لوکیشن فیلم: دوزخ

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
لوکیشن فیلم: دوزخ

دوزخ (Inferno) یک فیلم آمریکایی به نویسندگی دیوید کپ و کارگردانی ران هاوارد است که بر اساس رمانی با همین نام در سال ۲۰۱۳ و به قلم دن براون ساخته شده است. تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا، لوکیشن‌های این فیلم را تشکیل می‌دهند.

دوزخ ( Inferno) یک فیلم آمریکایی در سبک مهیج معمایی، به نویسندگی دیوید کپ و کارگردانی ران هاوارد است که بر اساس رمانی با همین نام در سال ۲۰۱۳ و به قلم دن براون ساخته شده است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم فرشتگان و شیاطین (۲۰۰۹) است و تام هنکس یک بار دیگر در نقش پروفسور رابرت لنگدان در کنار بازیگرانی همچون فلیسیتی جونز، بن فاستر، عمر سی و عرفان خان ظاهر می‌شود.

این فیلم، لوکیشن‌های بسیار جذابی دارد که زیبایی و هیجان فیلم را دوچندان می‌کند. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مشهور ترکیه، ایتالیا و مجارستان، در صحنه‌های مختف این فیلم به نمایش درآمده است.

این فیلم در فلورانس، ونیز، استانبول و بوداپست فیلمبرداری شده است.

تام هنکس در این فیلم بار دیگر نقش نمادشناس هاروارد را بازی می‌کند. او در حالی که دچار فراموشی شده، در بیمارستانی به هوش می‌آید. از اینجا با فلیسیتی جونز در نقش دکتر سینا بروکس همراه می‌شود. دکتر بروکس به او کمک می‌کند تا حافظه‌اش را بازیابد و در همین حین، پرده از یک توطئه جهانی بردارد.

لوکیشن فیلم: دوزخ

ابتدا به فلورانس می‌رویم. بسیاری از صحنه‌های خارجی فیلم در اطراف میدان پیازا دلا سینیوریا (Piazza della Signoria) و در منطقه‌ی تاریخی شهر فیلمبرداری شده است.

این میدان، معروف‌ترین میدان فلورانس است. میدانی که در طول تاریخ همواره مرکز تجمعات سیاسی و فرهنگی بوده و هنوز هم به اندازه‌ی سابق از جهات گوناگون اهمیت دارد. مجسمه‌های زیادی در این میدان قرار دارند که بر زیبایی آن افزوده‌اند. تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر در اطراف این میدان قرار دارند.

لوکیشن فیلم: دوزخ

صحنه‌ی اکشن ابتدایی فیلم که در تریلر فیلم هم دیده می‌شود، بر فراز برج ناقوس صومعه‌ی بادیا فیورنتینا (Badia Fiorentina) به پایان می‌رسد.

لوکیشن فیلم: دوزخ

دو شخصیت اصلی فیلم از تعمیدگاه سنت جان (Baptistery of Saint John) بازدید می‌کنند که کاملا خالی است. این تعمیدگاه در مقابل کلیسای جامع فلورانس قرار دارد که یکی از جاذبه‌ها و بناهای مهم شهر است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

این تعمیدگاه یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر است که بین سال‌های ۱۰۵۹ تا ۱۱۲۸ به سبک رومانسک فلورنتین ساخته شده است. این تعمیدگاه را به خاطر سه مجموعه درب بزرگ برنزی هنرمندانه‌اش می‌شناسند که نقش‌برجسته‌های زیبایی دارد. درهای جنوبی را آندریا پیزانو ساخته و درهای شمالی و شرقی را لورنزو قیبرتی. دانته، شاعر مشهور ایتالیایی و بسیاری از شخصیت‌های مهم دوران رنسانس، از جمله اعضای خانواده مدیچی، در این تعمیدگاه غسل تعمید داده شده‌اند.

فضای داخلی آن به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم شده است. قسمت پایینی، دارای ستون و ستون‌نماهای مستطیل‌شکل است و قسمت بالایی یک راهرو دارد. دیوارهای فضای داخلی کلیسا با رنگ سبز تیره و مرمر سفید و با طرح‌های هندسی، تزیین شده‌اند.

کلیسای جامع فلورانس، کلیسای اصلی شهر است. ساخت این کلیسا در سال ۱۲۹۶ به سبک گوتیک آغاز شده  و در سال ۱۴۳۶ تکمیل شده است. گنبد زیبا، نمای بیرونی تزیین شده با رنگ‌های صوتی و سبز و حاشیه‌های سفید و نمای گوتیک قرن نوزدهمی، از این کلیسا یک شاهکار معماری تمام عیار ساخته است.

این مجموعه‌ی مذهبی در میدان پیازا دل دومو (Piazza del Duomo) قرار دارد و شامل سه ساختمان مجزا از جمله یک تعمیدگاه است. این سه بنا بخشی از یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. این مجموعه، در منطقه‌ی تاریخی شهر فلورانس قرار دارد و مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری توسکانی است. این کلیسا، یکی از بزرگترین کلیساهای شهر است. تا زمانی که متریال‌های دوران مدرن برای ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، گنبد این کلیسا بزرگترین گنبد دنیا بود.

لوکیشن فیلم: دوزخ

کاخ وچیو (Palazzo Vecchio) یکی دیگر از بناهای خاص و نمادین فلورانس است که در فیلم به نمایش درآمده است. این مکان در زمان تصویربرداری به روی گردشگران بسته شده بود. ظاهرا سکانسی که روی بام این کاخ اتفاق می‌افتد، در استودیویی در بوداپست فیلمبرداری شده است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

رابرت لنگدان در جریان فیلم، مسیرهای مخفی را کشف می‌کند که او را به مسیری سرپوشیده به نام دالان واساری (Vasari Corridor) هدایت می‌کند. این مسیر، کاخ وچیو را که محل استقرار دولت بوده به اقامتگاه خانوادگی در کاخ پیتی (Palazzo Pitti) متصل می‌کند.

کاخ پیتی (Palazzo Pitti) یک کاخ وسیع متعلق به دوره رنسانس در فلورانس ایتالیا است. این کاخ در سمت جنوبی رود آرنو و به فاصله کمی از پونته وچیو واقع شده است. مرکز این کاخ محل اقامت یک بانک‌دار جاه‌طلب فلورانسی به نام لوکا پیتی بوده است.

 کاخ پیتی در سال ۱۵۴۹ توسط خاندان مدیچی خریداری شد و تبدیل به محل اصلی اقامت خانواده‌های حاکم در دوک‌نشین بزرگ توسکانی شد. در سال‌های بعد از این کاخ به عنوان یک خزانه استفاده شد و لوازم لوکس، نقاشی‌ها و جواهرات بسیاری در این کاخ نگه داشته می‌شد. در اواخر قرن هجدهم، از این کاخ به عنوان پایگاه اصلی ناپلئون بناپارت و پس از آن به عنوان یکی از کاخ‌های سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این کاخ در سال ۱۹۱۹ توسط ویکتور امانوئل سوم به مردم هدیه شد. کاخ پیتی هم‌اکنون بزرگ‌ترین مجموعه موزه در فلورانس است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

باغ بوبولی (Boboli Gardens) در کنار کاخ پیتی و در قلب فلورانس قرار دارد. رابرت و سیه‌نا از مسیرهای این باغ فرار می‌کنند. مسیری که پر از تندیس‌های زیبا و آب‌نماهای دیدنی است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

ونیز، یکی دیگر از شهرهایی است که بخش‌های از فیلم دوزخ در آن فیلمبرداری شده است و نقشی کلیدی در رمان دارد. بعضی از صحنه‌های فیلم در کانال بزرگ، کلیسای سن مارک و میدان سنت مارکو فیلمبرداری شده‌اند.

لوکیشن فیلم: دوزخ

تیم تولید فیلم بعضی از صحنه‌ها را در استودیوهای Origo و Korda در بوداپست فیلمبرداری کرده‌اند. البته بعضی از صحنه‌ها در فضای باز این شهر ضبط شده است.

لوکیشن‌های فیلم در استانبول نیز جزو جاذبه‌های بسیار مهم این شهر است. بخش‌هایی از فیلم در موزه‌ی بزرگ ایا صوفیه فیلمبرداری شده است. ایاصوفیه یک کلیسای بیزانسی بوده که بعدها به مسجد و در نهایت به موزه تبدیل شده است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

به غیر از ایا صوفیه، چشم‌اندازهای زیبایی از سایر جاذبه‌های ترکیه را در فیلم دوزخ مشاهده می‌کنید.

بازیلیکا سیسترن یکی دیگر از جاذبه‌های مهم استانبول است که در این فیلم می‌توانید آن را ببینید.

بازیلیکا سیسترن، یکی از بزرگترین سیسترن‌ها یا آب‌انبارهای باستانی است که زیر شهر استانبول قرار دارد. این سیسترن در ۱۵۰ متری از جنوب غربی ایا صوفیه قرار دارد و در قرن ششم ساخته شده است. این سیسترن ۱۳۸ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد و وسعت آن به ۹۸۰۰ مترمربع می‌رسد. این سیسترن ظرفیت ۸۰ هزار مترمربع آب را دارد. سقف این آب‌انبار با ۳۳۶ ستون مرمرین نگه داشته شده که هر کدام ۹ متر طول دارند و در ۱۲ ردیف ۲۸ ستونه قرار گرفته‌اند و فاصله‌ی هر کدام از آن‌ها ۵ متر است.

لوکیشن فیلم: دوزخ

هنگام فیلمبرداری دوزخ در بازیلیکا سیسترن، این جاذبه‌ی گردشگری به مدت ۴ روز به روی عموم بسته بود.

مطالب مرتبط:

منبع atlasofwonders

دیدگاه