‎کشف آجرهای تاریخی با قدمت هخامنشی در کاخ چرخاب

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
‎کشف آجرهای تاریخی با قدمت هخامنشی در کاخ چرخاب

درطی کاوش‌های باستان‌شناسی محیط اطراف کاخ‌های هخامنشی آجرهای شاخص دوره هخامنشی در کاخ چرخاب کشف شد.

نصرالله ابراهیمی سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت:

کاوش‌های باستان‌شناسی محیط اطراف کاخ‌های هخامنشی بر اساس داده ژئوفیزیک به کشف آجرهای شاخص دورۀ هخامنشی در کاخ چرخاب، بخشی از دیوار یک سازه خشتی متعلق به دوره هخامنشی در محوطه سنگ سیاه ۲، کشف بقایای یک کف استقراری در محوطه سنگ سیاه ۳ و... منجر شد.

وی افزود:

کاخ هخامنشی چرخاب در سال ١٣٥٠ طی عملیات حفر کانال برای ساخت خط لولۀ انتقال آب از برازجان به بوشهر به‌صورت تصادفی در میان نخلستان‌های جبهۀ غربی شهر برازجان کشف شد.

به گفته او، در همین سال هیئتی به سرپرستی علی اکبر سرفراز، اقدام به کاوش در محدود‌ه‌ی این اثر کرده و بقایای پایه ستون‌های کاخی از دور‌ه هخامنشی را کشف کرد، وی همچنین ادامه داد:

این فرآیند مجدداً در سال ١٣٨٠ به سرپرستی نامبرده تکرار شد و علاوه بر برداشت نهشته‌های سیلابی که طی سالیان گذشته سطح کاخ را پوشانده بود، محدوده‌ی کاخ به‌صورت کامل مورد کاوش قرار گرفت و علاوه بر تالار مرکزی ایوان جانبی آن نیز کشف شد.

ابراهیمی اضافه کرد:

کار کاوش در محیط اطراف این کاخ در جبهه غربی و به فاصله ۵٠٠ متری به‌عنوان بخشی از فاز دوم پروژه باستان‌شناختی کاخ‌های هخامنشی برازجان (B. A. P. A. P.) و با هدف مطالعۀ ساختارهای معماری پیرامون آن، به سرپرستی اینجانب از سر گرفته شد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی بیان کرد:

در این راستا با استناد به نتایج به دست آمده از بررسی ژئومغناطیس دو ترانشه‌ی ۱۰ × ۱۰ متر موسوم به Ch. II و Ch. III در جبهه‌های شمال‌غرب و غرب کاخ مورد کاوش قرار گرفت.

او گفت:

طی این فرآیند، علاوه بر داده‌های منقول مانند قطعات سفالین قابل انتصاب به دوره‌های ساسانی و هخامنشی و قطعه‌سنگ‌های تراش‌خورده‌ی مربوط به پایه ستون و شال ستون‌ها، بقایای معماری و آوار از دوره‌های یاد شده از جمله آجرهای شاخص دوره‌ی هخامنشی به دست آمد.

بنا به گفته او کاوش موصوف و مطالعات تکمیلی متعاقب آن در این محوطه همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه