تورنتو، میزبان میراث شرلوک هولمز

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
تورنتو، میزبان میراث شرلوک هولمز

یکی از نخستین مجموعه‌های موجود از کتاب‌های شرلوک هولمز به دور از انگلستان و در کتابخانه کانادا پنهان شده است.

برای پیدا کردن یکی از نخستین مجموعه‌های شرلوک هولمز به‌همراه کتابخانه‌ای که زندگی و کار آرتور کانن دویل (Arthur Conan Doyle)، نویسنده سری کتاب‌های شرلوک هولمز و داستان کارآگاه مرموز را تحت تاثیر قرار دادند، نیاز به کارآگاهی زیرک دارد. اتاق آرتور کانن دویل در طبقه دوم کتابخانه مرجع تورنتو، یکی از رازهای مگوی شهر است.

مجموعه شرلوک هولمز در تورنتو

برای کسانی که به این داستان علاقه داشتند، تلاش برای دیدن این مکان، ارزشش را دارد. این مجموعه با استفاده از المان‌هایی از جمله صندلی‌های دوران ویکتوریا، فرش ایرانی، قفسه‌های چوبی از کف تا سقف و وسایل پراکنده در اطراف دارد، همانند آپارتمان آقای کارآگاه شرلوک هولمز، در لندن شده است.

اتاق پر از مجسمه‌های نیم‌تنه، مجسمه‌های بزرگ، عروسک‌ها، نقاشی و پوسترهای مربوط به شرلوک هولمز، پیپ‌های مرشام، کلاه‌های مخصوص کارآگاه بزرگ انگلیسی و شطرنجی به‌شکل شخصیت‌های شرلوک هولمز مانند خودش و دکتر واتسون است. البته المان کلاه و پیپ مرشام در داستان وجود ندارد و توسط بازیگر فیلم‌های شرلوک هولمز به شخصیتی که مردم از او دارند، اضافه شده است.

مجموعه شرلوک هولمز در تورنتو

این کلکسیون شامل کتاب‌ها، داستان‌ها و مقاله‌های آرتور کانن دویل در مورد جرائم حقیقی، مذهبیان، تاریخ و مسائل مهم زمان خودش است. او در ژانرهای مختلف کتاب نوشته است، اما شخصیت مهم و سرشناس که به‌وسیله آن به همه معرفی شد، شرلوک هولمز است که باعث شده دیگر شخصیت‌ها و داستان‌ها در سایه باشند. این مجموعه شامل نسخه‌های خاصی از داستان شرلوک هولمز است، از جمله مجلاتی که برای اولین بار داستان را چاپ کردند، نسخه‌های اول چاپ شده و حتی نسخه‌های نمایشنامه‌ای که برای صحنه تنظیم شده‌اند.

مجموعه شرلوک هولمز در تورنتو

همچنین در این مجموعه داستان‌های الهام گرفته از شخصیت شرلوک هولمز و نوشته‌های آرتور کانن دویل نیز گردآوری شده است. از جمله این کتاب‌ها، داستان فن، اثر مارک تواین است. همچنین در قسمت دیگری، نظرات، انتقادات و مطالعاتی که روی داستان شرلوک هولمز صورت گرفته، جمع‌آوری و به نمایش درآمده است.

مجموعه شرلوک هولمز در تورنتو

این کلکسیون در سال ۱۹۶۹ با خرید ۱۵۰ نسخه کتاب از مجموعه‌دار معروف کانادایی آرتور بالی افتتاح شد. با گذشت زمان، به کمک عواید به دست آمده از بازدیدها و همچنین مساعدت‌های مردمی، به محل مناسب که طبقه دوم کتابخانه مرجع تورنتو است، منتقل شد و تاکنون در همان جا قرار دارد.

مجموعه شرلوک هولمز در تورنتو

با وجود کمیاب بودن کتاب‌های این مجموعه، مردم می‌توانند نسخه‌ها را به دست گرفته و مطالعه کنند. این باعث شده است که این مجموعه، مکانی بی‌نظیر برای کتاب دوستان و عاشقان کارآگاه باشد.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه