ارومیه شهر بین المللی و پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
ارومیه شهر بین المللی و پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰

برای معرفی ارومیه به عنوان پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ نیاز به سرمایه، توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی و... دارد.

محمدرضا علیزاده امام‌زاده، عضو شورای شهر ارومیه، با اشاره به بودن فرصت‌های بالقوه بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ارومیه گفت:

ایجاد سرمایه‌گذاری در شهر ارومیه نیازمند حرکت از نگاه پروژه محور به رویکرد برنامه محور است و یکی از زمینه‌های مساعد برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، تغییر در نگاه به عملکرد اقتصادی و رفع مشکلات زیرساخت‌های شهر ارومیه است.

او جذب سرمایه را نیازمند زمینه‌سازی در ابعاد مختلف برشمرد و افزود:

ظرفیت سازی، اعتمادسازی، پایدارشدن اوضاع اقتصادی، شفافیت قانونی و نهادی، تضمین شرایط برای بازگشت سرمایه، تقویت فرهنگی حمایت از سرمایه‌گذار و رقابت سالم بین سرمایه‌گذاران و قدرت مذاکره مدیران، از جمله مواردی هستند که در استقبال از جذب سرمایه خارجی و داخلی ضروری است.

او اضافه کرد:

در زمینه گردشگری تقویت دیپلماسی، انعقاد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی شهری و ارتقای توان رقابت با کشورهای همسایه امری ضروری و استراتژیک در جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری است.

عضو شورای شهر ارومیه بیان کرد:

شورای شهر و شهرداری ارومیه در تلاش است تا زیر ساخت‌های شهری را مطابق با موضوع گردشگری و جذب سرمایه گذار ارتقا دهد و بودجه ۹۷ شهرداری ارومیه نیز با رشد گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی هم راستا بوده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شورای شهر ارومیه در خصوص معرفی ارومیه به عنوان شهر بین‌المللی و پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ گفت:

برای افزایش پتانسیل‌های گردشگری ارومیه برای جذب سرمایه‌گذار در سال ۲۰۲۰، نیازمند زمان، سرمایه، بهبود تسهیلات اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تکنولوژیک به موازات شهر هوشمند، ایجاد تبلیغات گسترده برای معرفی شهر ارومیه و سرمایه‌گذاری در تبلیغات و توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی برای اقامت گردشگران، از ملزومات رسیدن به جذب گردشگر در سال ۲۰۲۰ هستند.

علیزاده امام‌زاده در پاسخ به سوال که چرا ارومیه با وجود پتانسل بالا و ظرفیت های گردشگری متنوع، در مقایسه با تبریز تاکنون در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده است، عنوان کرد:

آنچه سرمایه‌گذاری را در اختیار شهرها قرار می‌دهد رتبه شهر در کشور، عملکرد و قدرت نفوذ مدیران در محافل سیاسی و تصمیم‌گیری کشور، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی، نحوه جذب منابع قدرت و سرمایه و عوامل فرهنگی و اجتماعی در توانمندی یک شهر دخیل بوده و تبریز به دلیل شرایط فوق، جز ۵ شهر اول کشور بوده و از امتیاز کلانشهری و سرمایه گذاری و دریافت بودجه برخوردار است. مسئولین ارومیه نیز در راستای جذب سرمایه گذار و بهبود رونق اقتصادی شهر تلاش می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه