دیدنی های بروجرد

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی بروجرد؛ عروس زاگرس ایران 

بروجرد دومین شهر پرجمعیت و قطب صنعتی استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد. این شهر به خاطر داشتن طبیعتی کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان با نام «عروس زاگرس» نیز شناخته می‌شود. بیش از دویست خانه اعیانی دوران حکومت قاجار در بروجرد جای گرفته‌اند و بافت تاریخی آن با ۲۷۰ هکتار وسعت، سومین بافت تاریخی گسترده میان دیگر شهرهای کشور است. کارشناسان بر این باور هستند که بروجرد در زمان حکومت ساسانیان از مراکز شهری ایرانیان بوده و در آن آتشکده‌ای بزرگ برپا بوده است و ساخته شدن شهر «بروگرد» یا بروجرد را به «فیروز ساسانی» یا «پیروزگرد» نسبت داده‌اند.

از مناطق زیبای گردشگری و جاذبه‌های ارزشمند طبیعی در شهرستان بروجرد، تنگه‌ زیبای گپرگه، بازار بزرگ بروجرد، پارک فدک، تپه‌ چغا (بام بروجرد)، رودخانه‌ زیبای سزار، خانه‌ حاج افتخارالاسلام، پارک شهید بهشتی بروجرد، روستای دره صیدی، پل چالان چولان، مسجد قلعه‌ بروجرد، امامزاده جعفر (ع)، آرامگاه برکیارق (بقعه‌ زواریون)، مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی)، پارک یادبود، تالاب بیشه دالان، چشمه سراب کرتول، روستای گل زرد، پارک جنگلی شهید بهشتی، آبشارهای ونایی، روستای شیخ میری سادات، روستای گوشه و آتشکده بروجرد است که پیشنهاد می‌کنیم هنگام حضور در این شهرستان زیبا از آن‌ها بازدید کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی بروجرد زیبا بیشتر آشنا شوید.

مسجد جامع بروجرد

شبستان مسجد جامع بروجرد

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Falsafi.fariba)

مسجد جامع بروجرد در خیابان جعفری این شهر جای گرفته است و یکی از کهن‌ترین مساجد غرب ایران به شمار می‌رود. قسمت قدیمی این مسجد، شبستان جنوبی و گنبد آن هستند که نظیر چهار طاق‌های دوران حکومت ساسانیان ساخته شده‌اند. بر طبق کتیبه‌های به دست آمده از این بنا، قدمت ساخت آن به دوران شاهان صفوی می‌رسد.

تنگه کپرگه

رودخانه ای پرآب در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: عباس موحدی)

تنگه کپرگه در شمال‌غربی شهر بروجرد در انتهای جاده گلدشت در استان لرستان واقع شده است. این تنگه از یک رودخانه دائمی با پیچ‌وخم‌های فراوان بهره‌مند است که فقط پیاده یا با دوچرخه می‌توان از آن عبور کرد. به عبارتی، این تنگه یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای کوه‌پیمایی را برای کوه‌نوردان دارا است که از دو چشمه آب‌گرم، پل سنگی و یک غار تشکیل می‌شود.

بازار بزرگ بروجرد

مغازه فروش ظروف مسی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فربد رنجخواه)

بازار بزرگ بروجرد، عمده‌ترین مرکز تجاری سنتی این شهر است که ساکنان محلی به آن «راسا»، به.معنی راسته بازار می‌گویند. این بازار همین طور نقش برجسته‌ای در تجارت منطقه‌ای در استان‌های لرستان، مرکزی و همدان دارد.

موزه اسناد مردم شناسی بروجرد

ساختمانی سه طبقه با پنجره های آبی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیر رهگذر)

سازه موزه اسناد مردم‌شناسی بروجرد، بنایی تاریخی است که با نام «خانه حاج آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی» یا خانه فرهنگ سابق در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این خانه متعلق به ۱۸۰ سال پیش است که در طول این سال‌ها تغییرات و مرمت‌های فراوانی را به خود دیده است. به نظر می‌رسد که این بنای تاریخی به همت «حاج میرزا ابوتراب» از نوادگان آیت‌الله محمد طباطبایی (جد سادات طباطبایی بروجرد)، برای فرزندش «آقا کمال» یا «حاج اسحق» خریداری شده است. این بنا متعلق به دوران حکومت قاجاریان است و از ۳ طبقه، یک حیاط بزرگ، چندین شبستان، یک شاه نشین و چند تالار تشکیل شده است. در حال حاضر، بنای این خانه متعلق به موزه اسناد مردم‌شناسی بروجرد است.

چشمه سراب کرتول

رودخانه ای پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سیامک آیتی)

سراب کرتول یکی از تفرجگاه‌های مردم بروجرد و از سرچشمه‌های گلرود است که در فضای دلنشین و باغ‌گونه در جوار رودخانه‌ای زیبا قرار گرفته است. راه رسیدن به این چشمه نیز امکان کوهنوردی را برای کوه‌نوردان آماتور فراهم می‌کند.

  • آدرس: بروجرد، روستای توده زن

پارک سماور

مجسمه سماور و قوری در پارک

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: هادی زارع کهن)

تندیس سماور نماد مهمان‌نوازی مردم بروجرد است

پارک سماور یا پارک یادبود، یکی از پارک‌های شهر بروجرد است که به‌دلیل تندیس بزرگ سماور و قوری در آن، با این اسم میان مردم شناخته می‌شود. تندیس سماور و قوری که در این پارک جای دارد، اشاره به میهمان‌نوازی مردم شهرستان بروجرد می‌کند. در این پارک فضای بازی برای کودکان، وسایل بازی و نیمکت‌هایی زیر سایه درختان برای استراحت مردم و بازدیدکنندگان فراهم شده است. همچنین پشت این پارک، کوچه باغ‌های بسیار زیبایی با طبیعت منحصربه‌فرد جای گرفته است که حتما توصیه می‌کنیم بعد از بازدید از این پارک از آن‌ها دیدن کنید.   

امامزاده جعفر

امامزاده جعفر بروجرد با گنبد هرمی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی ابوالفتحی)

امامزاده جعفر، بنایی مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی بروجرد است. با توجه به کتیبه‌های موجود، «امامزاده جعفر» را فرزند «امام موسی کاظم» می‌دانند و برخی دیگر از منابع و متون تاریخی این امامزاده را به «امام سجاد (ع)» مرتبط می‌سازند. ساختمان این امامزاده، گنبد هرمی شکل است که نمونه بسیار زیبایی از هنر و معماری دوران حکومت سلجوقیان به شمار می‌رود.

مجموعه تفریحی بوستان فدک

آلاچیق‌های پارک فدک بروجرد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیر ساعی)

مجموعه تفریحی بوستان فدک یک پارک شهری در جنوب‌غربی بروجرد در انتهای خیابان فاطمی و ابتدای جاده گلدشت است که مشرف به تپه تفریحی چغا قرار دارد. در این بوستان سه دریاچه متصل به یکدیگر ساخته شده‌اند که از آب آن‌ها از رود گلرود تغذیه می‌شود. دریاچه پارک فدک، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی غرب کشور به شمار می‌رود. در این بوستان همچنین می‌توانید از قایق سواری روی دریاچه، دوچرخه‌سواری، پیست اتومبیل‌رانی کودکان و دیدن باغ پرندگان لذت ببرید.

پل چالانچولان

پلی تاریخی روی رودخانه‌ای پرآب

منبع عکس: سایت ion.ir (عکاس: ناشناس)

پل تاریخی چالانچولان در دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان واقع شده است و از جمله آثار ملی کشور به شمار می‌رود. این پل در زمان صفویان روی رودخانه سزار بنا شده و شالوده اصلی آن در دوران حکومت ساسانیان احداث شده است.

پل قلعه حاتم

پل قلعه حاتم بروجرد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: S R)

پل قلعه حاتم در فاصله پنج کیلومتری شمال‌غرب بروجرد در روستایی به همین نام قرار گرفته است. دلیل اهمیت این پل، آن است که به‌لحاظ کاربردی با دیگر پل‌های استان تفاوت دارد. پل قلعه حاتم علاوه بر کارکرد معمول ساخت پل، برای انتقال مقداری از آب شرب رودخانه بالادست روستای قلعه حاتم به شهر بروجرد بنا شده است. این پل که از جاهای دیدنی بروجرد محسوب می‌شود، در اوایل دوره پهلوی در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی بر رودخانه باغ‌شاه احداث شده است.

مقبره شاهزاده ابوالحسن

ورودی امامزاده ابوالحسن

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی امیری)

شاهزاده ابوالحسن شامل مقبره‌ای در محله میر بروجرد است که از یک صحن کوچک و ایوانی مربع شکل تشکیل شده است. روی این قبر که از جنس سنگی از مرمر سفید ساخته شده، نام صاحب قبر نوشته شده است. همچنین قدمت ساخت این بنا را به وزیر سلسله قره قویونلوها نسبت می‌دهند.

گلدشت

روستایی ییلاقی گلدشت

منبع عکس: سایت نشاط‌آوران (عکاس: ناشناس)

گلدشت از نقاط درختی و سرسبز بروجرد و از جمله تفرجگاه‌های این شهر است که بیشتر گردشگران و مسافران با ویژگی‌های طبیعی آن آشنایی کاملی دارند. گلدشت در واقع یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده آن از غرب تپه چغا آغاز و تا کپرگه ادامه دارد.

تالاب بیشه دالان

تالاب بیشه دالان

منبع عکس: ایرنا (عکاس: ناشناس)

تالاب بیشه دالان در پانزده کیلومتری جنوب‌شرقی بروجرد در دشت سیلاخور در استان لرستان جای گرفته است. این تالاب یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان، جانوران بومی و مهاجر این منطقه است که در طی سال‌های گذشته، برخی از آن به تصرف کشاورزان در آمده است.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد، جنب روستای چگنی‌کش (مشاهده در نقشه)

خانه مصری

خانه ای تاریخی با چندین طاق نما

منبع عکس: seeiran.ir (عکاس: ناشناس) 

خانه مصری یکی دیگر از عمارت‌های تاریخی و باقی‌مانده از دوران حکومت قاجار در شهر بروجرد محسوب می‌شود که از تزیینات زیبایی شامل کاشی‌کاری و آجرکاری تشکیل شده است. این بنا در دو طبقه احداث و به‌عنوان یکی از الگوهای ارزشمند معماری در دوران حکومت قاجاریان به شمار می‌رود. بازدید از این عمارت تاریخی که نمای بیرونی آن به‌وسیله‌ آجر و سفال تزیین شده و می‌توان اصول معماری خانه‌های ایرانی را در احداث و ساخت آن، مشاهده کرد، جالب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

  • آدرس: بروجرد، خیابان صفا، کوچه میدان صفا، مجاور پارک صامتیه

مسجد امام

مسجدی با ایوانی بلند و دارای تزیینات

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی ابوالفتحی)

مسجد امام بروجرد یکی از بزرگ‌ترین مساجد تاریخی کشور است

مسجد امام یا سلطانی سابق یکی از بناهای تاریخی و مذهبی بروجرد در استان لرستان که در مرکز شهر و در نزدیکی راسته بازار قرار دارد. این مسجد با بیش از هفت‌هزار مترمربع، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مساجد تاریخی کشور است که در زمان پادشاهی «فتحعلی شاه قاجار» روی ویرانه‌های یک مسجد بسیار قدیمی بنا شده است. گفته می‌شود، مسجدی که پیش از مسجد سلطانی وجود داشته در دوره زندیه احداث شده بود. این مسجد به‌دلیل اینکه در زمان حکومت فتحعلی شاه به پایان رسید، با نام «سلطانی» که لقب این شاه بود، معروف شد.

 روستای کرکیخان

خانه های مسکونی در روستایی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد گودرزی)

روستای کرکیخان در مجاورت محور اصلی بروجرد به غرب و شمال‌غربی کشور در منطقه‌ای ییلاقی و بسیار خوش آب و هوا جای گرفته است و یکی از مناطق تفریحی و طبیعی این شهر به شمار می‌رود. درختان سیب، زردآلو، گردو و محصولاتی مانند گندم، جو، نخود، خیار، گوجه و لوبیا از تولیدات این منطقه از بروجرد است. حضور سنگ‌نبشته‌هایی که همانند موزه‌ای طبیعی و در دل رشته‌کوه زاگرس است، از آثار تاریخی و طبیعی این روستای زیبا است که به نظر می‌رسد از اولین نشانه‌های ایجاد ارتباط بین انسان‌ها از دوران مختلف مانند دوران قبل از تاریخ تا زمان کشف خط است که تماشای آن‌ها برای گردشگران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

آبشارهای ونایی

حضور گردشگران در کنار رودخانه ای پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیرحسین گودرزی)

آبشارهای ونایی در دامنه ارتفاعات گرین در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال‌غربی بروجرد واقع شده است. گرین از رشته کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و قسمتی از آن نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد. منطقه سرسبز و بکر روستایی ونایی از جمله مناطق پرجاذبه بروجرد است که بیشتر گردشگران خصوصا دوست‌داران کوهپیمایی و کوهنوردی می‌توانند اوقات خوشی را در آن سپری کنند. وجود چشمه‌سارهای جوشان در این منطقه، طراوت ویژه‌ای را با نوای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌های بهاری و خنکی نسیم در دشت‌ها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.  

  • آدرس: ۲۱ کيلومتری شمال غربی بروجرد، دامنه ارتفاعات گرين، روستای ونایی

ارگ بروجرد

بقایای ارگ بروجرد

منبع عکس: پایگاه خبری گلونی (عکاس: ناشناس)

ارگ بروجرد از دیگر آثار تاریخی بروجرد است که در واقع یک تاسیسات و سیستم آب‌رسانی بسیار قدیمی سفالی محسوب می‌شود که اخیرا و طی گودبرداری ساختمانی به‌طور کاملا اتفاقی در این شهر کشف شده است. گفته می‌شود که این تاسیسات در واقع پالایشگاه و تصفیه‌خانه آب است که با توجه به اظهارات کارشناسان، قسمتی از سیستم آبی ارگ قدیم این شهر بوده است.

تپه قرق

تپه ای تاریخی در احاطه آب

منبع عکس: سایت didanist.com (عکاس: ناشناس)

تپه قرق، تپه‌ای تاریخی  و یکی از کهن‌ترین آثار باستانی شهر بروجرد به شمار می‌آید. این تپه تاریخی در روستای قرق جای گرفته است و به همین دلیل، با این نام شناخته می‌شود. به گفته برخی مورخان و باستان‌شناسان، این اثر تاریخی دارای قدمتی متعلق به عصر مس یا همان عصر نوسنگی در هزار پنجم و چهارم پیش از میلاد مسیح است. آثار تاریخی به دست آمده از این تپه بالغ بر پنج هزار سال و تا دوره اشکانی قدمت دارند.   

  • آدرس: شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، روستای قرق

پرسش‌های متداول

لقب بروجرد چیست؟

عروس زاگرس

بروجرد توسط چه کسی احداث شده است؟

«فیروز ساسانی» یا «پیروزگرد»

از کدام تنگه بروجرد می‌توان با دوچرخه عبور کرد؟

تنگه کپرگه

موزه اسناد مردم شناسی بروجرد در محل کدام بنای تاریخی است؟

خانه حاج آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی

نویسندگان:  شیدا خرمشاهی، محبوبه حسنی