ورزشگاه لوژنیکی؛ ورزشگاه ۸۱ هزار نفری جام جهانی 2018

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
ورزشگاه لوژنیکی؛ ورزشگاه ۸۱ هزار نفری جام جهانی 2018

ورزشگاه لوژنیکی مسکو، از استادیوم‌های میزبان جام جهانی 2018 روسیه است. این ورزشگاه میزبان رقابت های مهمی از جمله فینال جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۹ بوده است.

استادیوم لوژنیکی (Luzhniki Stadium) که با اسم سنترال لنین استادیوم (Central Lenin Stadium) نیز شناخته می‌شود، بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ در شهر مسکو روسیه ساخته شده است. این ورزشگاه حاصل بلندهمتی‌های رهبران شوروی برای ارتقای امکانات ورزشی کشور بعد از اتحاد جماهیر شوروی بود. آن‌ها اولین موفقیت‌های خود بعد از جنگ را در المپیک ۱۹۵۴ کسب کردند. کارهای مجتمع المپیک لوژنیکی در سال ۱۹۵۴ آغاز شده و ساختمان استادیوم مرکزی آن نیز در سال ۱۹۵۵ به نام Grand Sports Arena نامیده شده است. ساخت استادیوم در ۴۵۰ روز به پایان رسید و رسما در ۳۱ جولای ۱۹۵۶ افتتاح شد.

استادیوم لوژنیکی

استادیوم لوژنیکی مرکز اصلی مراسم المپیک سال ۱۹۸۰ بود. این ورزشگاه میزبان مراسم افتتاحیه، اختتامیه، رویدادهای ورزشی، فینال بازی‌های فوتبال و برنامه‌های مربوط به سوارکاری بود.

در سال ۱۹۸۲ در این استادیوم فاجعه‌ای رخ داد؛ در دور دوم مسابقات قهرمانی یوفا در پایان رقابت بین تیم اف‌سی اسپارتاک و یک تیم هلندی (HFC Haarlem)، هنگامی که مردم در حال خارج شدن از استادیوم بودند، به دلیل عجله زیاد و تلاش برای رسیدن به مترو، روی پله‌های یخ زده سقوط کردند و هرج و مرج اتفاق افتاد و باعث کشته شدن ۶۶ نفر شد.

تا دهه ۱۹۹۰، این استادیوم بدون سقف می‌توانست بیش از ۱۰۰۰۰۰ تماشاگر را میزبانی کند. در سال ۱۹۹۶ این استادیوم به طور کامل بازسازی شد و یک سقف روی صندلی‌ها قرار داده شد و فضای نشستن تماشاچیان تغییر کرد، اما ظرفیت استادیوم نسبت به قبل کاهش پیدا کرد.

استادیوم لوژنیکی

در سال ۱۹۹۹، ورزشگاه لوژنیکی میزبان فینال جام ملت‌های اروپا بین پارما و مارسی (۳-۰) و در سال ۲۰۰۸ میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا بین منچستر یونایتد و چلسی (۱-۱) بود.

این استادیوم به طور منظم توسط تیم اسپارتاک مسکو مورد استفاده قرار می‌گرفت تا زمانی که این باشگاه، ورزشگاه خانگی خود را نداشت، بعد از آن با ساخت استادیوم Otkritie Arena در سال ۲۰۱۴، به آنجا نقل مکان کردند.

ورزشگاه لوژنیکی برای فینال جام جهانی 2018 نیز انتخاب شده است و این باعث بازسازی بزرگی در این استادیوم شد. آخرین مسابقه در ماه مه سال ۲۰۱۳ برگزار شد و به دنبال مسابقات قهرمانی جهانی دو میدانی، در اوت ۲۰۱۳، این ورزشگاه بسته شد.

کارهای بازسازی شامل: بازسازی کامل صندلی‌ها و تقسیم شدن به دو سطح، حذف مسیرهای دو میدانی و توسعه ساختار سقف ورزشگاه است، اما فضای خارجی استادیوم دست‌نخورده باقیمانده است. این کارها تا تابستان سال ۲۰۱۷ تمام شد و اولین مسابقه دوستانه در این ورزشگاه بین تیم‌های روسیه و آرژانتین (۰-۱) در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد.

استادیوم لوژنیکی علاوه بر بازی فینال، میزبان بازی افتتاحیه، ۳ بازی اول در مرحله گروهی، بازی یک شانزدهم و بازی نیمه نهایی جام جهانی 2018 است.

چگونه می‌توانید به ورزشگاه لوژنیکی بروید؟

استادیوم لوژنیکی در مجتمع ورزشی لوژنیکی (Luzhniki Sports Complex)  در پیچ رودخانه مسکو در فاصله ۶ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر مسکو واقع شده است.

استادیوم با خط قرمز شماره ۱ مترو قابل دسترس است. ایستگاه Sportivnaya یا Vorob’yovy Gory هر دو فاصله کمی تا استادیوم دارند. خط شماره ۱ مستقیم به مرکز شهر مسکو متصل می‌شود و سواری از ایستگاه Okhotny Ryad یا Biblioteka بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد.

استادیوم لوژنیکی در مجاورت کمربندی سوم مسکو قرار گرفته است. اگر با ماشین در حال حرکت هستید، به سمت رودخانه مسکو (Moscow River) حرکت کنید و به اولین خروجی پس از رودخانه مسکو در پیچ بروید، استادیوم آنجا واقع شده است. در زیر می‌توانید موقعیت دقیق ورزشگاه را روی نقشه گوگل مشاهده کنید.

موقعیت استادیوم لوژنیکی بر روی نقشه

خوردن، نوشیدن و خوابیدن در نزدیکی ورزشگاه لوژنیکی

استادیوم لوژنیکی

لوژنیکی بخشی از مجتمع ورزشی لوژنیکی است و توسط سایر امکانات و پارک‌های ورزشی احاطه شده است. موقعیت این استادیوم دقیقا در کنار رودخانه مسکو قرار گرفته و در روزهای تابستان مکانی بسیار لذت‌بخش برای تفریح است، اما از لحاظ خوراکی مناسب نیست و بهتر است برای خوردن غذا به مرکز مسکو بروید.

اگر به دنبال مکان‌های فرهنگی و تاریخی در آن منطقه می‌گردید، می‌توانید از صومعه نووودویچی (Novodevichy Convent) و دانشگاه دولتی مسکو که در طرف مقابل رودخانه Moskva واقع شده است، بازدید کنید.

اگر می‌خواهید یک هتل نزدیک به استادیوم رزرو کنید، چند گزینه وجود دارد؛ نزدیک‌ترین آن به ایستگاه مترو Sportivnaya هتل‌های زیر است:

 

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه