۱۱ سفر ریلی بی نظیر در آمریکا و کانادا

فرید دالایی
فرید دالایی سه شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰

سفرهای ریلی یا سفر با قطار یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرها است، البته به شرطی که با روحیات شما سازگار باشد. اینگونه سفرها اگر در منظره‌ای خوش آب‌وهوا و زیبا باشد هرگز طولانی بودن سفر را احساس نمی‌کنید. اما این خطوط زیبا را کجا می توان یافت؟

در تمام نقاط دنیا سفر با قطار یک مسئله عادی است. اگر قصد سفر به اروپا را داشته باشید شانس این را دارید تا قطارهای راه‌آهن Eurail را تجربه کنید و مسیرهایشان را ببینید. مسیر راه‌آهن سراسری سیبری نه تنها یک مسیر محبوب و قدیمی برای مسافران ماجراجو است بلکه راه ارتباطی بومی‌ها برای رفتن از نقطه A به نقطه B است. مسافرت ریلی در چین فوق‌العاده‌ترین راه برای گشتن تمام کشور است. اما نظر مسافران درباره سفرهای ریلی آمریکا و کانادا چیست؟ خود من تا به حال سوار قطار آمریکای شمالی نشده‌ام پس از شما می پرسم: بهترین قطارهای ایالات و کانادا کدام هستند؟ پاسخ‌هایی که دریافت کردم ایده‌های جدیدی برای سفر بعدی به آمریکای شمالی به من داد.

آمریکا

پیش از بررسی مسیرهای آمریکا، یک سایت مفید را به شما معرفی می‌کنم که برای مسائلی چون تهیه بلیت از آژانس‌ها، داشتن یک معامله خوب، نحوه بستن چمدان و اینکه چه نوع صندلی را رزرو کنید به شما پیشنهاداتی می‌دهند. برای مثال:

• اگر آژانسی درآنچه به دنبالش هستید به شما کمک زیادی نکرد گوشی را بردارید و دوباره امتحان کنید. احتمالا یا با کسی صحبت کرده‌اید که اطلاعات کافی نداشته یا آن روز بی‌حوصله بوده است. یا اینکه کسی تماس گرفته و بلیتش را کنسل کرده است.
  • اگر به عنوان یک زوج سفر می‌کنید از قیمت اتوبوس‌های مختلف آگاه شوید شاید اتوبوس‌های راحت‌تر هم قیمت اتوبوس‌هایی با امکانات کمتر باشند.

۱- راه‌آهن Empire Builder

راه آهن Empire Builder

نظرات:

• من همراه با یک گروه موسیقی به یک تور مسافرتی رفته بودیم. آلات موسیقی را نیز با خود برده بودیم و برای مسافران اجرا می‌کردیم. صدای قطار در آن دو روز الهام‌بخش من برای ساختن یک موسیقی به نام West Williston شد. این آهنگ دقیقا براساس ریتم بالا رفتن یا پایین آمدن سرعت قطار در هر ایستگاه بود. همچنین نشستن و خیره شدن به منظره درحال عبور، خط آهن Emoire Builder را به یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین مسیرهای منطقه تبدیل کرده است.
  • فرقی نمی‌کند چه مسیری را انتخاب می‌کنید، کابین‌های کوچک را انتخاب نکنید چون واقعا کوچک هستند.

۲- راه‌آهن California Zephyr

راه آهن California Zephyr

• مسیر: شیکاگو به سان فرانسیسکو
  • آنچه در این مسیر می‌بینید: رشته‌کوه‌های راکی، مسیر Great Divide، بیشمار پیچ‌وخم و ۲۹ تونل، جنگل ملی رزولت، تونل ۹ کیلومتری Moffat که در ارتفاع ۲.۷۴۳۲ کیلومتری از سطح دریا قرار دارد، دره‌های Gore , Glenwood، رودخانه کلورادو، دره Ruby، تخت‌تپه Grand، سالت لیک سیتی (مرکز ایالت یوتا)، بیابان نوادا، رشته‌کوه نوادا و مسیر دونر (Donner) در کنار رودخانه کالی (Cali).

نظرات:

• از لحاظ مناظر زیبا بهتر از Zephyr پیدا نمی‌کنید، فقط حواستان باشد ساعت را طوری انتخاب کنید که در روشنای روز از کوه‌های راکی عبور کنید.

۳- راه‌آهن Lake Shore Limited

راه آهن Lake Shore Limited

نظرات:

• برای بالا یا پایین رفتن از رودخانه، قطار Lake Shore Limited جزو بهترین‌ها نیست زیرا پر از خانواده‌ها و مسافران خسته‌ای است که همگی خسته و در گوشه‌ای بی‌پروا دراز کشیده‌اند. بهترین ساعات سفر صبح است بخصوص به سمت جنوب که قطار شلوغ نیست و مسافران همگی از کارمندان ایالت هستند.

۴- راه‌آهن Adirondack

راه آهن Adirondack

• مسیر: نیویورک به مونترآل، کانادا
  • آنچه در این مسیر می‌بینید: دره و رودخانه The Pallisades and the Hudson، قلعه Bannerman، آکادمی نظامی ایالت متحده و ۸۰ کیلومتر از دریاچه Champlain و چند ماهیگیر اگر زمستان باشد.

۵- راه‌آهن Sunset Limited

راه آهن Sunset Limited

نظرات:

• شهرت این خط بخاطر عبور قطار از فاصله ۳ متری دیوار بین مکزیک و آمریکا در ال پاسو، مکزیک است. من این خط و مسیر را به این دلیل انتخاب کردم که بی‌نظیرترین مسیر از West Coast به نیواورلئان بود و هزینه آن با هزینه سفر هوایی یکسان بود، هرچند با قطار دو روز و با هواپیما ۴ ساعت فاصله است.
  • این مسیر دید واقعی‌تری از کشور ما به مسافران می‌دهد.

۶- راه‌آهن Alaska Railroad

قطار Alaska Railroad

• مسیر: چندین مسیر بین سووارد (شهر در ایالت آلاسکا) و فربنکس (یکی از شهرهای ایالت آلاسکا).

نظرات:

• واقعا عجیب است که مقصد هیچ مسیر ریلی به اندازه Alaska Railroad پر از منظره‌های زیبا و بی‌نظیر نیست. قطار از سووارد از ساحل Pacific به فربنکس در قسمت مرکزی آلاسکا حرکت می‌کند و مقصد‌های بین‌راهی چون شهرهای انکوریج، تالکیتنا و پارک ملی دنالی را پشت سر می‌گذارد. مناظر این مسیر از ساحل گرفته تا کوهستان بسیار چشم‌نواز هستند. حیات وحشی که از پنجره قطار هنگام عبور از دره رودخانه‌ها و مسیر ‌Broad در کوه‌های آلاسکا مشاهده می‌کنید، نظیرش را در هیچ جای دیگر نمی‌بینید. خود من گوزن شمالی، گوسفند دال، موس، نهنگ سفید، خرس، نهنگ قاتل، عقاب سرسفید و بسیاری موجودات کوچک دیگر را دیدم.

۷- راه‌آهن White Pass Summit Excursion

قطار White Pass Summit Excursion

• مسیر: مسیر ۶۴ کیلومتری رفت و برگشت اسکگوی، آلاسکا
  • آنچه در این مسیر می‌بینید: آبشار بریدال ویل، اردوگاه Inspirational Point، منطقه Dead Horse Gluch و خیلی کوهستان‌ها، یخچال‌های طبیعی و آبشارها.

نظرات:

• هیچ غذایی در قطار وجود ندارد پس در صورت لزوم چند ساندویچ همراه خود داشته باشید. درعوض هروقت که بخواهید به شما بطری آب می‌دهند. شما می‌توانید طی حرکت از جای خود بلند شوید و کوپه‌های جلویی یا عقبی بروید و زوج‌ها می‌توانند برای گرفتن عکس‌های زیبا در قسمت بین کوپه‌ها که پنجره ای نیست بایستند. اگر مقدور بود در سمت چپ قطار بنشینید. مهم نیست که کجا می‌نشینید، می‌توانید هر دو طرف را مشاهده کنید اما اگر در سمت چپ باشید منظره بهتری از کوهستان را می بینید. همچنین لازم به ذکر است که اگر در فصل زمستان مسافرت می‌کنید با خود لباس کافی همراه و به تن داشته باشید زیرا درون قطار خیلی گرم نیست.

کانادا

قطار کانادا

با توجه به وسعت این کشور تعجبی ندارد که مردم هواپیما را به قطار ترجیح دهند، اما سفر با قطار تجربه‌ای است که می‌خواهم برای یک بار در زندگی هم که شده تجربه‌اش کنم.

۸- راه‌آهن The Canadian

قطار The Canadian

• مسیر: تورنتو به ونکوور
  • آنچه در این مسیر می بینید: جنگل‌های Boreal، رودخانه Great Rivers، چمنزارهای بسیار وسیع و کوه‌های راکی.

نظرات:

• ما ۷ روز را در کوه‌های راکی و زمین‌های مسطح گذراندیم و شهرها و مغازه‌هایی را دیدیم که اگر با قطار سفر نمی‌کردیم هرگز آن‌ها را نمی‌دیدیم.من از خاله‌ام که در حال عبور از کو‌های پوشیده از برف راکی بود عکس گرفتم درحالی که از منظره مانند بچه‌ها بسیار ذوق کرده بود.ما بهترین کار را کردیم که از تورنتو به ونکوور رفتیم. چرا؟ طبق قانون، مسیر شرق به غرب نسبت به مسیر غرب به شرق ارجحیت دارد که این بدان معنا است که قطار می‌تواند توقف کند و چون ما وقت کافی داشتیم توانستم مکان‌های دیگر را هم ببینیم.

۹- راه‌آهن The Ocean

قطار The Océan

• مسیر: مونترآل به هلیفکس
  • آنچه در این مسیر می بینید:  این قطار یک قطار شبانه است که مونترال را ساعت ۱۸:۳۰ ترک می‌کند پس آنچه منتظر شما است غروب خورشید بر سر مزرعه‌های ساحل جنوبی رودخانه St. Lawrence و دره Matapedia است. زمانی هم که بیدار شوید خلیج Chaleur را می‌بینید.

نظرات:

• این سفر عالی بود. صبح چشمانم را که باز کردم درختان کاج و دریاچه فیروزه‌ای را دیدم که هنگام طلوع از کنار پنجره قطار سر می‌خوردند، و این تجربه‌ای بی‌نهایت زیبا و عالی بود.

۱۰- راه‌آهن The Rocky Mountaineer

قطار The Rocky Mountaineer

• مسیر: ونکوور به جاسپر، یا ونکوور به کالگاری
  • آنچه در این مسیر می بینید: رودخانه‌ها، کوهستان‌های بسیار بزرگ و احتمالا گله‌های بزرگ گوسفند بزرگ‌شاخ و خرس.

نظرات:

• از شهر کمپلوس، منظره‌ها خیلی زود تغییر کردند و کوه‌های پوشیده از درخت ظاهر شدند. هرچه جلوتر می‌رفتیم کوه‌ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شدند. از قطار منظره‌های بسیار بسیار زیبا و چشم نوازی را می‌دیدیم. انگار آن رشته‌کوه‌ها تا ابد ادامه داشتند.

۱۱- راه‌آهن Whistler Sea- To- Sky Climb

قطار Whistler Sea- To- Sky Climb

• مسیر: ونکوور به ویستلر
  • آنچه در این مسیر می بینید: دریاراه Howe Sound، دره Cheakamuts، عبور از یک پل سه‌پایه، و کوهستان Tantalus.

نظرات:

• زمانی که به ایستگاه قطار رسیدیم خیلی سریع سوار کوپه خود شدیم و با قهوه، چای و آب‌میوه از ما پذیرایی کردند. زمانی که قطار شروع به حرکت کرد یک بسته صبحانه شامل یک ساندویچ تازه و میوه به ما داده شد. سرویس‌دهی قطار ما و مناظر پیش رویمان بسیار عالی بودند. یک کوپه روباز وجود دارد که می‌توانید در آن عکس بی‌اندازید و احساس شادابی و دور بودن از جاده‌ها را تجربه کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای از سفر ریلی چه در آمریکا، کانادا یا هر شهر و کشور دیگری دارید آن را با ما درمیان بگذارید.