تصمیم ونیز مبنی بر جداسازی گردشگران از مردم محلی

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
تصمیم ونیز مبنی بر جداسازی گردشگران از مردم محلی

 کارشناسان معتقد هستند که ونیز بیشتر از تحمل خود (حدود ۳۰ میلیون بازدیدکننده در سال) گردشگر دارد و باید هرچه زودتر فکری برای حل این مشکل اندیشید.

ونیز طرح جدیدی برای حل مشکل افزایش بیش از حد بازدیدکنندگان اندیشیده است: تفکیک مردم محلی و گردشگران. ازدحام بیش از حد بازدیدکنندگان فشارهای زیادی را بر زیرساخت‌های ونیز وارد کرده است.

این شهر ایتالیایی که یکی از بزرگ‌ترین تعطیلات آخر هفته‌ی خود را پیش رو دارد، اقدامات جدیدی را برای محدود کردن بازدید کنندگان و دور کردن ماشین‌ها از این شهر اتخاذ کرده‌اند.

این طرح، آخرین گام ونیز برای مدیریت جمعیت زیاد گردشگران است که در سال‌های اخیر باعث مطرح شدن تقاضاهایی مبنی بر ممنوعیت ورود کشتی‌های کروز و محدود کردن تعداد بازدید کنندگان شده است.

ازدحام گردشگران در ونیز

تصمیم بزرگ: موضوع محافظت از ونیز در ماه ژوئیه در کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

لوئیجی بروگنارو، شهردار ونیز، می‌گوید که به خاطر جمعیت زیادی که انتظار می‌رود از ۲۸ آوریل تا ۱ ماه مه به خاطر تعطیلات اول ماه مه وارد این شهر شوند، اقداماتی فوری برای تضمین معاش، ایمنی و امنیت عمومی اتخاذ خواهند شد.

بر اساس یک بیانیه‌ی رسمی، قوانین موقتی برای مدیریت ترافیک آبی و عابر پیاده در حال تصویب هستند که گردشگران را از مردم محلی دور نگه می‌دارد.

راهنمایی گردشگران به مسیرهای دیگر

ازدحام گردشگران در ونیز

جمعیت بیش از حد گردشگران در گراند کانال در کارناوال ونیز در فوریه ۲۰۱۷

بروگنارو این‌گونه توضیح می‌دهد که:

همه‌ی گردشگران می‌دانند که در صورتی مقدم‌شان به این شهر با روی خوش پذیرفته می‌شود که به آن احترام بگذارند و در عین حال، حفاظت از ونیز را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

محدودیت‌هایی که به تازگی اعمال شده‌اند عبارت هستند از:

  • انتقال گردشگران به بعضی از جاذبه‌های گردشگری محبوب مانند «پیازا ناوونا».
  • ورود به بعضی از مناطق فقط برای ساکنان و آن دسته از بازدیدکنندگانی که به صورت روتین از شهر بازدید می‌کنند و دارای کارت «Venezia Unica» هستند، مجاز است.
  • گردشگرانی که از طریق آب وارد این شهر می‌شوند، حق پیاده شدن از کشتی را در توقف‌های معمول کشتی در «ریوا دلی اسکیاوونه» ندارند و به جای آن، به سمت تاسیسات ویژه‌ای هدایت می‌شوند که در «Fondamente Nuove» بنا شده‌اند.
  • کسانی که از طریق جاده و با ماشین وارد شهر می‌شوند، در صورتی که فضایی در یکی از پارکینگ‌های شهر رزرو نکرده باشند، باید دور بزنند و از شهر خارج بشوند.

ازدحام گردشگران در ونیز

پل‌های ونیز به خاطر ازدحام گردشگران مسدود شده‌اند.

سایت میراث جهانی یونسکو طی چند سال گذشته هجوم بازدیدکنندگان خود را تحت نظارت داشته است. در سال ۲۰۱۵، آندره کاراندینی، رئیس صندوق محیط زیست ایتالیا، اعلام کرد که «گردشگری، تاثیرات منفی روی ونیز گذاشته است».

او گفت:

ونیز اکنون ۵۰٬۰۰۰ ساکن دارد – یک سوم ساکنین شهر در قرن هجدهم – و در عین حال، پذیرای ۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۳۰ میلیون) گردشگر سالانه است.

کمپین‌هایی مانند "#EnjoyRespectVenezia" تلاش می‌کنند تا گردشگری پایدار را در شهر را ترویج کنند، اما متاسفانه کانال‌های زیبای ونیز و ساختمان‌های زیبای آن هنوز هم خیلی شلوغ هستند.

بروگنارو، قوانین مربوط به تعطیلات روز اول ماه مه را به عنوان «آزمایش سیستم مدیریت گردشگری جدید» می‌نامد که می‌تواند به این معنی باشد که این گونه اقدامات در آخر هفته‌های شلوغ تابستانی ونیز تبدیل به یک هنجار و کار عادی می‌شود.

جاناتان کیتس، رئیس بنیاد خیریه‌ی بریتانیایی ونیز در خطر می‌گوید:

اجرای این برنامه برای مدیریت گردشگری، اعمال مالیات بیشتر بر گردشگران، اعطای مجوز‌های مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک و به نفع مسکن ارزان قیمت لازم است: باید ساکنان بومی ونیز در این شهر گام بردارند، کودکانش در پارک‌ها بازی کنند، میانسالانش روی نیمکت‌های پارک‌هایش بنشینند – این همان شهر ایده‌آل ایتالیایی است که ما می‌شناسیم.

شهری گران برای زندگی

ازدحام گردشگر در ونیز

النا اسکارا، مدیر یک هتل در ونیز، می‌گوید:

زندگی در ونیز هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، قصابی‌ها، نانوایی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در حال تعطیل شدن هستند تا فضا را برای فروشگاه‌های سوغاتی باز کنند و به همین دلیل، ونیز هر روز گران‌تر و گران‌تر می‌شود.

همچنین نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد که افزایش تعداد خانه‌های Airbnb باعث می‌شود که مردم محلی از شهر بروند و شهر تبدیل به یک موزه بشود.

اعتراض به کشتی‌های کروز

مردم در ماه نوامبر ۲۰۱۶ در اعتراض به افزایش تعداد گردشگران در ونیز، چمدان‌ها و نشانه‌هایی را در دست نگه داشته‌اند. این نخستین تظاهرات ونیزی‌هایی که نگران تعداد زیاد گردشگران این شهر هستند، نبود.

اعتراض به گردشگری ونیز

مردم محلی معتقدند که کشتی‌های کروز و مسافران‌شان کانال‌ها و شهر را نابود کرده‌اند. این عکس از اعتراضات سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده است. معترضان از یک قایق برای جلوگیری از ورود کشتی کروز به کانال «Giudecca» استفاده کرده‌اند.

ازدحام گردشگر در ونیز

در سال ۲۰۱۵، نتیجه‌ی رای گیری عمومی در سطح جزیره مبنی بر ممنوعیت ورود هر گونه کشتی کروز از طریق کانال خوش منظره‌ی «Guidecca» به داخل ونیز توسط دادگاه اداری منطقه‌ای لغو شد. این اتفاق تنها سه ماه پس از تصویب این قانون رخ داد.

اقدامات پیشنهادی 

اعتراض به گردشگران در ونیز

کریستیانو فورتونا، مدیر کل هتل L'Orologio در گراند کانال، معتقد است که راه موثر برای کنترل گردشگری آن است که بازدید کنندگان را تشویق کنیم به جای آن‌که فقط در تعطیلات آخر هفته به این‌جا بیایند، روزهای اواسط هفته را امتحان کنند، مخصوصا زمانی که شلوغی جمعیت بیش از حد آزاردهنده است.

یکی از راهکارهایی که لوئیجی بروگنارو، شهردار شهر ونیز، پیشنهاد داد نیز این بود که گردشگران را از مناطقی مثل «ریوا دهلی شویاوونی» – ساحل تاریخی که گردشگران خارجی ونیز تا قبل از تاسیس پل راه آهن در سال ۱۸۴۶ به آن وارد می‌شدند – که گردشگران زیادی دارد، دور نگه می‌دارد.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه