی از سازه‌های خشتی، ابزارهای سنگی و یک اسکلت دفن‌شده پیدا شده است.

تل آتشین دارستان بم

این تل در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم واقع شده است. به‌دلیل اینکه ممکن است این مکان تنها برای باستان‌شناسان جذاب باشد، در این برنامه سفر زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

فاصله زمانی روستای دهبکری تا شهر جیرفت ۵۸ دقیقه (۵۸٫۸ کیلومتر) است و طبق برنامه تقریبا ساعت ۱۷:۵۰ دقیقه به جیرفت می‌رسید.

جیرفت

جیرفت را کالیفرنیای ایران، هند کوچک یا نگین خاورمیانه هم می‌نامند؛ زیرا آب و‌ هوای آن با سایر نقاط آن کاملا تفاوت دارد. جالب است بدانید که زمستان این شهر تنها ۳ شب است؛ آن هم شبی ۲ ساعت، یعنی زمستان این شهر تنها ۶ ساعت  طول می‌کشد! در ضمن این شهر پاییز هم ندارد و در همه ایام سال به غیر از ۳ ماه تابستان، هوایی بهاری دارد. برخورداری جیرفت از اقلیم منحصر‌به‌فرد و وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در اطراف آن، باعث شده است هر ساله مسافران زیادی به این شهر سفر کنند.

توصیه می‌کنیم پس از ورود به این شهر ابتدا از موزه باستان‌شناسی آن بازدید کنید.

موزه باستان‌شناسی جیرفت

موزه گردشگری جیرفت

اگر علاقه‌مند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی جیرفت هستید، حتما از موزه باستان‌شناسی جیرفت بازدید کنید؛ زیرا آثار تاریخی و باستانی این شهر با ۷ هزار قدمت را در خود جای داده است. در این موزه نزدیک به ۵۰۰ شی و ظروف با کنده‌کاری‌ها و نقوش پیچیده و پر رمز و رازی از انسان، جانوران و موجودات افسانه‌ای و هیولاها نگه‌داری می‌شود که هرکدام از آن‌ها هر بیننده‌ای را برای چند لحظه به خود خیره می‌کنند. علاوه بر این در این موزه تندیس و سردیس‌هایی از انسان و جانوران از جنس مرمر، مجسمه‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش و سفال‌های ساده و اشیای کوچک مانند مهره‌های مسطح و استوانه‌ای نیز در این موزه در معرض نمایش قرار داده‌ شده است

  • نشانی: بلوار هلیل، جنب پارک دلیری
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

توصیه می‌کنیم  پس از بازدید از این موزه پر رمز و راز به‌سمت شهر باستانی دقیانوس حرکت کنید که زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشورهای اسلامی بوده است

شهر باستانی دقیانوس

شهر دقیانوس

می‌توان گفت جیرفت بهشت باستان‌شناسان است و شهر دقیانوس برای آن‌ها پر از رازهای سر به مهر است. قدمت این شهر به زمان سلجوقیان (۹۰۰ سال پیش) می‌رسد و در آن زمان یکی از قطب‌های تجاری ایران بوده است و حتی مارکوپولو هم شکوه و عظمت این شهر را تحسین کرده است. بقایای کشف شده از این شهر باستانی نشان‌دهنده این است که این شهر از تمام بخش‌های یک شهر بزرگ و باشکوه مانند پایگاه‌های حفاظتی، بخش‌های صنعتی، میدان‌ها، گذرگاه‌ها و محلات مختلف و تاسیسات متنوع برخوردار بوده است. همچنین برخی از یافته‌های دیگر نشان می‌دهد که دقیانوس دارای صدها میدان و محله بوده است که نشان از شکوه و جلال شهر و جمعیت زیاد آن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این شهر ۴۰ کیلومتری، کشف چند لوح گلی منقش به اشکال هندسی است که نشان می‌دهد نخستین ساکنان تمدن ۵ هزار ساله جیرفت اولین مخترعان خط بوده‌اند. البته این موضوع ادعای بزرگی است، چراکه بسیاری از باستان‌شناسان بر این باورند سومریان نخستین مخترعان خط بوده‌اند.

همچنین در این شهر بقایای مسجدی وجود دارد که با ۱۲۰۰ سال قدمت جزو نخستین مساجد جهان اسلام و نخستین مسجد ایران است. تصور می‌شود که مسجد شهر دقیانوس با ۶۰۰۰ متر مربع بنایی باشکوه با کاشی‌کاری‌‌های زیبا، مهم‌ترین بنای شهر کهن دقیانوس و در عین حال یکی از شاهکارهای معماری ایران باستان بوده است. شواهد نشان می‌دهد که این مسجد تا ۲۰۰ سال عبادتگاه مردم این شهر بوده است.

  • نشانی: شمال جیرفت، کنار رود هلیل رود
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه (۲/۹ کیلومتر)

پیشنهاد اقامتگاه

هتل ناجی جیرفت

هتل سه‌ ستاره میان‌رده ناجی واقع در میدان سپاه پاسداران رو‌به‌روی سالن شهید مداحی‌پور، هتل سه ستاره دقیانوس واقع در خیابان سلمان فارسی، هتل سه‌ستاره جام‌جم واقع در خیابان دولت، هتل‌های مناسب جیرفت هستند؛ البته چنانچه متمایل به پرداخت هزینه کمتر برای اقامت هستید، مهانپذیر مادر نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

روز دوم

می‌توانید روز دوم خود را با بازدید از روستای دلفارد و آبشار زیبای آن آغاز کنید. توصیه می‌کنیم ساعت ۶ صبح مرکز اقامتی خود را به‌سمت این روستای زیبا ترک کنید.

روستای دلفارد

روستای دلفارد

وقتی از جیرفت به‌سمت دلفارد حرکت می‌کنید، تصور می‌کنید که وارد یکی از جاده‌های شمال کشور شده‌اید؛ زیرا این مسیر به همان اندازه سرسبز و خنک و زیبا است. یکی از جذابیت‌های این روستا، وجود میوه‌های سردسیری و گرمسیری از جمله پرتغال، موز و انار درکنار یکدیگر است. این روستا در بهار به بهشت بی‌بدیل استان کرمان تبدیل می‌شود و بوی خوش گیاهان مختلف و صدای خوش پرندگان آوازه‌خوان شما را مست می‌کند.

آبشار گلم دخترکش

آبشار  گلم دخترکش

دلفارد را می‌توان روستای آبشارها نیز نامید که از میان آن‌ها می‌توان به آبشارهای دلفارد، کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلم دخترکش اشاره کرد. در میان این آبشارها، دو آبشار دلفارد و گلم دخترکش زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. مسیر منتهی به آبشار گلم دخترکش با درختان چنار کهن و قدبرفراشته خود که پیاده‌روی در آن هم زیاد سخت نیست، هر ببینده‌ای را به وجود می‌آورد. در فصل پاییز هم می‌توانید جشنواره‌ای از رنگ‌های زیبای پاییزی را در این روستا مشاهده کنید. جیرفت تقریبا ۲۹ کیلومتر با روستای دلفارد فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا ۳۵ دقیقه طول می‌کشد.

نشانی: کیلومتر ۲۵ محور جیرفت، دو راهی راین- بافت، منطقه دلفارد واقع در مسیر شهر ساردونیه

بهترین زمان بازدید: اسفند، فروردین و پاییز

مدت زمان بازدید: سه ساعت

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این روستای زیبا به‌سمت دریاچه سد جیرفت، بزرگ‌ترین دریاچه استان کرمان حرکت کنید.

دریاچه سد جیرفت

دریاچه سد جیرفت

جیرفت علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های باستانی، جاذبه‌های طبیعی زیادی نیز در اطراف خود دارد که یکی از آن‌ها دریاچه سد جیرفت است. این دریاچه که هر سال فصل بهار گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه استان کرمان و در عین بزرگ‌ترین منبع آب شیرین این استان است. در پایین این دریاچه دره‌‌هایی با عمق ۲۵۰ متر وجود دارد که با دیواره‌های بلند و صخره‌ای احاطه شده‌اند . خروش آب از دریچه‌های خروجی سد منظره واقعا زیبایی را به وجود آورده است. در ضمن در برخی از فصول سال امکان ماهی‌گیری  نیز در این دریاچه وجود دارد. بازدید از سد هم می‌تواند برای شما جذاب باشد. ارتفاع این سد از پایین‌ترین قسمت آن ۱۳۴ متر، عرض آن ۲۷۷ متر و ضخامت آن در کف ۱۷ متر و در تاج ۵ متر است. این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال غرب جیرفت واقع شده است.

تنها مسیر دسترسی به این دریاچه، جاده سد است. ورودی این جاده ۹ کیلومتر با جیرفت فاصله دارد و طی کردن این مسیر ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. برای دسترسی به این جاده ابتدا باید به‌سمت میدان امام خمینی و سپس بانک ملی شهرداری حرکت کنید. سپس باید به‌سمت راست حرکت کنید.

نشانی: ۴۰ کیلومتری شمال شرق جیرفت

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: ساعت و ۱۰ (در حدود ۷۰ کیلومتر)

پس از بازدید از این دریاچه واقعا زیبا به‌سمت جیرفت برگردید و ناهار را در یکی از رستوران‌های این شهر میل کنید.

پیشنهاد ناهار

ناهار

چنانچه متمایل به صرف ناهار در رستوران هستید، رستوران مهرگان جیرفت واقع در چهارراه قدیم، خیابان آزادی، نبش کوچه یک با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در محیطی گرم و دلنشین یا رستوران لیموترش واقع در تقاطع خیابان امیرکبیر یا رستوران بیست واقع در بلوار جانبازان پیشنهادهای خوبی هستند. اگر هم اهل فست‌فود هستید، پیتزا بنیتا واقع در خیابان جهاد یا پیتزا مهتاب واقع در بلوار امام خمینی را به شما توصیه می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار و کمی استراحت، خود را برای بازدید از آبشار سرنکوه، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران حرکت کنید.

آبشار سرنکوه

آبشار سرنکوه

رشته‌کوه جبال بارز در نزدیکی شهرستان جیرفت جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده‌اند که یکی از آن‌ها آبشار سرنکوه است. این آبشار زیبا با ارتفاع ۱۵۰ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران و حتی خاورمیانه است. توصیف لذت دیدن آبشاری که فضای اطراف آن با درختان و جنگل‌های سرسبز پوشانیده شده است، واقعا دشوار است. وقتی به آبشارسرنکوه می‌رسید، با اولین نگاه سختی راه صعب‌العبور آن را فراموش می‌کنید. با پراکنده شدن آب در هوا در مسیر ریزش خود به‌دلیل وزش باد، منظره‌ای خلق می‌شود که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. در ضمن در اطراف این آبشار گل‌های شقایق و نرگس هم دیده می‌شود.

برای رسیدن به این آبشار زیبا ابتدا باید از جیرفت به‌سمت عنبرآباد حرکت کنید و سپس از این شهر در یک جاده خاکی به‌سمت روستای دیرین که ۲۰ کیلومتر با عنبرآباد فاصله دارد، حرکت کنید. البته طی کردن این مسیر به‌دلیل ناهمواری و صعب‌العبور بودن جاده در حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. پس  از رسیدن به جاده درین، برای رسیدن به آبشار باید در حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید.

نشانی: روستای درین، انتهای دره درین

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

مدت زمان بازدید: یک ساعت

اگر ساعت ۱ بعد از ظهر از جیرفت به‌سمت این آبشار حرکت کنید، رفت و برگشت شما و بازدید از آبشار تا ساعت ۸ شب طول می‌کشد و جیرفت هم فاصله زیادی تا مقصد بعدی ما یعنی ایرانشهر دارد؛ توصیه می‌کنیم شب دوم را نیز در جیرفت بمانید

روز سوم

صبح روز سوم از جیرفت به‌سمت ایرانشهر حرکت کنید. فاصله این دو شهر از نزدیک‌ترین مسیر، ۳۹۰ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۴ ساعت و ۵۲ دقیقه طول می‌کشد. توصیه می‌کنیم ساعت ۷ صبح حرکت خود به‌سمت ایرانشهر را آغاز کنید.

ایرانشهر

پیشنهاد می‌کنیم بعد از ورود به شهر ایرانشهر، ناهار را در یکی از رستوران‌های این شهر میل کنید و سپس به‌سمت چشمه آبگرم بزمان رفته تا با آب تنی در آن خستگی راه از تنتان به در شود. نخلستان‌های اطراف ایرانشهر واقعا جلوه زیبایی به آن داده‌اند.

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران ولنجک واقع در فلکه آزادگان، خیابان خاتمی روی خیابان دکتر فاطمی میل کنید. در این رستوران انواع غذاهای دریایی و غذاهای فرنگی مانند غذاهای هندی و پاکستانی سرو می‌شود. رستوران خیام واقع در خیابان ولایت نیز پیشنهاد خوبی برای صرف رستوران در ایرانشهر است.

می‌توانید پس از صرف ناهار در رستوران، بازدیدی هم از بازار روز ایرانشهر داشته است.

بازار روز ایرانشهر

بازار روز ایرانشهر

چنانچه قصد خرید پارچه دارید، در بازار روز کنارک مرغوب‌‌ترین پارچه‌های کشور با رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های متنوع یافت می‌شود. البته این بازار تنها مختص پارچه نیست و اجناس دیگری همچون کفش، لباس و سایر اجناس نیز با قیمتی کاملا مناسب پیدا می‌شوند. در این بازار لباس محلی قوم بلوچ نیز عرضه می‌شود.

  • نشانی: جنوب قلعه ناصری ایران شهر
  • ساعات: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران ولنجک: ۸ دقیقه با خودرو (۲/۴ کیلومتر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از بازار روز ایرانشهر، بازدید کوتاهی هم از قلعه ناصری ایرانشهر داشته باشید که در فاصله بسیار کمی از بازار واقع شده است

قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری ایرانشهر در سال ۱۲۵۸ هجری قمری به دستور یکی از حکام قاجار ساخته شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های استان سیستان‌ و بلوچستان است. قلعه ناصری در زمینی به مساحت ۳۶ هزار متر مربع ساخته شده و حصار آن دارای ۹ برج دیده است که عرض هر یک از آن‌ها به ۴٫۵ متر و ارتفاع آن‌ها به ۷ متر می‌رسد.

این قلعه دارای بخش‌های مختلفی از جمله اصطبل، سربازخانه، حمام و حاکم‌نشین بوده است؛ اما متاسفانه در سال ۱۳۵۹ ۹۸ درصد از فضای داخلی آن توسط عده‌ای ناآگاه تخریب شده است و فقط قسمت خارجی آن باقی مانده است. تزیینات آجرکاری برج‌ها و قسمت‌های ورودی مشابه آجر‌کاری‌های برج‌های ارگ بم است.

  • نشانی: خیابان امام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه

می‌توانید پس از بازدید از قلعه ناصری حرکت خود به‌سمت چابهار را آغاز کنید؛ اما در صورتی که عجله ندارید و زمان کافی برای سفرتان دارید، پس از بازدید از قلعه به‌سمت چشمه آبگرم بزمان حرکت کنید. آب این چشمه خاصیت درمانی خوبی دارد و با آب‌تنی در آن می‌توانید هم خستگی راه را از تن به در کنید و هم برای حرکت به‌سمت مقصد بعدی خود تجدید قوا کنید.

آبگرم بزمان

آبگرم بزمان

چشمه‌های آبگرم به‌دلیل برخورداری از آب شفابخش و حس آرامش‌بخشی که به انسان می‌دهد، همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است؛ آبگرم بزمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. آب زلال این چشمه فاقد رنگ‌وبو بوده و دمای آن به ۳۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. میزان آب دهی این چشمه که سرچشمه آن به‌صورت حوضچه ساخته شده، ۵ لیتر در ثانیه است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفصلی و پوستی بسیار مفید است.

برای رسیدن به این چشمه ابتدا باید به شهر بزمان بروید و سپس از طریق جاده بزمان- بم به‌سمت روستای گوانز حرکت کنید. متاسفانه برخی از قسمت‌های مسیر دسترسی به این چشمه تاحدودی ناهموار است.

نشانی: جنوب بزمان، ۳۰ کیلومتری جاده بزمان- دلگان

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: یک ساعت و ۲۷ دقیقه (۱۱۴ کیلومتر)

فاصله آبگرم بزمان تا چابهار ۴۰۵ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا چهار ساعت و ۳۹ دقیقه طول می‌کشد. حتما پس از رسیدن به چابهار به اولین چیزی که فکر می‌کنید، اجاره یک اتاق در هتل یا هر اقامتگاه دیگری است.

چابهار یک منطقه آزاد تجاری و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در اکثر ایام سال دارای آب و هوایی مطبوع و بهاری است. سواحل صخره‌ای این بندر در ایران کم‌نظیر هستند و برخورد آب به آن‌ها که گاهی اوقات موجب پرتاب آب به‌سمت بالا تا چندین متر می‌‌شود، منظره‌ای را به وجود می‌آورد که در سایر نقاط کشور آن کمتر شاهد آن هستیم.

سواحل چابهار

پیشنهاد اقامتگاه

هتل لیپار چابهار

چنانچه می‌خواهید هتلی لوکس با امکانات رفاهی مناسب انتخاب کنید، هتل لیپار واقع در منطقه تجاری صنعتی یا هتل ونوس واقع در دانشگاه دریا‌نوردی انتخاب مناسبی است. چنانچه متمایل به اقامت در یک هتل میان‌رده هستید، هتل لاله واقع در انتهای بلوار امام خمینی روبری پارک الغدیر یا هتل فردوس واقع در منطقه آزاد تجاری صنعتی، خیابان تجارت، گزینه‌های خوبی هستند؛ اگر هم قصد اقامت در یک هتل ارزان‌قیمت دارید، هتل سپیده واقع در خیابان فردوسی، جنب هواپیمایی جمهوری اسلامی هتل مناسبی است.

روز چهارم

روز اول سفر خود در چابهار را بازدید از موزه محلی چابهار که در ساختمان قدیمی فرمانداری این شهر به مساحت ۶۵۰ متر ایجاد شده است. ساختمان موزه دو طبقه بوده و دارای سه در و چند اتاق است.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار

در طبقه اول اشیای موزه به سه دسته پیش از تاریخ (که شامل سفال‌های منقوش، خمره، لیوان آجری، کاسه مرمرین و... می‌شود) تاریخی (که شامل سکه‌های دوران هخامنشی و ساسانی، پوشش‌های سفالی بام مربوط‌به سال ۱۸۶۵ میلادی و...) و بخش معاصر (که شامل تاج سر در ساختمان، یک سری اشیای زینتی، مجسمه حیوان، لیوان دسته‌دار و...) است. علاوه بر این در طبقه اول تابلوهایی از گیاهان دریایی و جانوران دریای عمان و خلیج فارس مانند لاک‌پشت‌ها، کوسه ماهی‌ها و نهنگ‌ها نیز در معرض نمایش هستند

موزه محلی چابهار

طبقه دوم ساختمان بخش مردم‌شناسی موزه بوده و کتابخانه‌ای نیز در  آن است. در بخش مردم‌شناسی چندین مجسمه وجود دارد که هدف از نمایش آن‌ها آشنایی گردشگران با فرهنگ، مشاغل و لباس محلی قوم بلوچ است. در ضمن در این بخش بخشی از وسایل قدیمی مورد استفاده در زندگی روزمره مردم مانند سبدهای جمع‌آوری خرما نیز در معرض نمایش هستند.

موزه مردم شناسی کجارو

  • نشانی: خیابان دریا، ساختمان قدیمی فرمانداری
  • ساعات بازدید: شش ماه اول سال ۸ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ و شش ماهه دوم سال ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ (صبح جمعه ها تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از این موزه به‌سمت مقبره امامزاده غلام رسول حرکت کنید.

مقبره امامزاده غلام رسول

مقبره امامزاده غلام رسول

قدمت بنای این مقبره به سال ۴۶۵ هجری قمری باز می‌شود و در ساخت آن از معماری دوران سلجوقی الهام گرفته است. وارد بنا که می‌شوید نقاشی‌های دور بنا و کلمات لاالله الا الله، یا محمد یا علی و... نظر شما را به خود جلب می‌کنند. آرامگاه روی سکویی به ارتفاع یک متر ساخته شده است.

مقبره امامزاده غلام رسول

سید غلام رسول مردی صالح بوده که از هندوستان به ایران مهاجرت کرده و پس از سکنی گزیدن در چابهار همسری از همین خطه اختیار کرده است؛ اما در شب عروسی در بستر مرگ می‌افتد و فوت می‌کند. او قبل از مرگ به اطرافیان خود وصیت می‌کند که پس از مرگش به سوگ ننشینند و جشن بگیرند. به همین دلیل در گذشته مردم چابهار از پانزدهم ذی‌القعده به‌مدت ۱۰ روز در سه نوبت صبح، ظهر و شب به جشن و پایکوبی می‌پرداختند. البته این مراسم دیگر اجرا نمی‌شود.

  • نشانی: بلوار شهید ریگی، رو‌به‌روی پارک وحدت
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۲/۱ کیلومتر)، پیاده ۱۴ دقیقه (۱/۱ کیلومتر)

در صورت تمایل می‌توانید پس از بازدید از مقبره غلام رسول به‌سمت ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه حرکت کنید که قدیمی‌ترین ساختمان مدرن چابهار بوده و متعلق به دوران قاجار است.

ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه

ساختمان قدیمی تلگراف خانه

این بنا زمانی مهم‌ترین مکان برای ایجاد ارتباط بین بندر جاسک، بندر گواتر، بندرعباس و هند بوده است و نقش مهمی در رونق دریانوردی داشته است. وجود رواق‌های هلالی در اطراف ساختمان، استفاده از الوارهای چوبی در کف و تیرهای چوبی در سقف و سایبان‌های سفالی، زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است. این بنا اکنون به اداره پشت چابهار تبدیل شده است.

  • نشانی: خیابان مولوی، اداره پست
  • ساعات بازدید: در ساعات اداری
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۴ دقیقه (۲/۲ کیلومتز)، پیاده ۱۵ دقیقه (۱/۲ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این ساختمان زیبا، بازدید کوتاهی هم از تفرجگاه ساحلی دریا کوچک داشته باشد که در آن محیط واقعا آرامش‌بخشی ایجاد شده است.

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

در تفرجگاه ساحلی دریا کوچک قسمتی از دریای آزاد با موج‌شکن جدا شده که باعث ایجاد محل مناسبی برای شنا و آب‌تنی شده است. دلیل انتخاب نام دریا کوچک برای این تفرجگاه نیز همین موضوع است. در ضمن تماشای طلوع و غروب آفتاب از این تفرجگاه نیز خاطره خوبی برای شما رقم خواهد زد.

  • نشانی: انتهای بلوار امام (بعد از میدان کوزه)، جنب هتل لاله
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه (۸۰۰ متر)، پیاده ۵ دقیقه (۵۰۰ متر)

پیشنهاد ناهار

رستوران بام چابهار

چنانچه متمایل به صرف ناهار در رستوران هستید، رستوران بام چابهار پیشنهاد خوبی است. غذاهای با کیفیتی در این رستوران سرو می‌شود و می‌توانید حین صرف غذا از منظره وسیعی از شهر و دریا و موسیقی زنده نیز لذت ببرید. در بام چابهار انواع غذاهای دریایی سرو می‌شود و اگر به‌دنبال خورک میگو با طعمی متفاوت و خوشمزه هستید، این رستوران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رستوران بام چابهار بالاتر از مجتمع تجاری صدف و رو‌به‌روی مجتمع تجاری پردیس واقع شده است.

چنانچه می‌خواهید طعم غذاهای محلی چابهار را بچشید، رستوران بلوچ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این رستوران بهترین غذاهای محلی از جمله قلیه ماهی، بریانی ماهی، کراهی ماهی و میگو، بتو ماش، شودوده، بتوهواری و کورک با بهترین طعم عرضه می‌شود. این رستوران در بلوار امام خمینی، رو‌به‌روی پمپ بنزین واقع شده است. فاصله زمانی تفرجگاه دریا کوچک با رستوران بام چابهار، ۱۲ دقیقه (۵/۱ کیلومتر) و با رستوران بلوچ نیز ۱۲ دقیقه (۴/۲ کیلومتر است)

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به‌سمت کلبه غواصی

بروید تا تفریحی فوق‌العاده لذت‌‌بخش و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

کلبه غواصی

کلبه غواصی چابهار

به جرئت می‌توان گفت خلیج چابهار یکی ار بهترین مکان‌های ایران برای غواصی است و در آب زلال این خلیج می‌توانید به‌خوبی طبیعت منحصر‌به‌فرد دنیای زیر آب را تماشا کنید. علاوه بر این غواصی به بهتر شدن عملکرد سیستم گردش خون در بدن است و بهترین تفریح برای افراد ماجراجو محسوب می‌شود. کلوب غواصی چابهار از امکانات بسیار بالایی برخوردار بوده و نظیر آن در کشور وجود ندارد. گردشگران در این کلوب می‌توانند با امنیت کامل و تحت‌نظر مربیان مجرب از غواصی لذت ببرند.  

فرایند آموزش و غواصی ۳ ساعت طول می‌کشد و مدت زمان غواصی که در عمق چهار متری انجام می‌شود، ۲۰ دقیقه است. در ضمن می‌توانید در این کلوب، علاوه بر غواصی از سایر تفریحات دریایی مانند شاتل و بنانا، قایق تفریحی عادی و VIP، اسکی روی آب و عکاسی زیر آب نیز استفاده کنید. البته هزینه استفاده از این تفریحات کمی زیاد است.

  • نشانی: پایین‌تر از هتل لیپار، بلوار ریگی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • بهترین زمان برای غواصی: ۱۵ مهر تا ۱۵ اردیبهشت
  • فاصله از رستوران بام چابهار: با خودرو ۶ دقیقه (۲/۳ کیلومتر)،
  • فاصله از رستوران بلوچ: با خودرو ۱۴ دقیقه (۸/۳ کیلومتر)

پس از لذت بردن از غواصی به‌سمت قلعه تیس یا قلعه پرتغالی‌‌ها، یادگاری از دوران صفویه در چابهار حرکت می‌کنیم

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه تیس

این قلعه در روستای بندری تیس که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد، واقع شده است. مستعمران پرتغالی زمانی که برای تصرف کشورمان به جنوب ایران لشرکشی بودند، چند قلعه نظامی در چابهار، جزیره قشم و جزیره هرمز برای خود بنا کردند. قلعه تیس در یکی از بهترین نقاط استراتژیک این روستا بنا شده و وقتی که وارد آن می‌شوید، به‌معنای واقعی کلمه استراتژیک پی می‌برید؛ زیرا در آن منظره بسیار وسیعی از دریا، روستا و خلیج تیس را مقابل چشمان خود می‌بینید و می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی هم از آن‌ها ثبت کنید.

 در سمتی از قلعه که رو به دریای عمان است، دو ستون وجود دارد که روی از آن مناره‌ای برای دیدبانی ایجاد شده است که وقتی بلای آن می‌ایستید، تسلط کامل روی دریا دارید. در ضمن این مناره همانند یک فانوس دریایی نقش راهنما هم داشته است و دریانوردان با کمک آن به‌سمت چابهار هدایت می‌شده‌اند.

  • نشانی: روستای تیس
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۰ دقیقه (۶/۵ کیلومتر)

پس ازبازدید قلعه تیس به‌سمت باغ گیاه شناسی تیس حرکت کنید که بهشتی کوچک از انواع گل‌ها و گیاهان بومی و غیربومی در روستای تیس است.

باغ گیاه‌شناسی تیس

باغ گیاه شناسی تیس

در باغ گیاه شناسی ۶ هکتاری ۴۰۰۰ گونه متفاوت از گیاهان بومی و غیربومی نگه‌داری می‌شود که در میان آن‌ها صدها گونه نادر از گیاهان نادر، مختص منطقه و حتی گیاهان در معرض خطر انقراض هم وجود دارد. در این باغ که به باغ گیاه‌شناسی چابهار یا باغ ملی چابهار نیز شهرت دارد؛ یک مرکز تحقیقاتی تاسیس شده که در آن بیش از ۸۰ گونه گیاه تکثیر و پرورش داده می‌شود. در ضمن حیواناتی نظیر میمون‌های هندی نیز در این باغ نگه‌داری می‌شوند که بازدید از آن‌ها برای هر فردی می‌تواند جالب باشد

نشانی: روستای طیس، مقابل مسجد جامع تیس

ساعات بازدید: در طول روز (بازدید از این مکان نیازمند هماهنگی قبلی است)

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۸ دقیقه (۵/۲ کیلومتر)

پس از بازدید از این باغ زیبا به‌سمت مسجد جامع تیس در مقابل باغ گیاه‌شناسی حرکت می‌کنیم که تنها با یک دقیقه پیاده‌روی می‌توانید. این مسجد به روایتی دومین مسجد ایران است

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس

معماری مسجد جامع تیس که قدمت آن به ۱۲۵۰ سال می‌ر‌سد، شبیه مساجد هند و پاکستان است و وقتی وارد آن می‌شوید گویی وارد یک گالری هنری با تابلوهای زیبا و پر نقش و نگار شده‌اید. کاشی‌کاری‌های سبز و قرمز مناره‌ها و گنبدها و شیشه‌های رنگین منظم و نامنظم درهای این مسجد، آن را به یک اثر تاریخی زیبا تبدیل کرده است. در مواقعی که نماز در این مسجد برپا می‌شود. مردان بلوچی با لباس‌های محلی سفید با چهره‌ای گشاده از شما استقبال می‌کنند. مسجد تیس یا مسجد طوبی متعلق به اهل سنت است و به همین دلیل یک مناره دارد؛ از همین رو آن را مسجد تک مناره هم می‌نامند.

مسجد جامع تیس

  • نشانی: روستای تاریخی تیس
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۱/۵ کیلومتر)

پس از بازدید از مسجد جامع تیس روز اول اقامت خود در چابهار را با گردش در بازارهای آن و تماشای منظره فوق‌العاده زیبای غروب خورشید در سواحل زیبای چابهار به پایان می‌رسانیم.

بازارهای چابهار

بازار چابهار

بازارهای چابهار در حدواندازه بازارهای سایر مناطق تجاری جنوب کشور مانند کیش و قشم نیستند و کیفیت کالاهای عرضه شده در بازارهای این شهر در مقایسه با اجناس بازارهای مذکور به مراتب کمتر است. در حقیقت بازارهای این شهر بیشتر به جاذبه شبیه هستند تا مراکز تجاری. وجود بازارهای سنتی و مدرن درکنار یکدیگر، بازدید از مغازه‌های عطاری و مغازه‌های عرضه کننده صنایع دستی مانند سوزن‌دوزی، زیورآلات سنتی، حصیر، معرق‌کاری و لباس‌های سنتی و آشنایی و تعامل با مردم خون‌گرم بومی که با لباس‌‌های زیبا و رنگارنگ خود توجه اکثر گردشگران را به خود جلب می‌کنند، همگی باعث می‌شود که گردشگران برای بازدید از بازارهای این شهر ترغیب شوند.

 از بازارهای چابهار می‌توان به مجتمع تجاری صدف، مرکز خرید صالحیار، مجتمع تجاری تیس، مرکز خرید پردیس، بازار ابریشم و بازار سنتی یا دکه بازار که در مرکز شهر قرار دارد و انواع صنایع دستی چابهار و گیاهان دارویی در آن عرضه می‌شود، اشاره کرد.

روز پنجم

در روز پنجم خود از جاذبه‌هایی دیدن می‌کنیم که با دیدن آن‌ها تازه می‌فهمید که چرا چابهار را شهر شگفتی‌ها و عجایب طبیعی می‌نامند.

روز دوم اقامت خود در چابهار را با بازدید از  روستای رمین و تالاب لیپار یا تالاب صورتی آغاز می‌کنیم که تنها چهار نمونه از آن در جهان وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح حرکت به‌سمت این تالاب را آغاز کنید. برای رسیدن به این تالاب باید جاده چابهار-گواتر را که روستای رمین در ابتدای آن واقع شده است، در پیش بگیرید.  پس از طی ۱۲ کیلومتر از این جاده به روستایی به نام رمین می‌رسید که توصیه می‌کنیم مدتی را در این روستا توقف کنید و از اسکله آرام آن لذت ببرید.

روستای رمین

روستای رمین

یکی از جاذبه‌های دیگر روستای لیپار درخت انجیر معابد (لور اول) است که کم‌وبیش در نوار ساحلی جنوب کشور از جمله چابهار دیده می‌شود و عمر آن‌ها معمولا بالای صد سال است. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این درخت این است که شاخه‌های آن به‌جای اینکه بالا برود، به پایین برمی‌گردد و در زمین فرو می‌رود. به همین دلیل تنه آن حالت شاخه‌شاخه و جالبی دارد. عصاره پوست این درخت به‌عنوان دهان‌شویه برای تسکین دندان درد، تقویت لثه و درمان اسهال، اسهال‌خونی، سوزاک و زخم معده مفید است. در ضمن برگ‌ها و شاخه‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسکله رمین

دیدن اسکله رمین و موج شکن‌هایی که با صدف‌های بیشماری فرش شده‌اند، خالی از لطف نیست؛ زیرا هر گردشگری دوست دارد پهلو گرفتن لنج‌ها و قایق‌های ماهیگری و تخلیه ماهی‌های صید شده را در این اسکله آرام از نزدیک ببیند و کمی از صدف‌های زیبای اطراف آن را هم جمع‌آوری کند.

صدف های اسکله رمین

صدف‌های اسکله رمین

نشانی: ۱۲ کیلومتری شرق چابهار

بهترین زمان بازدید: اواخر زمستان و اوایل بهار

مدت زمان بازدید: یک ساعت

تالاب لیپار

تالاب لیپار

جزر و مد قرمز یکی از جاذبه‌ها و پدیده‌های طبیعی و زیبای شهر چابهار است که در تالاب لیپار شاهد اوج زیبایی آن هستیم. وجود تعداد فوق‌العاده زیادی پلانگتون‌های گیاهی به‌همراه مواد آلی و معدنی که از رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج گواتر وارد تالاب می‌شوند، باعث تغییر رنگ آب این تالاب به رنگ صورتی متمایل به قرمز می‌شوند. پدیده جزر و مد قرمز در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به اوج خود می‌‌رسد و در این ماه‌ها شاهد زیباترین شکل تالاب لیپار هستیم.

جالب است بدانید این تالاب در سال ۱۳۶۲ به دست انسان ایجاد شده و در اوایل احداث خود به‌لطف بارندگی فراوان در منطقه توانست موجب سرسبزی مناطق اطراف و جذب پرندگان بومی و مهاجر غیربومی زیادی شود.

تالاب فاصله بسیار کمی با سواحل بکر مکران دارد که به راستی زیبا هستند و حفره‌های منظمی که خرچنگ‌ها در این سواحل ایجاد کرده‌اند، منظره خاص و بی بدیلی را ایجاد کرده‌اند.  

  • نشانی: ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، جاده چابهار به گواتر
  • بهترین زمان بازدید: بهار و اسفند
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۷ دقیقه (۲۲/ ۱ کیلومتر)

پس از بازدید از این دریاچه زیبا به‌سمت کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی حرکت کنیم که تا ده‌ها کیلومتر کنار جاده کشیده شده‌اند. زمانی که وارد منطقه احاطه شده با این کوه‌ها می‌شوید، تصور می‌کنید در حال قدم زدن در مریخ هستید.

کوه‌های مریخی

کوه های مریخی

قطعا همه ما دوست داریم، سفر به فضا و سیاره اسرارآمیز مریخ را تجربه کنیم و دنیای شگفت‌انگیز خارج از سیاره زمین را از نزدیک مشاهده کنیم؛ اما مشکلات و محدودیت‌های متعدد از جمله هزینه زیاد مانع به حقیقت پیوستن این رویا هستند؛ البته باید این مژده را بدهیم که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از چابهار می‌توانید فضایی شبیه به سطح سیاره مریخ را تجربه کنید.

کوه های مریخی

کوه‌های مریخی رشته کوه‌های طوسی رنگ با قدمت ۴ تا ۵ میلیون هستند که تا ده‌ها کیلومتر بر زمین گسترده شده‌اند و ارتفاعشان از ۵ تا ۱۰۰ متر متغیر است. بالا رفتن از این کوه‌ها که در اشکال متفاوتی هم ایجاد شده‌اند، کار دشواری بوده و نیازمند آشنایی با مهارت‌های صخره‌نوردی است. شیارهای ایجاد شده روی این کوه‌ها که باعث خلق اشکال زیبا و منحصر‌به‌فردی شده‌اند، نتیجه هزاران سال فرسایش است. وجود صدف و فسیل جانداران دریایی در این منطقه نشان‌دهنده این است که این منطقه زمانی بخشی از دریای عمان بوده است. زمینی که کوه‌های مریخی روی آن گسترده شده‌اند، فاقد پوشش گیاهی است؛ اما مأمنی برای موجوداتی همچون فلامینگو، عقاب دشتی، حواصیل و تیهو است.

این منطقه سوژه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز برای عکاسی در طبیعت است؛ پس این فرصت را از دست ندهید؛ در ضمن اگر اهل صخره‌نوردی هستید، این منطقه مکانی ایدئال برای انجام این کار و فتح کوه‌های مریخی است. آسمان این منطقه هم در شب جلوه بسیاری زیبایی دارید و اگر علاقه‌مند به تماشای صور فلکی هستید؛ می‌توانید شب را در این منطقه اتراق کنید و منظره‌ای وسیع از آن‌ها را درکنار هم مشاهده کنید.

جاده چابهار به گواتر

یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه جاده‌ چابهار-گواتر است که از کنار این کوه‌ها می‌گذرد؛ زیرا در آن در یک سو منظره کوه‌های مریخی شما را شگفت‌زده می‌کند و در سویی منظره ساحل و دریا شما را به وجد می‌آورد. اگر شانس با شما یار باشد و کمی از آب دریا روی سطح زمین جریان پیدا کند، درکنار کوه‌های خاکستری تالابی خاکستری و در سمت دریا تالابی صورتی رنگ به وجود می‌آید که زیبایی جاده را دوچندان می‌کند.

نشانی: کیلومتر ۴۰ تا ۵۰ جاده چابهار به گواتر

بهترین زمان بازدید: فصل بهار به‌دلیل فقدان پوشش گیاهی و نبود سایه در این منطقه، توصیه می‌کنیم صبح زود یا هنگام غروب خورشید از آن دیدن کنید تا گرمای سوزان آفتاب شما را آزار ندهد.

مدت زمان بازدید: دو ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: ۱۴ دقیقه (۱۵ کیلومتر)

پس از بازدید از کوه‌های مریخی ابتدا به‌سمت روستای بریس حرکت می‌کنیم و پس از آن مسیر را به‌سمت اسکله گواتر ادامه می‌دهیم. فاصله کمپ گردشگری تا روستای بریس در حدود ۲۶ کیلومتر است و برای طی کردن این مسیر تقریبا باید بیست دقیقه رانندگی کنید. توصیه می‌کنیم حتما بازدیدی کوتاهی از سواحل صخره‌ای این روستا داشته باشید. چشم‌انداز دریا و منظره اسکله بریس از این سواحل بی‌نظیر است و اگر قبل از طلوع آفتاب در این سواحل حضور داشته باشد، شاهد منظره‌ای به‌یادماندنی خواهید بود.

سواحل بریس

این سواحل فاصله زیادی با جاده ندارند (۹۵۰ متر) و تقریبا پس از سه یا چهار دقیقه رانندگی می‌توانید به آن‌ها برسید. برای تماشای این سواحل صخره‌ای باید مسیر منتهی به مرزیابی پشت پمپ بنزین را در پیش بگیرید و پس از عبور از مرزبانی سواحل صخره‌ای را پیش روی خود خواهید دید. توصیه می‌کنیم حداقل ۲۰ دقیقه از این منظره زیبا لذت ببرید.

اسکله بریس

اسکله بریس

اسکله گواتر که تقریبا ۴۰ کیلومتر با روستای بریس فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید ۳۷ دقیقه رانندگی کنید، آخرین نقطه جنوب شرقی ایران است و فاصله اندکی تا مرز پاکستان دارد. مردم بومی این منطقه بسیار خون‌گرم هستند و با وجود اینکه فقر بر زندگی آن‌ها سایه افکنده است، با مناعت طبع تمام از شما استقبال کنند و با آغوش باز پذیرای شما هستند. شما تقریبا ساعت ۱ به اسکله گواتر می‌رسید.

متاسفانه در حوالی این اسکله هیچ رستورانی وجود ندارد؛ اما می‌توانید از ماهیگیران آن حوالی ماهی تهیه کنید و خودتان آن را طبخ کنید! البته گاهی اوقات هم بومیان غذاهای محلی خود را در این اسکله می‌فروشند. در ضمن مغازه‌های اغذیه فروشی نیز در اطراف دیده می‌شوند.

ساحل خلیج گواتر

در این اسکله‌ قایق‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از جنگل‌های حرا اطراف خلیج بازدید کنید؛ در ضمن اگر دریا آرام باشد و آدم خوش شانسی هم باشید، ممکن است چند دلفین بازیگوش نیز با جست و خیز کردن از شما استقبال کنند. در صورت تمایل می‌توانید مدتی را نیز در ساحل زیبای خلیج گواتر استراحت کنید. ساحل این منطقه بیشتر از سنگ‌های متخلخل تشکیل شده است و خرجنگ‌های زیادی در آن حوالی پرسه می‌زنند.

جنگل های حرا

مدت زمان بازدید از جنگل‌های حرای خلیج گواتر و توقف در ساحل آن: یک ساعت و نیم

توصیه می‌کنیم از اسکله گواتر به‌سمت روستای باهوکلات حرکت کنید تا از تمساح‌های گاندو دیدن کنید

روستای باهوکلات

روستای باهوکلات

منطقه حفاظت‌شده باهوکلات (گاندو) بکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای استان سیستان و بلوچستان واقع شده که در امتداد مرز بین ایران و پاکستان واقع شده است. روستای باهوکلات که در حاشیه این منطقه حفاظت‌شده واقع شده، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این منطقه است و دلیل آن وجود نوعی تمساح نادر در جهان به نام تمساح گاندو در این روستا است. تمساح گاندو که نام خود را از همین منطقه گرفته است، دارای پوزه‌ای کوتاه‌ نسبت به همنوعان خود است. از دیگر جذابیت‌های این روستا می‌توان به وجود پرندگان شبه‌قاره هند و دهستان موز در آن اشاره کرد.

روستای باهوکلات

  • نشانی: منطقه حفاظت‌شده گاندو
  • بهترین زمان بازدید: بهار و اسفند
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از اسکله گواتر: یک ساعت و ۲۶ دقیقه

روز ششم

در روز ششم نیز از یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار بازدید می‌کنیم که در ادامه متوجه آن خواهید شد

توصیه می‌کنیم ساعت۷ صبح روز ششم به‌سمت بندر انارک حرکت کنید و در مسیر خود توقفی در اسکله تیس و پلاژ ساحلی تیس داشته باشید

اسکله تیس

اسکله تیس

اسکله تیس در داخل محوطه و اراضی منطقه آزاد و اسکله رم ین در ۱۰ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد، تماشای کشتی‌ها و قایق‌های صیادی، صیادان، صید انواع ماهی‌ها و شاه میگو که از محصولات دریایی هستند، برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد.

  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس

اگر اهل شنا هستید، استفاده از پلاژ ساحلی تیس را حتما به شما توصیه می‌کنیم. عمق دریا در محدوده این پلاژ به‌دلیل شیب کم و ملایم ساحل، تا صدها متر پس از ساحل یکسان و کمتر از یک و نیم متر است و سنگ‌های ریز پای شما را آزار نمی‌دهد همچنین در این پلاژ امکانات رفاهی نظیر آلاچیق، دوش، اغذیه‌فروشی و رستوران و امکانات تفریحی مانند قایق‌‌های تفریحی، جت‌اسکی، شاتل، استخر بادی و سرسره آبی نیز فراهم شده است. در ضمن می‌توانید در این ساحل از شتر سواری نیز لذت ببرید.

  • نشانی: ۵ کیلومتری جاده چابهار- کنارک، بعد از جاده ساحلی تیس
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۲/۸ کیلومتر)

پس از آب‌تنی در پلاژ ساحلی تیس به‌سمت بندر کنارک حرکت می‌کنیم. این بندر تقریبا ۴۴/۳ کیلومتر با پلاژ ساحلی فاصله دارد و طی کردن این مسیر ۳۸ دقیقه طول می‌کشد.

بندر کنارک

بندر کنارک شهری با آب و هوایی مرطوب و پر از درختان کنار با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال هستند که میوه‌ای کوچک و شیرین در میان آن‌ها خودنمایی می‌کند. کنارک قطب لنج‌سازی منطقه بوده و بزرگ‌ترین اسکله صیادی منطقه نیز در این شهر جای گرفته است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کوتاهی داشته باشید؛ زیرا دیدن لنج‌های ماهیگیری از نزدیک جذابیت خاص خود را دارد. از سوغات کنارک می‌توان به میوه‌های‌های گرمسیری چیکو، پاپایا (خربزه درختی)، زیتون محلی و انبه اشاره کرد.

بازار کنارک

یکی از جاذبه‌ها بندر کنارک، بازار محلی این شهر است که محلی‌ها به آن لاته بازار می‌گویند. مغازه‌های موجود در دو طرف خیابان این بازار به عرضه لوازم طبیعت‌گردی، کوله‌پشتی و کفش‌های نو و دست‌دوم از معتبرترین برندهای جهان می‌پردازند. در ضمن در این بازار پتو و پارچه نیز با قیمت مناسب عرضه می‌شود.

  • نشانی: کرانه غربی چابهار، ۱۰ کیلومتری فرودگاه چابهار
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

چندین رستوران در اطراف شهرستان کنارک وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به رستوران نقش‌ جهان واقع در خیابان امام یا رستوران سنتی پایگاه با محیطی زیبا و دلنشین یا رستوران حاج رضا واقع در خیابان خاتم‌الانبیاُ اشاره کرد. فاصله زمانی کنارک تا رستوران نقش جهان ۱۲ دقیقه (۶/۳ کیلومتر)، با رستوران سنتی پایگاه سه دقیقه (۱/۵ کیلومتر) و با رستوران حاج رضا ۹ دقیقه (۵/۵ کیلومتر) است.

بعد از صرف ناهار به طرف اسکله کنارک و از آنجا به طرف چشمه گل افشان حرکت کنید. این دو مکان ۸۶/۲ کیلومتر با هم فاصله دارند و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۸ دقیقه طول می‌کشد.

چشمه گل افشان

چشمه گل افشان بندر تنگ

این چشمه یکی دیگر از پدیده‌های شگفت انگیز اطراف چابهار است. چشمه گل فشان چابهار بر فراز کوهی آتشفشانی به ارتفاع ۱۰۰ متر قرار دارد که از دهانه آن به‌جای مواد مذاب، گل سرد خارج می‌شود. قطر این چشمه کمتر از یک متر و عمق آن در حدود نیم متر است که تقریبا هر چند ثانیه یک بار حبابی بزرگ از گل از دل آن خارج شود و صدایی شبیه به شلیک تفنگ ایجاد می‌کند. در ضمن همراه‌با گل‌ها گازی از زمین خارج می‌شود که قابل اشتعال است. دو کوه دیگر مشابه این کوه نیز در نزدیکی آن وجود دارند که زمانی از دل آن‌ها هم گل خارج می‌شده است؛ اما اکنون غیرفعال هستند.

چشمه گل افشان

در اطراف این کوه تا فاصله‌ای نزدیک به ۲۰۰ متر چاله‌ای به عمق ۲ متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید از آن عبور کنید. در کل برای رسیدن به بالای کوه باید مسافتی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کنید. در کشور جمهوری آذربایجان و برخی از کشورهای آمریکای مرکزی نیز نظیر این کوه آتشفشانی وجود دارد. 

از گل این چشمه برای گل درمانی و درمان بیماری‌های پوستی، درمان درد کمر، دردهای مفصلی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اطراف این چشمه امکانات رفاهی نظیر سرویس بهداشتی، مخازن آب، اقامتگاه‌های دارای سایبان و فروشگاه‌های اغذیه فروشی نیز  ایجاد شده است.

  • نشانی: بندر تنگ، ۲۰ کیلومتری شهرستان کهیر
  • بهترین زمان بازدید: بهار و پاییز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

می‌توانید پس از بازدید از این جاذبه شگفت‌انگیز به‌سمت روستای درک حرکت می‌کنید که وقتی وارد آن می‌شوید، مجاورت دریا و کویر شما را شگفت‌زده می‌کند؛ اما توصیه می‌کنیم روز هفتم از این روستا بازدید کنید تا فرصت کافی برای بازدید از آن را داشته باشید. فاصله چشمه گل افشان تا چابهار ۱۱۰ کیلومتر است و بازگشت به چابهار یک ساعت و ۲۸ دقیقه طول می‌کشد

طبق برنامه تقریبا باید ساعت ۱۶:۱۵ به چابهار برسید. می‌توانید پس از رسیدن به چابهار از تفرجگاه ساحلی دریا بزرگ بازدید کنید تا جلوه‌ای زیبا از جدال آب و صخره را ببینید.

تفرجگاه دریا بزرگ

تفرجگاه دریا بز

گردشگاه ساحلی دریا بزرگ چابهار

ساحل تفرجگاه دریا بزرگ یکی از پر طرفدارترین سواحل چابهار در میان بومیان و گردشگران است. برخورد آب با این ساحل صخره‌ای که گاهی موجب پرتاب آب به بالا تا ارتفاع ۵ متر می‌شود، منظره حیرت‌انگیزی خلق می‌کند که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. وجود لاک‌پشت و خرچنگ‌ها در این تفرجگاه نیز بر زیبایی آن افزوده‌ است. در برخی از نقاط ساحل صخره‌ها با خزه‌ها فرش شده‌اند که جلوه بی‌بدیلی از طبیعت منحصر‌به‌فرد چابهار است. در ضمن در این تفرجگاه امکاناتی نظیر آلاچیق ایجاد شده و از غذای رستوران آن هم می‌توانید لذت ببرید. توصیه می‌کنیم غروب زیبای خورشید را نیز از ساحل صخره ای چابهار تماشا کنید تا صحنه‌ای فراموش‌نشدنی تا ابد در ذهن شما نقش ببند

  • نشانی: جاده چابهار-رمین، امتداد خیابان کارگر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم

می‌توانید پس از تماشای غروب خورشید، سری هم به قدمگاه خضر نبی بزنید که نزد مردم چابهار از احترام ویژه‌ای برخوردار است در این زیارتگاه مقبره‌ای وجود ندارد؛ زیرا بومیان معتقدند که این پیامبر هنوز هم زنده است و از لنج‌ها و کشتی‌ها در دریا مراقبت می‌کند. زنان منطقه هر جمعه با پای پیاده به این زیارتگاه رفته و برای برآورده شدن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و خرما خیرات می‌کنند و حتی گاهی اوقات گوسفند قربانی می‌کنند؛ دریانوردان نیز پس از پایان سفر خود و رسیدن به ساحل، به این زیارتگاه رفته و شمع روشن می‌کنند و این کار به‌منزله تشکر از حضرت خضر است.

قدگاه خضر نبی

  • نشانی: جنوب غربی چابهار، منطقه سبوزه
  • ساعات بازدید: شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه تا یک ساعت

روز هفتم

در آخرین روز سفر خود قصد داریم به روستایی سفر کنیم که در آن دریا و کویر درکنار هم بر بستر زمین گسترده شده‌اند. وقتی کسی به شما می‌گوید برو به دَرَک واقعا ناراحت می‌شوید. ما هم به شما توصیه می‌کنیم در آخرین روز خود به درک بروید! البته این بار وقتی به درک می‌روید نه‌تنها ناراحت نمی‌شوید، بلکه حتی به سلامت چشمان خود هم شک کنید.

روستای درک

روستای درک

در ساحل درک در یک سوی خود دریا را می‌بینیم و در سوی دیگر شاهد عظمت کویر هستیم! روستای درک مجموعه‌ای بی‌همتا از شگفتی‌ها است که تصور آن‌ها حتی برای خالقان افسانه‌ها نیز غیرممکن است. در درک می‌توانید در میان ماسه‌های گرم و ساحل بنشینید و در حالی که جسم خود را بی پروا در اختیار پرتوهای درخشان قرار داده‌اید، هم از آبی بی‌کران دریا لذت ببرید و هم محو زیبایی نخل‌های قدبرافراشته درکنار سواحل باشید که با خنکای سایه خود به گرمی از گردشگران استقبال می‌کنند.

هم زیستی دریا، کویر و نخلستان درکنار یکدیگر منظره‌ای فراواقعی خلق کرده که ساعت‌ها شما را به حیرت وا می‌دارد. وجود مرجان‌ها در ساحل این روستا از دیگر مواهب الهی است که ارمغان آن‌ها برای گردشگران آبی زلال و شفاف است و ماهی‌های تزیینی زیبا نیز شیفته آن‌ها . در هیچ کجای دیگر ایران نمی‌توان مکانی را پیدا کرد که در آن چهار نوع ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی پذیرای مسافران باشند. یکی دیگر از عجایب روستا وجود آب شیرین در چند قدمی دریا است که نتیجه آن آبادی روستا و رویش نخل‌های متعدد است. خنکای نسیمی که از سمت دریا به‌سمت ساحل می‌رود، در برخی از  ایام سال هوایی بهاری برای روستا به ارمغان می‌آورد.

روستای درک

کمی آن سوتر از ساحل می‌توانید خود را در میان ماسه‌های گرم و نرم همچون پر قو رها کنید تا غرق در شادی و لذت و آرامش شوید؛ تجربه‌ای که به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست دهید؛ در ضمن این ماسه‌ها شفابخش بوده و درمانی برای درد پا و کمر و دردهای استخوانی هستند. 

توصیه می‌کنیم تا غروب در این بهشت رویایی بمانید؛ زیرا در هیچ کجای دیگران نمی‌توانید غروب کویر و دریا را که هر دو جلوه‌ای وصف‌ناشدنی از طبیعت هستند، درکنار هم ببینید و تصاویر زیبایی از این منظره تکرار نشدنی ثبت کنید.

روستای درک

فراموش نکنید که درک روستایی محروم است و به‌جز مغازه‌‌های کوچکی که در آن‌ها تنها اقلام خوراکی آن هم به‌صورت محدود عرضه می‌شود؛ امکانات دیگری وجود ندارد؛ پس قبل از حرکت به‌سمت روستا تمام اقلام مورد نیاز خود را به‌همراه داشته باشید.

این روستا ۱۸۶ کیلومتر با چابهار فاصله دارد و طی کردن تقریبا ۲ ساعت و سی دقیقه طول می‌کشد. برای رسیدن به این روستا ابتدا باید به‌سمت کنارک و سپس به‌سمت روستای زرآباد حرکت کنید؛ البته مسیر دسترسی به این روستا کمی ناهموار است و تابوهای راهنمای زیادی نیز در آن نصب نشده است؛ بنابراین برای یافتن مسیر درست حتما باید از راهنمایی‌های بومیان منطقه نیز کمک بگیرید.

  • نشانی: شهرستان کنارک، بخش زرآباد، آبادی کنارک
  • مدت زمان بازدید: توصیه می‌کنیم یک روز کامل در روستا بمانید
  • بهترین زمان بازدید: اواخر پاییز تا اواسط بهار (زمستان بهترین فصل برای سفر به این روستا است)

مطالب مرتبط:

دیدگاه