گردشگری پزشکی؛ گرایش نوظهور گردشگری در هند

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۵
گردشگری پزشکی؛ گرایش نوظهور گردشگری در هند

هند دیگر یک مقصد برای صرفه جویی در هزینه‌ها نیست، بلکه انتخابی برای کسانی است که به دنبال درمان بیماری‌های خود هستند.

روزهایی که هندی‌ها، درمان بیماری‌های خود را در کشورهای دیگر می‌جستند، دیگر به سر آمده است. در حقیقت، اکنون همه چیز وارونه شده است و این کشورهای دیگر هستند که به هند می‌آیند. هند تبدیل به پرطرفدارترین مکان در چشم انداز گردشگری پزشکی شده است.

حق دارید که از خودتان بپرسید چرا این اتفاق افتاده است. خوب، جواب این سوال، نه تنها بهره‌گیری از خدمات بهداشتی جهانی و مقرون به صرفه در کشور است، بلکه استفاده از مزیت‌های فعالیت‌هایی مثل یوگا و آیورودا (Ayurveda) که ورزش‌های بومی هند هستند، هم مزید بر علت شده است. 

طبیعت عجیب و غریب هند، عامل دیگری برای جذب گردشگر است. بسیاری از مسافران، می‌خواهند مسافرت پزشکی خود را با یک تجربه‌ی معنوی ترکیب کنند که این ترکیب در ذهن خیلی‌ها، مترادف با هند است. آن‌ها نه تنها از تماشای اماکن و منظره‌هایی که زمانی فقط شرح آن‌ها را شنیده بودند لذت می‌برند و سرشار از حس خوب می‌شوند، بلکه از این موضوع که هند در صنعت پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است هم بهره خواهند برد.

تخمین زده شده است که هر سال، بیش از نیم میلیون بازدیدکننده برای درمان به هند می‌آیند. بيماران در این کشور می‌توانند از انواع مختلف مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی در رشته‌های مختلف پزشکی - از كارديولوژی گرفته تا مراقبت از چشم و تا تعویض مفصل ران - استفاده کنند. یکی از این بخش‌ها، کاشت مو است. کاشت مو به سرعت تبدیل به یکی از دلایل گردشگران برای بازدید از هند شده است.

دکتر سوناوین، جراح تراکاشت مو، با مدرک PG در تریکولوژی، و مدیر عامل «شرکت پیوند موی بلوم» (Bloom)، معتقد است که آینده‌ی پزشکی در هند، آینده‌ای امیدوارکننده است که از پتانسیل بالایی برخوردار است. او می‌گوید:

بیشتر کسانی که در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند متوجه مزیت‌های مراقبت‌های بهداشتی هند شده‌اند. بخش کاشت و پیوند مو نیز در حال رشد است. تعداد بیمارانی که در این شاخه درمان کرده‌ام، هر سال، رشد معنی‌داری را شاهد است.

در واقع، رونق گردشگری پزشکی، و به ویژه علاقه‌ی زیادی که در بخش کاشت مو ایجاد شده است، بر این حقیقت استوار است که هند مراقبت‌های تخصصی، درمان‌های پیشرو و همچنین مراقبت‌های پس از عمل را در سطحی عالی نسبت به سایر بخش‌های دیگر جهان ارائه می‌دهد. هند، با افزایش تجهیزات و امکانات رفاهی در بخش مراقبت‌های درمانی و همچنین، با آموزش کارشناسانی حرفه‌ای در این زمینه، به صورت آگاهانه تلاش کرده است تا این کشور را به عنوان یک مقصد گردشگری برگزیده در این صنعت معرفی کند.

گردشگری پزشکی هند

با همه‌ی موفقیت‌هایی که بخش کاشت مو در هند به دست آورده است، اما باید هشداری به بیماران این بخش داد. به گفته‌ی دکتر سوناوین:

انتخاب جایگزین درمانی ارزان‌تر برای مراقبت از مو به قیمت کاستن از کیفیت کار، هرگز نمی‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد. این موضوع، هم برای این صنعت و هم برای بیمارانی که شاید درمانی که واقعا نیاز داشتند را دریافت نکرده باشند، ناعادلانه است.

مسافران باید این اصل را به یاد داشته باشند که قبل از اینکه تصمیم به انجام هر گونه درمانی در هند بگیرند، اول تحقیق جامع و کاملی را انجام بدهند. همیشه بهترین کار این است که قبل از این که به آن سر دنیا سفر کنید، اطلاعاتی را در مورد آن پزشکان به دست بیاورید. در پزشکی هم مانند هر صنعت دیگری در سرتاسر جهان، همه‌ی موسسه‌ها به یک اندازه از توانایی برخوردار نیستند.

گردشگری پزشکی در این کشور راهی طولانی را در پیش دارد. اعتقاد بر این است که تا سال ۲۰۲۰، گردشگری پزشکی تبدیل به یک صنعت ۹٬۰۰۰٬۰۰۰ (۹ میلیون) دلاری خواهد شد. این گردشگری در هند تبدیل به یک منبع درآمد عالی شده است. فرصت‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و دنیای بهداشت و درمان در انتظار پذیرش بیماران بین المللی است.

دکتر سوناوین شرایط را به طور خلاصه اینگونه بیان می‌کند:

اگر به دنبال یک متخصص برای کاشت مو می‌گردید، هند همان جایی است که شما به آن نیاز دارید. به این‌جا بیایید، از معنویت هند لذت ببرید و با سری شاداب و پر از مو، با قیمتی که باور نخواهید کرد، این‌جا را ترک کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه