بازگشایی شهر اوز به روی گردشگران

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
بازگشایی شهر اوز به روی گردشگران

گردشگری تفریحی یک صنعت مهم و سودآور محسوب می‌شود. آمریکا با داشتن پارک‌ها، مراکز تفریحی و رفاهی همانند پارک‌های آبی، بدون تردید اولین کشور در زمینه ایجاد امکانات تفریحی برای تمام سنین جامعه است.

هر ساله میلیون‌ها گردشگر برای بازدید از پارک‌ها راهی آمریکا می‌شوند. زمان‌هایی وجود دارد که در کل پارک‌های آمریکا ضرب‌المثل «جای سوزن انداختن نیست» تحقق می‌یابد. یکی از پارک‌های مورد توجه کودکان و بزرگ‌سالان، پارک «شهر اوز (Land of Oz)» است که بر اساس داستان جادوگر شهر اوز در سال ۱۹۷۰ ساخته شد.

شهر اوز

امسال قرار است برای بار دیگر درهای این مجموعه به روی بازدیدکنندگان باز شود تا مردم روی کاشی‌های زردرنگ شهر اوز قدم بردارند و خاطرات دوران کودکی خودشان را مرور کنند و برای کودکان خودشان از جادوگر شهر اوز داستان‌ها بگویند. پارک شهر اوز در کارولینای شمالی قرار دارد.

شهر اوز

محوطه ۴ هکتاری شهر با چهل‌ و چهار هزار آجر زردرنگ همانند آنچه در داستان گفته‌شده، پوشیده شده است

شهر اوز واقع در کارولینا اولین پارک با مضمون جادوگر اوز در جهان است که در سال ۱۹۶۸ اقدام به ساخت آن شد و دو سال بعد با هزینه پنج میلیون دلار که معادل سی و چهار میلیون دلار کنونی بود، افتتاح شد. محوطه ۴ هکتاری شهر با چهل‌ و چهار هزار آجر زردرنگ همانند آنچه در داستان گفته‌شده، پوشیده شده است. تنها وسیله حمل و نقل بالونی بود که مردم را از میان نمایشگاه‌ها جالب و دیدنی شهر اوز عبور می‌داد و در طرف دیگر کوه پیاده می‌کرد. متأسفانه پس از یک دهه فعالیت بنا بر مشکلات مالی و مدیریتی درهای شهر به روی مردم بسته شد. سال ۱۹۹۴ مسئولین وقت پارک، مجبور شدند که در سالگرد شهر اوز، درها را به روی مردم باز کنند؛ اما تمامی سودی که در این مدت به دست آمده، همگی صرف تعمیر و بازسازی پارک شد.

شهر اوز

حالا، ایده سالگرد شهر اوز تبدیل به رویدادهای ویژه دیگری شده که هرروز جمعه در ماه‌های ژوئن، سپتامبر و اکتبر قرار است که برگزار شود. این پروژه گردشگری با نام «جمعه‌ای با دوروتی» نام‌گذاری شده که به مهمانان اجازه می‌دهد همراه با یکی از اعضای شهر اوز که دوروتی نام داشت، جاده زردرنگ را بگردند و با شهر اوز بیشتر آشنا شوند. در پاییز برنامه ویژه دیگری به نام «پاییز اوز» برگزار می‌شود که بیشتر شبیه به فستیوالی در شهر اوز خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه