فیلم های هالیوودی که در هند فیلمبرداری شده‌اند

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
 فیلم های هالیوودی که در هند فیلمبرداری شده‌اند

هند، سرزمینی با هزاران جاذبه و فرهنگ متفاوت، دنیایی الهام‌بخش برای ساخت فیلم است. تماشای فیلم‌هایی که در هند فیلمبرداری شده‌اند و گوشه‌ای از فرهنگ متفاوت این کشور را نشان می‌دهند، باعث می‌شود که بار سفر ببندید و چند روزی در دل جاذبه‌ها، فرهنگ‌ها و آیین‌های گوناگون غرق شوید.

هند، سرزمینی هزار رنگ است. تنوع فرهنگی و مذهبی در این سرزمین، یکی از دلایلی است که مورد توجه فیلمسازان و مستندسازان زیادی قرار می‌گیرد. فرهنگ خاص این کشور در کنار آداب و رسوم متفاوت و جاذبه‌های متنوع از دلایلی است که باعث شده بسیاری از کارگردانان هالیوودی این کشور را به عنوان منبع الهام و لوکیشن فیلم‌های خود انتخاب کنند.

در ادامه با تعدادی از مشهورترین فیلم‌های هالیوود آشنا می‌شویم که در هند فیلمبرداری شده‌اند. با تماشای این فیلم‌ها، با بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مهم یا آداب و رسوم خاص اهالی این کشور آشنا می‌شوید. تماشای فیلم‌ها، روشی فوق‌العاده برای شناخت بهتر یک کشور و فرهنگ متفاوت آن است.

اگر علاقه‌مند به سفر به هند هستید، تور هند را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب کرده و با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

دارجلینگ محدود

لوکیشن فیلم، هند

«دارجلینگ محدود» یک فیلم به سبک کمدی-درام به کارگردانی وس اندرسن است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد؛ داستان سه برادری که در قطاری به مقصد دارجلینگ به هم می‌پیوندند. از بازیگران شاخص این فیلم می‌توان به آدرین برودی اشاره کرد. به غیر از لوکیشن فیلم که در جوداپور واقع شده، یکی از بازیگران بالیوود به نام عرفان خان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

بخور، عبادت کن، عشق بورز

بخور عبادت کن عشق بورز (Eat Pray Love) نام فیلمی از رایان مورفی محصول سال ۲۰۱۰ میلادی است. جولیا رابرتس و خاویر باردم از بازیگران این فیلم هستند. برد پیت و جولیا رابرتس از تهیه کنندگان فیلم بوده‌اند. الیزابت گیلبرگ زنی است که بعد از شکستی در بارداری و طلاق از همسرش، به این فکر می‌افتد که برای درک ارزش زندگی دست به مسافرتی دور دنیا بزند. بخش‌هایی از این فیلم در هند فیلمبرداری شده است.

جابز

لوکیشن فیلم، هند

جابز (Jobs) نام فیلمی است که  به زندگی‌نامه مدیر عامل سابق اپل، استیو جابز طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۱ می‌پردازد. تولید این فیلم از ژوئن ۲۰۱۲ شروع شد و از ۱۶ اوت ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. اشتون کوچر در این فیلم نقش استیو جابز را بازی می‌کند. بخش‌هایی از فیلم مربوط به سفر جابز در سال ۱۹۷۴ به مقصد هند است. در این فیلم، تصاویری از جاهای دیدنی هند را خواهید دید.

بازوی میلیون دلاری

این فیلم یک درام ورزشی و بیوگرافی در مورد دو بازیکن بیس‌بال است. بخش‌هایی از این فیلم در بمبئی فیلمبرداری شده است. این فیلم که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است داستان یک فعال ورزشی (با بازی جان هام) را دنبال می کند که می خواهد با وارد کردن چند بازیکن بیسبال عالی از کشور هندوستان به لیگهای بزرگ آمریکا به موفقیت بزرگی دست یابد اما این کار راحت نخواهد بود.

میلیونر زاغه‌نشین

لوکیشن فیلم، هند

میلیونر زاغه‌نشین (Slumdog Millionaire) فیلمی هندی-بریتانیایی محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی دنی بویل است. فیلم اقتباسی از رمان کیو و ای ( Q and A)، نوشته‌ی ویکاس سواروپ است. داستان فیلم درباره‌ی پسر ۱۸ ساله‌ی یتیم و فقیری ساکن بمبئی به‌نام جمال ملک است که در مسابقه‌ی «چه‌کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» شرکت کرده و موفق شده تا مرحله‌ی پایانی پیش برود؛ همین باعث مظنون شدن پلیس به تقلب در مسابقه و دستگیریش می‌شود. بازرس پلیس به او می‌گوید به‌شرطی آزادش می‌کند که بگوید چگونه به جواب سؤال‌ها دست پیدا کرده؛ که جمال داستان زندگیش را برای مأمور بازجویی تعریف می‌کند. دنی بویل این فیلم را برخلاف فیلم‌های بالیوودی که در استودیوها ساخته می‌شوند، در خیابان‌ها و محله‌های شهر بمبئی تصویربرداری کرد. این فیلم موفقیت‌های چشمگیری داشته است. در شصت‌و‌ششمین مراسم جایزه گلدن گلوب جوایز بهترین فیلم سینمایی، درام، بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه، بهترین موسیقی‌ و در هشتادو‌یکمین مراسم جوایز اسکار عناوین بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی، بهترین تصویربرداری، بهترین تدوین فیلم، بهترین موسیقی متن را به دست آورد.

صد قدم راه

این کمدی دارم در مورد اعضای خانواده‌ای است که از اروپا به بمبئی نقل مکان می‌کنند. صد قدم راه (The Hundred-Foot Journey) فیلمی آمریکایی به کارگردانی لاسه هالستروم است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به هلن میرن، اوم پوری، شارلوت ل بن و جوهی چاولا اشاره کرد. در این فیلم تصاویری از آشپزی هندی را می‌بینید. تعدادی از بازیگران هندی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

برتری بورن

لوکیشن فیلم، هند

دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های بورن در گوا فیلمبرداری شده است. برتری بورن (The Bourne Supremacy) فیلمی به کارگردانی پل گرینگرس محصول سال ۲۰۰۴ آمریکا است که از بازیگران اصلی آن می‌توان به مت دیمون، فرانکا پوتنته، برایان کاکس، جولیا استایلز، کارل اربن، میشل موناهن، گابریل مان، جوآن آلن، مارتون سوکاس، کارل رودن، توماس آرانا، اکسانا آکینشاینا و کریس کوپر اشاره کرد.

هم‌نام

این فیلم از روی کتابی به همین نام نوشته‌ی جومپا لاهیری ساخته شده است. این درام هندی آمریکایی را میرا نایر کارگردانی کرده و بازیگرانی چون عرفان خان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در کلکته فیلمبرداری شده است.

ماموریت غیرممکن ۴

لوکیشن فیلم، هند

چهارمین فیلم از سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن در بمبئی فیلمبرداری شده است. مأموریت غیرممکن: پروتکل شبح (Mission: Impossible – Ghost Protocol) عنوان فیلمی است آمریکایی در ژانر جاسوسی و چهارمین فیلم از سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن که در این فیلم باز هم تام کروز در نقش ایتن هانت ظاهر می‌شود. پروتکل شبح اولین فیلم از سری ماموریت غیرممکن است که برای ساخت ان از دوربین‌های آی‌مکس استفاده شده‌ است. یکی از بازیگران سینمای هند، آنیل کاپور در نقش بریج نات در این فیلم بازی کرده است.

قلب قدرتمند

قلب قدرتمند ( A Mighty Heart) فیلمی در سبک زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی مایکل وینترباتم است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به آنجلینا جولی، ویل پاتون، آرچی پنجابی، دنی اوهر و عرفان خان اشاره کرد. صحنه‌هایی از فیلم در شهر پونه، هشتمین شهر بزرگ کشور هند، فیلمبرداری شده است.

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

لوکیشن فیلم، هند

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) نام فیلمی ابرقهرمانی، محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی کریستوفر نولان است. کریستوفر نولان به همراه برادرش، جاناتان، فیلم‌نامه‌ی فیلم را نوشته و به همراه دیوید اس.گویر داستان آن را طراحی کرده‌ است. این فیلم بر اساس شخصیت بتمن کمیک‌بوک‌های کمپانی دی‌سی کامیکس ساخته شده و سومین و آخرین قسمت سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان است. کریستین بیل در نقش بروس وین/بتمن، مایکل کین در نقش آلفرد پنی‌ورث، گری الدمن در نقش جیمز گوردون و مورگان فریمن در نقش لوشیوس فاکس، همگی نقش‌های خود در دو فیلم قبلی را ایفا کرده‌اند. همچنین آن هتوی در نقش سلینا کایل، ماریون کوتیار در نقش میراندا تیت و تام هاردی در نقش بین ظاهر شده‌اند.

صحنه‌ی فرار بتمن از زندان در قلعه‌ای در جوداپور فیلمبرداری شده است.

بهترین هتل عجیب مریگولد

بهترین هتل عجیب مریگولد (The Best Exotic Marigold Hotel) یک فیلم کمدی انگلیسی است که در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی جان مدن و بر مبنای رمانی با نام «این چیزهای احمقانه» نوشته‌ی دبورا موگاچ ساخته شده‌ است.

دو پاتل یکی از بازیگران این فیلم است که در فیلم میلیونر زاغه‌نشین نیز به زیبایی نقش آفرینی کرده است. بیشتر صحنه‌های این فیلم در راجستان به ویژه در جیپور و اودیپور فیلمبرداری شده است. بسیاری از صحنه‌های فیلم در بازارهای شلوغ این شهرها اتفاق می‌افتد.

سی دقیقه پس از نیمه‌شب

سی دقیقه پس از نیمه‌شب یا سی دقیقه بامداد ( Zero Dark Thirty) یک فیلم درام تاریخی آمریکایی به کارگردانی کاترین بیگلو و نویسندگی مارک بول است که بر اساس «داستان بزرگ‌ترین تعقیب یک جنایتکار در تاریخ برای خطرناک‌ترین مرد جهان» نوشته شده است. در این فیلم داستان عملیات یافتن و قتل اسامه بن لادن رهبر القاعده توسط ایالات متحده آمریکا به تصویر کشیده شده است. این فیلم توسط بول، بیگلو و مگان الیسون تهیه شده است.

فصل باران آمد

فصل باران آمد (The Rains Came) یک فیلم در سبک درام به کارگردانی کلارنس براون است که در سال ۱۹۳۹ منتشر شد. این فیلم که از محصولات کمپانی فیلمسازی فاکس قرن بیستم است بر پایه‌ی رمانی اثر لوئیس برومفیلد ساخته شده است. فصل باران آمد، نامزد دریافت شش جایزه اسکار بود که موفق شد دو جایزه آن را بابت «جلوه‌های ویژه سینمایی» و «جلوه‌های ویژه صوتی» دریافت کند. این درام رمانتیک کلاسیک، یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌هایی است که در هند فیلمبرداری شده است. فیلمبرداری در این کشور حدودا ۵۰ روز طول کشید.

زندگی پی

لوکیشن فیلم، هند

زندگی پی (Life of Pi) فیلمی در سبک داستانی و ماجراجویی به کارگردانی انگ لی است که به صورت سه‌بعدی فیلمبرداری شده‌ است. این فیلم برگرفته از رمانی به همین نام نوشته‌ی یان مارتل، نویسنده‌ی کانادایی است. داستان فیلم درباره‌ی زندگی پسری ۱۶ ساله به نام پی است که از یک سانحه‌ی غرق‌شدن کشتی نجات می‌یابد و با یک ببر بنگال در اقیانوس آرام در یک قایق به‌سر می‌برد. این فیلم نامزد یازده جایزه اسکار و سه جایزه گلدن گلوب از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. در هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار، انگ لی جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را برای این فیلم دریافت کرد. جوایز اسکار بهترین فیلم‌برداری و بهترین موسیقی متن اریجینال و بهترین جلوه‌های ویژه نیز به این فیلم تعلق گرفت. این فیلم در لوکیشن‌های مختلفی در هند فیلمبرداری شده است. بازیگرانی چون عرفان خان و تابو در این فیلم، نقش‌آفرینی کرده‌اند.

پیمانکار

پیمانکار یا برون سپار (Outsourced) فیلمی ساده و کمدی رمانتیک و محصول ۲۰۰۶ آمریکا است. این فیلم می‌کوشد تاثیر مردم خونگرم هند و فرهنگ متفاوتشان را در تحول یک مرد آمریکایی نشان دهد. بیشتر صحنه‌های فیلم در مومبای فیلمبرداری شده است.

مطالب مرتبط:

منبع scoopwhoop

دیدگاه