سرگذشت بهترین ساندویچ ژاپنی

امید جعفری
امید جعفری یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
سرگذشت بهترین ساندویچ ژاپنی

 ساندویچ‌های ژاپنی بسیار خوب هستند، اما در مورد یکی از ساندویچ‌های آن باید بگوییم که در سطح جهان ممتاز است.

اگر به مغازه‌ای که ادعای فروش مواد غذایی ژاپنی دارد بروید، موادی به ‌غیر از چند تکه نان، پنیر و خرده گوشت گیرتان نخواهد آمد. فروشگاه‌های بزرگ هم تمام موادی که شما برای داشتن یک ساندویچ خوب ژاپنی نیاز است را ندارند. قدمت ساندویچ در ژاپن بیش از صد سال است. در سال ۱۸۹۹، شرکت ژاپنی او فنا-کن (Ofuna-ken) فروش جعبه‌های ساندویچ را در یکی از ایستگاه‌های شهر کاناگاوا شروع کرد. این ایده یکی از بنیان‌گذاران شرکت بود که تازه از سفر به آمریکا بازگشته بود و فرهنگ داشتن غذا سر کار توسط کارمندان را تجربه کرده بود؛ بنابراین اولین ساندویچ به‌عنوان جعبه ناهار ساندویچی در ژاپن تولید و عرضه شد. نام این ساندویچ کات سو است.

کات سو

ویژگی ساندویچی که شرکت اوفنا تولید کرده بود، در دسترس بودن آن برای عموم مردم در ژاپن بود

اما این اولین ساندویچ تولید شده در ژاپن نبود. آمریکایی‌ها در سال ۱۸۵۰، ژاپنی‌ها را مجبور به ساختن رستوران‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی در شهرهای بزرگ همانند توکیو و یوکوهاما کردند؛ اما این مکان‌ها فقط برای آمریکایی‌ها بود و ژاپنی‌ها توانایی استفاده از آن‌ها را نداشتند. ویژگی ساندویچی که شرکت اوفنا تولید کرده بود، در دسترس بودن آن برای عموم مردم در ژاپن بود. سال اول فروش در ساندویچ از گوشت ژامبون وارداتی استفاده شد، اما در سال دوم ژامبون بدون استخوان ژاپنی داخل ساندویچ‌ها پر شد.

ساندویچ ژاپنی

این سبک از ساندویچ و برش‌های آن هنوز هم در ساندویچی‌هایی که مکان اصلی فروش آنجا ایستگاه‌های قطار یا مترو است، رایج است. گوشت با پنیر، برش‌های خیارشور تمام چیزی است که ساندویچ اصیل ژاپنی را تشکیل می‌دهد. این ساندویچ نمونه مشابه ساندویچ تخم‌مرغ است که در فروشگاه‌ها و خانه‌های ژاپنی وجود دارد. اگر از دستور تهیه این ساندویچ ژاپنی خوش‌تان نیامده است، می‌توانید به سراغ یک ساندویچ دیگر بروید؛ ساندویچی که رستوران ایش هاتن ادعا دارد از سال ۱۹۳۵ آن را می‌سازد. نام این ساندویچ کوزوو است. کسانی که طرفدار ساندویچ تخم‌مرغ بودند، با اضافه کردن یک کتلت گوشت روی ساندویچ هیچ مشکلی نداشتند و بسیار هم استقبال کردند. این کتلت، باعث افزایش محبوبیت ساندویچ کوزوو شده که همان ساندویچ تخم‌مرغی اصیل است.

ساندویچ ژاپنی

تمام شهرهای ژاپن پر از انواع این ساندویچ‌ها شده است

رستوران‌های دیگر هم شروع به تقلید از ساندویچ کات سو به‌همراه افزودنی‌های مخصوص خودشان کردند تا ساندویچ‌های دیگری به همین شکل تولید کنند. تمام شهرهای ژاپن پر از انواع این ساندویچ‌ها شده است. یکی از محبوب‌ترین شکل دیگر این ساندویچ، ساندویچی است که پس از جنگ جهانی دوم و به‌صورت اتفاقی با جایگزینی میگو سرخ‌شده به‌جای گوشت تهیه شد. این کار در ابتدا ریسک بود، اما ژاپنی‌ها از میگوی سرخ‌شده استقبال خوبی کردند. اگر غذای دریایی دوست دارید، این ساندویچ را فراموش نکنید.

ساندویچ ژاپنی

در کنار تغییر مواد داخل ساندویچ، مزه‌هایی هم به‌وسیله تکه‌های دیگر مواد غذایی در کنار گوشت سرخ‌شده، به محبوبیت این ساندویچ‌ها کمک فراوانی کرد. از جمله دستور تهیه‌های ابتکاری اضافه کردن کلم خردشده در کنار ساندویچ میگو سرخ‌شده بود که محبوبیت خوبی در میان طرفداران غذاهای دریایی پیدا کرد.

کات سو ساندویچی ساده بود که به مرور زمان توانست جای خودش را در وعده غذایی ژاپنی‌ها باز کند و امروزه در هر مغازه ژاپن تعداد زیادی ساندویچ کات سو روی قفسه‌ها به فروش می‌رسند.

مطالب مرتبط:

منبع kotaku

دیدگاه