۱۶ شهر شگفت انگیز که کمتر کسی به آن‌ها سفر می‌کند

مریم آقائی
مریم آقائی یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
۱۶ شهر شگفت انگیز که کمتر کسی به آن‌ها سفر می‌کند

همیشه انتخاب مقصد مناسب برای سفر اهمیت زیادی دارد؛ اما در میان دیدنی‌های جهان شهرهایی وجود دارند با شگفتی و زیبایی بسیار که به‌دلایل مختلف کمتر به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌شوند.

در حال حاضر سفر به تعدادی از کشورهای دنیا به‌دلیل مسائل مختلفی از جمله جنگ، حمله‌های تروریستی و دلایل دیگر، برای شهروندان بسیاری از کشورها ممکن نیست و از طرف دولت‌ها، محدودیت‌های برای سفر اتباع کشورشان به این مقاصد تعیین می‌شود.

در اینجا تعدادی از شگفت انگیزترین شهرهایی را معرفی می‌کنیم که در حال حاضر کسی نمی‌تواند به آن‌ها سفر کند. با کجارو همراه باشید.

۱. دیاربَکر، ترکیه

دیاربکر، ترکیه

شهر دیاربکر، کمی بیش از ۱۴۵۰ کیلومتری جنوب شرق استانبول در ترکیه و در ارتفاعات نزدیک بستر رودخانه دجله قرار دارد. حوالی سال‌های ۳۵۰ میلادی، رومیان دیوارهای بازالت و استحکاماتی را در آنجا ساخته‌اند که حصاری حدوداً ۶.۵ کیلومتری برای شهر درست کرده است. این بناها بسیار دیدنی هستند و اگر دقت کنید می‌توانید در بالای بسیاری از بخش بالایی پیاده‌روی کنید؛ جایی بین دروازه‌ی ماردین و اُرفه.

اما دیاربکر واقعی بسیار شگفت‌انگیزتر از چیزی است که درباره آن گفته می‌شود. بخش قدیمی شهر، مجموعه‌ای از دیوارهای بلند و خیابان‌های مارپیچ است که سنگ‌فرش شده‌اند؛ اما همان طور که در رسوم خاورمیانه وجود دارد، در پشت این ظاهر سنگی، حیاط‌هایی مملو از درختان توت و انجیر قرار دارد و حتی برخی از خانه‌های قدیمی در حال حاضر به کافه و رستوران سنتی تبدیل شده‌اند.

۲. تیمبوکتو، مالی

تیمبوکتو، مالی

تیمبوکتو شهری تاریخی در ۲۰ کیلومتری شمال رودخانه نیجریه است. دایانا پرستون در سال ۲۰۰۸، یعنی زمانی که هنوز سفر به این شهر امکان‌پذیر بود گفته است: «تنها شهرهای اندکی هستند که بیشتر از تیمبوکتو هیجان‌انگیز باشند.» مسافرانی که در قرون‌وسطا به تیمبوکتو سفر کرده بودند، گفته بودند شهری است در بیایان که قطعات طلای طبیعی آذین‌بخش آن است؛ اما به مرور زمان وجود چنین شهری فراموش شد. پس از آن عده‌ی زیادی در جست‌و‌جوی این شهر آفریقایی در قسمت‌های جنوبی صحرا در محلی که رودخانه نیجریه دور میزند، جان خود را از دست دادند؛ از طرفی یونسکو اعلام کرده است که تیمبوکتو به‌عنوان یک میراث جهانی در معرض تهدید قرار دارد.

۳. سیریناگار، هند

سریناگار، هند

سریناگار شهری در شمال غرب جامو و کشمیر در هند است. این شهر، تابستانی‌ترین بخش جامو و کشمیر است و به‌دلیل وجود دریاچه‌ها و خانه‌های قایقی‌اش، به‌عنوان ونیز شرق، شهرت یافته است. وزارت خارجه هند توصیه کرده است که مسافران خارجی به نواحی روستایی جامو و کشمیر (به‌جز لِدِخ) و همچنین سریناگار، سفر نکنند.

۴. مِریدا، ونزوئلا

ونزوئلا

مطمئناً کاراکاس جاذبه‌های فراوانی برای توریست‌ها دارد؛ اما برای یک سفر امن‌تر و تفریحانه‌تر می‌توان مریدا مرکز استان آندِس را انتخاب کرد. مریدا در شمال غرب ونزوئلا قرار دارد. این شهر ۳۳ پارک، تعدادی مجموعه‌های ساختمانی، یکی از بزرگ‌ترین تله‌کابین‌های دنیا و تعداد زیادی تفریحات هیجان‌انگیز برای توریست‌ها مانند پاراگلایدر را در خود دارد.

۵. صنعا، یمن

صنعا، یمن

وزارت امور خارجه هرگونه مسافرت به یمن را نهی کرده است چون خطر ربوده شدن و تروریسم در یمن وجود دارد. به همین دلیل صنعا هم از نقشه مسافرتی حذف می‌شود؛ اما این شهر یکی از شهرهای دنیا است که در بلندترین ارتفاع از سطح آب‌های آزاد قرار دارد (۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا). صنعا یکی از میراث جهانی است که به‌دلیل معماری عجیبش شناخته شده است. در این شهر ساختمان‌ها به‌صورت چند طبقه ساخته شده‌اند و با شکل‌های هندسی تزیین شده‌اند.

۶. مزارشریف، افغانستان

مزارشریف، افغانستان

مزار شریف در شمال افغانستان قرار دارد و مسجد آبی این شهر نمایانگر معماری زیبای اسلامی است. در این شهر پنج ساختمان مجزا وجود دارد که در مرکز آن مرقد و در غرب آن مسجد قرار دارد. در سال‌های ۱۲۲۰، برای اینکه این ساختمان‌ها توسط سپاه چنگیز خان غارت و تخریب نشود، در زیرزمین ساخته شده و پنهان بوده‌اند. این ساختمان‌ها در قرن پانزدهم در طی عملیات ساخت‌وساز جدید کشف شدند.

۷. پیونگ یانگ، کره شمالی

پیونگ یانگ، کره شمالی

پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی است و در جنوب غربی این کشور قرار دارد. شاید این شهر به‌دلیل حکومت دیکتاتوری و قوانین کره شمالی که در آن حکم‌فرما است، برای مسافرت امن نباشد. اما تنها تعداد انگشت شماری شهر در دنیا هستند که شبیه پیونگ یانگ باشند. در این شهر ساختمان‌هایی با معماری بسیار تعجب‌آور و جالب وجود دارند.

۸. کومانا، ونزوئلا

کومنا، فیلیپین

این شهر در سال ۱۵۲۱ توسط اروپایی‌ها و در شمال شرق ونزوئلا پایه‌گذاری شده و مملو است از کاخ‌ها و کلیساهای قدیمی. احتمالاً این شهر قدیمی‌ترین شهر اسپانیایی در ونزوئلا است.

۹. طرابلس، لیبی

طرابلس، لیبی

طرابلس بزرگ‌ترین شهر لیبی و پایتخت این کشور است. به‌دلیل ناامنی ها و تروریست‌های حاضر در لیبی، مسافران از سفر به لیبی منع شده‌اند. طرابلس به‌دلیل آب و هوایش و موزه کاخ سرخ آن معروف است. در موزه، کاخ سرخ آثاری نگهداری می‌شود که نشان‌دهنده‌ی ۵۰۰۰ سال تاریخ لیبی است. طرابلس در شمال غربی لیبی و در نزدیکی دریای مدیترانه در جایی که خلیج کوچکی ایجاد شده، قرار دارد.

۱۰. حلب، سوریه

حلب، سوریه

در سال ۲۰۱۰، یعنی دقیقا پیش از شروع ناآرامی‌های کنونی در سوریه، این کشور میزبان هشت میلیون و پانصد و پنجاه هزار توریست بود. یکی از مقاصد توریستی در سوریه شهر حلب بود. شهرت حلب به‌دلیل وجود بازارها، قلعه‌های نظامی، دروازه‌ها، حمام‌ها و موز‌ه‌های آن است.

۱۱. دمشق، سوریه

دمشق، سوریه

دمشق، پایتخت سوریه یکی از شهرهای دنیا است که بیشترین سابقه سکونت مداوم بشر را در خود دارد. به همین دلیل تعداد زیادی اماکن تاریخی در آن وجود دارد. این شهر در فهرست یونسکو ثبت شده است؛ اما در طی ناآرامی‌های اخیر این کشور، آسیب بسیار دیده است.

۱۲. داوائو، فیلیپین

داوائو

نزاع بین نیروهای ارتش و شورشیان در این منطقه باعث شده تا بریتانیایی‌ها از سفر به جزیره‌ی میندانائو در فیلیپین منع شوند. مرکز این جزیره یعنی داوائو محل قرارگیری عقاب فیلیپین است که در نوع خود بزرگ‌ترین در جهان به شمار می‌آید. سواحل زیبا، میوه‌های جذاب و عجیب، گل‌های ارکیده و علاوه بر این‌ها زیبایی‌های طبیعی بسیار زیاد، جاذبه‌هایی هستند که مسافران را به‌سمت این جزیره سوق می‌دهند. داوائو در جنوب فیلیپین قرار دارد و یکی از پرجمعیت‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای این کشور است.

۱۳. گروزنی، روسیه

گروزنی، روسیه

گروزنی پایتخت جمهوری چچن و شهری است که مسجد بسیار زیبای احمد کادریوف در آن قرار دارد. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین مساجد روسیه است.

۱۴. بغداد، عراق

بغداد، عراق

کمتر کسی بغداد را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کند؛ اما بغداد جاذبه‌های گردشگری جالبی دارد. موزه ملی، ساختمان‌های تاریخی و باغ وحش. بغداد قدری از برج الخلیفه در سامرا و شهر تاریخی بابل فاصله دارد.

۱۵. نیامی، نیجریه

نیامی، نیجریه

پایتخت نیجریه، نیامی، دیدنی‌هایی از جمله باغ وحش، یک مسجد زیبا، مرکز فروش بزرگ، مسیر مسابقه اسب‌دوانی و محلی برای کشتی سنتی دارد.

۱۶. هرات، افغانستان

هرات، افغانستان

هرات شهری در غرب افغانستان است. بازار شهر هرات بیشتر از آنکه یک مقصد گردشگری باشد، برای زندگی روزمره مردمش مناسب است. در این بازار فروشندگان دوره‌گرد با صدایی گوش خراش مشغول فروش جواهرات بدلی، لباس، میوه، سبزیجات و پوست حیوانات هستند. در سال ۲۰۱۲ در این شهر یک بمب‌گذاری صورت گرفت. در افغانستان همیشه نگرانی‌های امنیتی وجود دارد و مسافر باید این نگرانی‌ها را بپذیرد. در افغانستان نمی‌توان در هر زمانی به هر جایی از کشور سفر کرد و باید با دقت بسیار زمان مناسب برای سفر به هر شهر را تعیین کرد تا کمترین خطر را داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه