فیلم‌ های مشهوری که در ژاپن فیلمبرداری شدند

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
فیلم‌ های مشهوری که در ژاپن فیلمبرداری شدند

ژاپن، سرزمینی افسانه‌ای با هزاران جاذبه‌ی طبیعی و تاریخی است. تماشای فیلم‌هایی که در ژاپن فیلمبرداری شده‌اند، شما را بیش از پیش برای سفر به این کشور زیبا مشتاق می‌کند.

ژاپن و فرهنگ ژاپنی، دنیایی رنگارنگ از تنوع است. تاریخ و فرهنگ غنی این کشور، تاثیری شگفت‌آور در جاذبه‌های ژاپن دارد. کارگردانان هالیوود توجه ویژه‌ای به این کشور دارند و از طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی این کشور، برای فیلمبرداری فیلم‌های مختلف استفاده کرده‌اند. البته فیلم‌‌سازان آمریکایی در فیلم‌های کوتاه و محدود خود نمی‌توانند زیبایی و عظمت شگفت‌آور این کشور را به تصویر بکشند و فقط با سفر به این کشور پهناور می‌توانید از زیبایی‌های آن نهایت لذت را ببرید

با وجود این، تماشای بعضی از فیلم‌های که در ژاپن فیلمبرداری شده‌اند، می‌تواند گوشه‌ای از زیبایی‌های این کشور پهناور را به نمایش بگذارد و شوق سفر را در وجودتان زنده کند.

بسیاری از لوکیشن‌های فیلمبرداری فیلم‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، جزو جاذبه‌های گردشگری برتر این کشور هستند که با سفر به ژاپن می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. از شهر پرهیاهوی توکیو گرفته تا جزایر آرام و معبدهای قدیمی، این سرزمین زیبا، دیدنی‌های فراوانی دارد.

خاطرات یک گیشا

لوکیشن فیلم، ژاپن

خاطرات یک گیشا  نام فیلمی درام آمریکایی محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی راب مارشال است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده ‌است. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده‌ی استیون اسپیلبرگ بوده‌ است. این فیلم موفق به دریافت ۳ اسکار و ۲۸ نامزدی در جشنواره‌های دیگر شده است که جمعا منجر به دریافت ۱۶ جایزه شد. آهنگسازی این فیلم را جان ویلیامز، آهنگ‌ساز بزرگ آمریکایی برعهده داشته است. «خاطرات یک گیشا» رمانی نوشته آرتور گلدن است که در سال ۱۹۹۷ برای نخستین بار به چاپ رسید. رمان بر پایه‌ی خاطرات واقعی یک زن ژاپنی که چندین سال گیشا بوده، نوشته شده‌ است. آرتور گلدن در خاطرات یک گیشا، دیدگاه نیتا سایوری در برابر زندگی و آدم‌ها را بازگو کرده ‌است.

با وجود اینکه بسیاری از بخش‌های این فیلم در آمریکا فیلمبرداری شده، بعضی از بخش‌های آن را در کیوتو فیلمبرداری کرده‌اند. یکی از لوکیشن‌های این فیلم معبد فوشیمی‌ایناری (Fushimi Inari Taisha) است. جایی که سایوری جوان در دروازه و راهروی نارنجی مشهور این معبد می‌دود.

این معبد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیوتو و ژاپن است و سالانه بیش از ۳۰ هزار گردشگر خارجی از این معبد بازدید می‌کنند. مشهورترین قسمت معبد فوشیمی‌ایناری، سن بون توری نام دارد؛ راهرویی نارنجی رنگ که از همه طرف با ستون های متعدد پوشیده شده است. این مکان برای ژاپنی‌ها از نظر معنوی اهمیت دارد و نشانگر روح ایناری، احساس روشنایی و امید، برکت‌های زندگی، زمین و محصولات و... است.

گمشده در ترجمه

فیلم گمشده در ترجمه، یکی از فیلم‌های برنده‌ی جایزه‌ی اسکار است که کارگردانی آن را سوفیا کوپولا برعهده داشته است. این فیلم در لوکیشن‌های متعددی در توکیو فیلمبرداری شده است. بسیاری از صحنه‌های فیلم در هتلی فیلمبرداری شده است که دو کاراکتر اصلی آن در آن اقامت دارند و با هم ملاقات می‌کنند. نام این هتل Park Hyatt است.

گمشده در ترجمه فیلمی ساخته سال ۲۰۰۳ و بازی بیل مری و اسکارلت جوهانسن است. این فیلم برنده‌ی جایزه اسکار «بهترین فیلمنامه اریجینال» و برنده‌ی جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی موزیکال شده ‌است. این فیلم در سه بخش دیگر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

ولورین

لوکیشن فیلم، ژاپن

یکی از اسپین‌آف‌های سری مردان ایکس، فیلم ولورین ساخته‌ی سال ۲۰۱۳ است. بیشتر صحنه‌های فیلم در ژاپن فیلمبرداری شده است. یکی از صحنه‌های فیلم که یک معبد و برج توکیو را در پس‌زمینه نشان می‌دهد، واقعی است.  این معبد، زوجو (Zojoji) نام دارد و صحنه‌های مراسم تدفین آقای یاشیدا در آن فیلمبرداری شده است.  این معبد در سال ۱۳۹۰ میلادی ساخته شده و به خاطر داشتن گل‌های آزالیا معروف‌ است.

ولورین محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی جیمز منگولد و نویسندگی مارک بامبک و اسکات فرانک است.

رزیدنت ایول: زندگی بعد از مرگ

صحنه‌ی آغازین چهارمین فیلم از سری رزیدنت ایول در تقاطعی در منطقه‌ی شیبویای توکیو فیلمبرداری شده است. این تقاطع بسیار شلوغ و بزرگ و مشهور در فیلم‌های دیگری نیز به نمایش درآمده است از جمله «گمشده در ترجمه» و «سریع و خشمگین: توکیو دریفت».

رزیدنت ایول: زندگی پس از مرگ، یک فیلم علمی-تخیلی ترسناک سه‌بعدی به نویسندگی و کارگردانی پل دبلیو. اس. اندرسون است که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۰ اکران شد. این فیلم، چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های رزیدنت ایول محسوب می‌شود که بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی ترس و بقا شرکت کپ‌کام، رزیدنت ایول ساخته شده است.

بابل

لوکیشن فیلم، ژاپن

این فیلم ساخته‌ی سال ۲۰۰۶ است و چهار داستان مختلف را دربر می‌گیرد که هر کدام در لوکیشن‌های مختلفی فیلمبرداری شده‌اند. یکی از این چهار داستان در توکیو فیلمبرداری شده است. بابل، فیلمی است آمریکایی به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو که در سال ۲۰۰۶ اکران شد. این فیلم در هفتاد‌ونهمین دوره جوایز اسکار در ۷ شاخه نامزد دریافت جایزه بود که در رشته‌ی موسیقی، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد.این جایزه به گوستاوو سانتائولایا سازنده‌ی موسیفی متن فیلم تعلق گرفت.

آخرین سامورایی

این فیلم که نامزد جایزه‌ی اسکار شده بود، فیلمی است که به زیبایی، آداب و رسوم و سبک زندگی سامورایی‌ها را به دنیا معرفی می‌کند. معبد زیبای اینگو Engyoji یکی از لوکیشن‌های فیلم است که در نزدیکی کیوتو قرار دارد. این معبد، بارها برای ساخت فیلم‌های ژاپنی و هالیوودی مورد استفاده قرار گرفته است.

آخرین سامورایی، فیلمی آمریکایی در ژانر تاریخی، اکشن و درام به نویسندگی جان لوگان است که توسط ادوارد زوئیک کارگردانی و در سال ۲۰۰۴ اکران شده است. این فیلم روایت‌گر شورش ساتسوما و وقایع سال ۱۸۷۷ میلادی در ژاپن است. در این فیلم بازیگرانی همچون تام کروز، کن واتانابه، هیرویوکی سانادا، تونی گلدوین و تیموتی اسپال ایفای نقش کرده‌اند.

اسکای‌فال

لوکیشن فیلم، ژاپن

جزیره‌ی هاشیما، یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این جزیره را با نام Gunkanjima نیز می‌شناسند و در فیلم اسکای فال از سری فیلم‌های جیمز باند به تصویر کشیده شده است. احتمالا بسیاری از بینندگان فیلم موقع تماشای اسکای فال به این فکر می‌کردند که آیا این جزیره، واقعی است یا ساختگی. این جزیره واقعا وجود دارد و تورهای زیادی برای بازدید از آن و مناطق اطراف آن برپا می‌شود.

اسکای‌فال بیست و سومین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند محصول سال ۲۰۱۲ و به کارگردانی سام مندس است. نیل پرویس، رابرت وید و جان لوگان نویسندگان این قسمت هستند. دنیل کریگ برای سومین بار در نقش جیمز باند ظاهر می‌شود و خاویر باردم نقش رائول سیلوا (شخصیت منفی فیلم) را اجرا می‌کند. این فیلم تاکنون پرفروش‌ترین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند است.

بیل را بکش

فیلم مشهور کوئنتین تارانتینو، جنبه‌های مختلفی از زندگی ژاپنی را به نمایش می‌گذارد. صحنه‌ی مبارزه با شمشیر ژاپنی در یکی از هتل‌های توکیو فیلمبرداری شده است.

بیل را بکش بخش ۱، فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو است. این فیلم اولین بخش دو فیلم بیل را بکش است که هم‌زمان ساخته شدند و به دنبال آن بیل را بکش بخش ۲ در سال ۲۰۰۴ پخش شد. در این فیلم اوما تورمن، دیوید کارادین، ویویکا ای فاکس، لوسی لیو، مایکل مدسن، داریل هاناه و سونی چیبا بازی کردند. این فیلم چه از نظر منتقدان و چه از لحاظ تجاری با موفقیت روبه‌رو شد.

باران سیاه

فیلم باران سیاه محصول سال ۱۹۸۹، فیلمی در سبک مهیج و اکشن به کارگردانی ریدلی اسکات است. مثل بسیاری دیگر از فیلم‌های هالیوودی که در ژاپن فیلمبرداری شده‌اند، این فیلم هم به موضوع یاکوزا پرداخته است. مایکل داگلاس و اندی گارسیا از بازیگران مشهور این فیلم هستند.

 

مطالب مرتبط:

منبع webmagazine

دیدگاه