امضای تفاهمنامه گردشگری بین ایران و پاکستان با محوریت خراسان رضوی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
امضای تفاهمنامه گردشگری بین ایران و پاکستان با محوریت خراسان رضوی

به منظور امضای تفاهم‌نامه گردشگری بین ایران و پاکستان نشست مشترک توسعه روابط زیارتی و گردشگری این دو کشور با محوریت خراسان رضوی برپا شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در نشست مشترک توسعه روابط زیارتی و گردشگری ایران و پاکستان گفت:

جذب زائر و گردشگر از کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان و هندوستان برنامه‌ریزی شده که پاکستان جزو کشورهای هدف خراسان رضوی برای جذب گردشگر است.

وی افزود:

پیش از این، چند ماه قبل هیئتی از خراسان رضوی به اسلام آباد رفت و در مذاکراتی پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ تبادل گردشگر امضا شد. اکنون نیز هیئت پاکستانی به ایران آمده تا ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های زیارتی و گردشگری خراسان رضوی و مشهد، مذاکرات و تفاهم‌نامه را نهایی کنیم.

او اضافه کرد:

برنامه تبادل گردشگران در سه قالب هوایی، زمینی و دریایی انجام خواهد شد، در سفرهای دریایی تردد از بندرکراچی به چابهار، در ترددهای ریلی از طریق قطارهای گردشگری وارد سیستان و بلوچستان و سفرهای هوایی از طریق پروازهای مستقیم به مشهد برنامه‌ریزی و تفاهم شده است.

مکرمی‌فر بیان کرد:

یکی از پیشنهادهای ما این است که هزینه‌ها را در مشهد و همچنین در شهرهای مقصد گردشگران ایرانی در پاکستان کاهش دهیم تا تبادل زائر و گردشگر افزایش یابد.

او عنوان کرد:

صنایع دستی بی‌نظیر خراسان رضوی به عنوان سوغات زائران و گردشگران پاکستانی به آن‌ها عرضه خواهد شد که در تحرک اقتصادی در حوزه هنر صنایع‌دستی و افزایش صادرات چمدانی، نقش موثری دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:

اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی ما را کنار هم جمع کرده تا در راستای توسعه گردشگری بین ایران و پاکستان مذاکره و تفاهم کنیم.

وی با بیان ثبت ملی شدن ۱۶۰۰ اثر از استان خراسان رضوی، ادامه داد:

قنات قصبه گناباد تنها اثر تاریخی ثبت در فهرست آثار جهانی است و ۳ پرونده از خراسان رضوی برای ثبت جهانی به میراث فرهنگی کشور ارسال شده است که این نشان می‌دهد علاوه بر مضجع نورانی حضرت رضا (ع) که خورشید گردشگری استان و کشور است، ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فوق العاده‌ای دارد.

او تصریح کرد:

براساس نظرات بیشتر کارشناسان گردشگری در دنیا سه الزام شامل اقامت، پرواز مستقیم و امنیت باید وجود داشت باشد که ما این سه مورد را در خراسان رضوی داریم و پاکستان تنها کشوری است که با چهار نوع دریایی، هوایی، راه‌آهن و زمینی می‌تواند به خراسان رضوی سفر کنند.

مکرمی‌فر با مطرح کردن مدل سفرهای ارزان برای زائران کشور پاکستان با همکاری بخش خصوصی ایران در حوزه اقامت و غذا، عنوان کرد:

امیدوارم شاهد تورهای زیارتی و گردشگری بین دو کشور باشیم.

همچنین موسوی مدیر امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی گفت:

در نشست قبلی که در پاکستان برگزار شد موضوعاتی مطرح شد و به توافق رسیدیم.

وی افزود:

در طول سال حدود ۲۵۰ هزار نفر پاکستانی به ایران سفر می‌کنند؛ در حالی که این کشور بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و افرادی زیادی تمایل به سفر به ایران دارند و همچنین جمعیت زیادی در ایران علاقه‌مند به سفر پاکستان هستند.

موسوی یادآور شد:

در تفاهم اولیه که پیش نویس آن را در پاکستان امضا کردیم قرار شد کمیته‌هایی در دو کشور تشکیل شود که در استان خراسان رضوی این کمیته تشکیل شده و در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بسته‌های سفر دوجانبه تهیه شده است و آمادگی داریم که این ارتباطات اجرایی شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه