امتحان ۱۰۰ رستوران برتر دنیا چه حسی دارد؟

رضا اردو
رضا اردو یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
امتحان ۱۰۰ رستوران برتر دنیا چه حسی دارد؟

مردی در ۹۹ رستوران از ۱۰۰ رستوران برتر دنیا غذا خورده است؛ او رستوران‌های محبوبش را مشخص کرده است.

ما همه اهدافی در زندگی داریم. بعضی‌ها همین که بیرون بروند و یک وعده‌ی غذایی خوب بخورند، خوشحال خواهند بود. برخی دیگر تا از کوه اورست بالا نروند، راضی نمی‌شوند. اما بعضی‌ها هم هستند که غذای خوب خوردن را در نظر می‌گیرند و تلاش کوهنوردان را به آن اضافه می‌کنند! نتیجه‌اش می‌شود شخصی مثل پل گرینبرگ (Paul Grinberg) که تصمیم گرفته به تمام رستوران‌ها در فهرست ۵۰ رستوران برتر دنیا (به علاوه‌ی رتبه‌های ۵۱ تا ۱۰۰) در سال ۲۰۱۷ برود. تا این هفته، او ۹۹تای آن‌ها را امتحان کرده است.

غذا تمام زندگی گرینبرگ نیست؛ او مرتب برای خدمات مالی شرکت به مأموریت‌های خارج از کشور می‌رود. سفرهای زیادش موجب شد تا تصمیم بگیرد آرزوی غذادوستان را برای خود محقق کند: وعده‌های عالی غذایی. او گفت تجربه‌ی به‌یادماندنی غذا خوردن در رستوران برناردین (Le Bernardin) نیویورک در ۱۲ سال پیش موجب شد تصمیم بگیرد تا می‌تواند در رستوران‌های میشلن غذا بخورد و حساب آن را نگه دارد.

او سپس چند سال بعد توجهش را به فهرست بهترین رستوران‌های جهان معطوف کرد. او گفت: «غذا عالی بود، اما روابطی که در این میان به وجود می‌آمد نکته‌ی برجسته‌ی کار بود».

رستوران

گرینبرگ رستوران کالاندره (Le Calandre) در روبانوی ایتالیا، اولتراویولت (Ultraviolet by Paul Pairet) در شانگهای و الینیا (Alinea) در شیکاگو را سه رستوران برتر خود معرفی کرد. با این حال وقتی از او پرسیدند ترجیح می‌دهی به کدام رستوران به طور مرتب بروی جوابش تغییر کرد: «رستوران‌های زیادی هستند که دوست دارم مدام در آنجا غذا بخورم، اما اگر یک انتخاب داشته باشم، رستوران مایدو (Maido) در لیمای پرو را انتخاب می‌کنم».

مهارت سرآشپز میتسوهارو سومورا (Mitsuharu Tsumura) در ترکیب مواد و مزه‌های ژاپنی و پرویی (دوتا از مزه‌های مورد علاقه‌ام) فوق‌العاده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اتفاق‌های جالبی در طول مسیر برایش رخ داده بود: «من خیلی کارهای عجیب انجام دادم؛ مثلا در یک هفته به ۱۲ رستوران میشلن رفتم، برای یک وعده‌ی غذایی ۱۲ ساعت پرواز کردم و روز بعدش برگشتم، در یک شب دوبار شام خوردم (فقط یک روز در آدلاید بودم و چاره‌ای نداشتم)». او همچنین اشاره کرد که برای مدت‌ها هر روز سوشی می‌خورد «تا آنکه فهمیدم سطح جیوه‌ی بدنم هشت برابر حد طبیعی شده است و مجبور شدم یک سال غذای دریایی نخورم».

دانلود ویدیو

اما سؤال اصلی آن است که کدام رستوران از این فهرست ۱۰۰تایی باقی مانده که گرینبرگ هنوز به آنجا نرفته است. جوابش رستوران سوشی سایتوی (Sushi Saito) توکیو است. او گفت: «۱۶ نفر را اجیر کردم تا در این رستوران برایم میز رزرو کنند، اما موفق نشدم». اما او وا نداده است: همچنان به دنبال رزرو جایی در این رستوران است. ۱۰۰ رستوران برتر دنیا! آیا شما می‌توانید رکوردش را بزنید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه